|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag undrar om det sitter samma kylare i en M och en 2.8 ? Caspar du som har båda bilrna kanske kan du ta en titt? tanken är att för driftsäketheten av den överladdade motorn byta till en storre kylare. | |
|
Vattenkylaren är nog dimensionerad för Californiskt klimat, men en oljekylare kanske kan vara något ! Länk (sökte i Google på z3 oil cooler) |
|
|
Tror oxå det är bättre med en oljekylare än en större vattenkylare. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Monstret står hos plåtnissen denna vecka så jag kan kolla när jag får tillbaka den. /Caspar |
|
|
På M modellen finns det väl redan en "oljekylare" det går i alla fall ett rör framför den vanliga kylaren. jag misstänker att det är ett oljekylarrör eller.....(?) Det är ju ingen oljekylare i vanlig benämning men det kanske inte behövs mer... Mvh PG |
|
| hur är det en oljekylare fungerar egentligen? | |
|
pgr69, Tror att röret är för kylning av styrservon. Hans |
|
|
Jepp, röret är till för att kyla styrservon och finns även på icke M bilar. En oljekylare fungerar på samma sätt som din vattenkylare, enda skillnaden är att det är olja istället för vatten. Sen är det väl lite mer tryck på oljan så kopplingar är nog lite bastantare. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
åter till huvud frågan: är M kylare grövre än vanlig? de skulle vara enklast med byte av kyllaren i stället för att böka med oljekylare eller intecooler. fast om den nu är samma i 2.8 och M så borde den tåla rätt mycket? Tanken är att kallare motor ger mer effekt. Enligt ESS är nuvarande kylare fullt kapabel för att säkerhetställa säker drift. Men jag vill nog ha lite kallare än så. känns som att kylning är det billigaste sättet att komma åt dem extra bhp utan risk att något händer med motorn :-) |
|
|
Jag gör en jämförelse när besten är tillbaks /Caspar |
|
|
Du skall nog inte köra motorn kallare än vad som är normalt, det lär den inte må bra av i långa loppet. Det enda du skall kyla extra om något, är insugningluften iså fall. Kallare luft har högre densitet, tror jag det är, och kan binda mer syre. Men motorns arbetstemp bör du låta vara. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Motorn blir väl knappast kallare av en större kylare det styrs ju av termostaten. Däremot har en större kylare bättre kapacitet att hålla kylan på rätt nivå /Caspar |
|
|
Det är rätt, termostaten måste bytas för att motorns arbetstemperatur skall ändras. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Vad ligger du på för temp nu ? ///MVH TONY |
|
| nää. det är normalt temperatur, har alldrigt haft några problem men med tanke på överladdning tänkte jag att man minskar riskerna genom att kyla ordentligt. egentligen tänkte jag mest på en intercooler, det känns nog mest tryggt (även om ESS säger att den laddtryck jag har är driftsäker även utan en intercooler i den matororn och bed befintligt kylning....men man vill ju gardera sig upp till maximal drifsäkerhet) | |
|
En intercooler kyler ju insugsluften, och kall luft har högre densitet än varm och tar således upp mindre volym på en given mängd luft. Vilket betyder att du kan trycka in mer luft i cylindrarna på varje insugstakt. Och med rätt mappning av motorn så skall detta ge en hel del mer effekt. Mkt av skillnaderna mellan audi´s 180 hk och 225 hk ( och även en av skillnaderna mellan S60R och T5) ligger just i dubbla intercoolers. /B |
|
|
Nej, avd skrev jag det där för, nu kanske Z3c uppgraderar ytterligare och får hk>321..... =( /B |
|
|
Det är ganska lugnt Beppo, om Z3c nu råkar få >321hk som vi har från början räcker det ju med en liten mod så är vi före igen... G-powers kompressor-kit till M'en finns med effekterna 385hk/430Nm, 476hk/500Nm och 525hk/600Nm... :-) Bara att välja och vraka mao!! /Caspar |
|
|
Lite nyfiken. Vad går kompressor-kit till en M (385hk/430Nm) (476hk/500Nm) eller (525hk/600Nm) på? Med den sista skulle jag kunna komma upp till polarens supra, ligger på omkring 600. En rolig tanke, dock väldigt dyr misstänker jag. |
|
|
Black Star* Tips läs igenom reportaget och dra ett mejl till ESS adressen finner du längts ner på på sidan: Länk ps.Välkommen till ett underbart forum för Bmw ägare |
|
|
lugnt Caspar, nu sitter det en ny LMM på plats, orginalet visade sig strypa luftflödet ordentligt. tydligen rätt vanligt fel hos BMWs 3 serie och Z. Det var det som strulade så att Z3mpower kunde visa sina bromslampor åt mig 1 maj. Nu är even luftfilter tvättad (det var så skitig så jag fick skämmas hos turbo center) och nu djävlar ska det brännas däck ;-) Fast jag har oxå kollat up det där med att byta upp till 18". Det tar bort en hel del av axet...jag måste räkna med förlust på axeln med 5-10bhp per en tumm i hjulstorlek..trisst men man vill ju ha storra hjul :-) Så nu gäller drt att ta fram lätta 19" fälgar till banträffar. gärna med R däck Black star: runt 90000kr om jag minns rätt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.