AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.604

Sannslös amatörfråga!

Sida 1 av 2
Tja.
Jag har nu köpt en BMW 328, 96:a.
Jag skulle ikväll ta lös ett bakdäck för att kolla lite och fan får inte lös däcket. Jag har importerat den och har ingen instruktionsbok.
När jag hissat upp den och tagit lös bultarna sitter däcket fortfarande kvar som vanligt.
Helt sannslöst men ändå sant.
Finns det nån snäll person som kan tala om hur man får loss däckfan innan jag blir helt knäckt.
BMW är för avancerade saker verkar det som om man inte ens får loss ett däck :P
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Sparka till hjulet så skall du se att det lossnar.
...och ibland krväs det många hårda sparkar tills det lossnar (tills man lärt sig metoden).

Se bara till att inte sparka ner bilen av domkraften! ;)

/Manray/
Fr
135
Fre4k
E46 330T M -02
E36 325C -92
Kan sitta år så förbaskat ibland. :)
Lossa bultarna lite halvt, hissa ner bilen igen, gunga den framåtebaka lite lätt... ( en kör han några meter ). Borde släppa.
Å går det inte med våld, går det med ännu mer våld.
Regel av större kaliber samt slägga... å våld. Det släpper förr eller senare. ;)

I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag brukar få krypa in under bilen och sparka inifrån för att få av mina hjul... Men jag har billyft så det finns ingen risk att bilen ramlar ner, annars är det mycket farligt att krypa in under bilen och göra så...

Diesel-räsern
Bara o sparka, Sparka på överkant av däcket men akta skärmkanten!
Sen har du på lite rostlösning på bultpinnarna!
fr
70
froodi
318i -91
ta en stor slägga och slå runt däcket men inte på fälgarna så kan jag lova att det lossnar jag hade samma problem när jag skulle byta däck och jag gjorde så.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ganska vanligt problem, faktiskt. För att undvika det i framtiden, lägg lite kopparpoasta på navet. I västa fall kan du ta vnligt fett.

Åtgärd: Lossa skruvarna något varv, sedan kör du bilen och bromsar häftigt. Eftersom det är bak, kan du backa ock rycka i handbromsen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
pe
554
perf
320xd e91 -09
Ta bort bultarna, hissa ner bilen tills hjulet lossnar. Enkelt.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
perf: Det kommer inte att fungera om det sitter hårt.

Erik

___
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Våld våld våld och mera våld... går de sen sönder är de materialfel... :-)
ic
237
icho
320i, -04
Humm.. kopparpasta på navet är väl ingen vidare ide väl...?! Då hamnar ju mesta av påfrestningarna på bultarna, och inte på navet som det är tänkt....?

Föredrar Våldmetoden.. funkar klockrent..=)
Icho: Kopparpasta på navet är de absolut bästa.
Används av Hasso, bosseBildoktorn, Erik, Mig osv.
Funkar även klockrent på bultarnas gängor

Var God att söka innan du frågar!
Länk
ic
237
icho
320i, -04
Ok, hade bara för mig att bosse bildoktor blev total sågad i detta forum för att han gjort så....
W
187
W
BMW 316 -89
tarzan325
"Jag brukar få krypa in under bilen och sparka inifrån för att få av mina hjul... Men jag har billyft så det finns ingen risk att bilen ramlar ner, annars är det mycket farligt att krypa in under bilen och göra så..."

Heheh jag ser det framför mig vad ens sista tanke skulle vara om man hade den upphissad med domkraft och gör så :D :D :D

/Martin
ErikNilsson
Det lättaste är väl ändå att ta en slägga och ge fälgkanten en liten smäll från insidan. Du kommer lätt åt utan att befinna dig under bilen. På detta finns det inte heller något sätt göra en synbar skada på fälgen. Det är inte mycket som ska till för att hjulet ska lossna om du tar det från insidan.

Efter detta kan det vara bra att ta på lite kopparpasta men det kan vara lite svårt innan du får av hjulet första gången ;)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Min erfarenhet är att fälgen kan sitta mycket hårt, och då tycker jag att det känns det halvfarligt att banka på fälgens insida med bilen upphissad på originaldomkraften. Mitt tips om att lossa skruvarna några varv, köra och bromsa hårt har alltid fungerat för mig. Jag bör kanske förtydliga att man inte behöver köra fort, 5km/h brukar räcka.

Anledningen till att det fastnar är att det bildas korrosion och oxid mellan navet och fälgen. Det är värre med aluminiumfälgar, eftersom där bildas ett galvaniskt element. På nya bilar där man inte smort någon gång kan fälgen sitta fast mycket hårt.

Erik

___
ErikNilsson
Författaren till frågan nämnde inget om originaldomkraft så det är ju kanske en förutsättning att han använder en lite kraftigare doning till detta. Gör som ni vill, för mig har detta alltid fungerat ypperligt!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Hej, Oj ja.. Usch skulle få bort mina fälgar i vintras för att få på vinterdäcken.. Jag fick lov att åka och sladda och bromsa i högre hastigheter för att få loss däcken, det var sanslöst, grannarna trodde jag var helt tokig till slut lossade dom lite iaf.. Fick bända den sista biten.. typiskt azev fälgar säger jag bara. provade allt slå sparka bända från alla olika håll men det hjälpte inte. Sen innan jag satt på dom igen slipade jag rent med fint sandpapper och då satt dom perfekt OCH det gick att ta bort dom igen =)..
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kopparpastan ska inte smörjas på hela anliggningsytan mot fälgen, utan endast på centrumringen, det är där det nyper fast.
Borsta dock av den först med stålborste så blir det lättare att få på hjulet igen.
Att ha kopparpasta på hela anliggningsytan flyttar mycket av påfrestningarna till bultarna.
Precis som tidigare skrivits så ska fettet endast appliceras tunt runt navet, INTE på anliggningsytan för hela fälgen! Där ska vara avfettat och torrt för att erhålla hög friktion när bultarna dras fast.

Mvh
Rasmus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.