|
Sida 6 av 14
|
|
|---|---|
| wendtan: Kanske jag kan rädda någon vilsen själ på rätt spår. Jag är som en socialarbetare här på forumet... :-) | |
|
bjoerck: "rädda någon vilsen själ på rätt spår." ...till överladdningen och framhjulsdriftens paradis ;)) eller? Har man bestämt sig från början kan man ju inte ändra sig eller hur? det skulle ju verka mesigt :) /Wille |
|
kilroy |
håhå jaja...vilken tröttsam diskussion...har läst ett och annat helkorkat inlägg...ett och annat roligt,,,några riktigt övertänkta...Till Tony-Avesta: Du har skrivit några riktigt övertänkta inlägg på slutet vilket hedrar dig...du gjorde faktiskt en del ansträngningar i början att försöka verka mer korkad än du är...Precis som du säger...man måste självklart kunna jämföra vad som helst, bara man fattar vad man gör. Bra sagt...Till alla BMW-ägare: Alla märkestrogna är lika enögda, vi BMW-ägare också...tro inget annat. Det finns sportigare bilar än BMW...det finns snabbare bilar än BMW...det finns lyxigare bilar än BMW...men det finns få biltillverkare som lyckats tillverka bilar som förenar sportbilsegenskaperna hos en Porsche med utrymmen för 5 personer med bagage...dessutom med komfort och körbarhetsegenskaper som en lyxbil...BMW är inte den enda tillverkaren som klarar det...men en av de få...Många kan tillverka bilar som Subaro, kraftigt överladdade...snabba upp till 100...med en ljudnivå i kupen i 170 km/h som fordrar öronkåpor...med en väghållning som gör att samma hastighet känns som en klick smör i en stekpanna...OK, det är inget fel i att man tillverkar såna bilar, tvärtom, dom är roliga att köra...men egentligen så är dom uppförstorade gocarts...snabba i lägre hastigheter men faller igenom när vi börjar prata allvar...bullriga...med en väghållning som är jättekul när man trixar runt en kurvig bana med sand- eller grusunderlag... men inte lika rolig i 190 på Autobahn när dålig vridstyvhet i kaross/chassi tillsammans med oprecis styrning gör att bilen håller på att studsa av vägen...Tyvärr finns det en mycket utbredd missuppfattning som säger att det är lätt att bygga en "prestandabil"...ta ett gammalt standardchassi...lägg på 4 feta däck...lägg i en häftig motor... Så byggde Saab sin Aero...250 hk...jag körde en av de första bilarna på svenska marknaden...inget ont om bilen...snygg...härlig motor...men bilen var en katastrof! Tryckte man gasen i botten i 110 så slingrade sig bilen som en orm på vägen...en ovan förare hade knappt överlevt den resan...Standardfel nr 1.....För stark motor i en framhjulsdriven bil som inte är byggd för att vara en prestandabil.Detta är bara ett av många standardfel som är så vanliga...Trist...men så är det ofta...Tillbaka till början...BMW är inte den enda biltillverkaren som kan tillverka prestandabilar...inte alls...men helt klart är att både M3 och M5 (även 540 med sportchassi) är konstruerade och ihopskruvade (inte minst !!) från början för avancerad bilkörning. Det handlar om hållbarhet och materialval, tillförlitlighet och funktion...sånt som BMW blivit hemskt duktiga på...så även Porsche...Audi...Mercedes...tyvärr inte italienska biltillverkare i samma utsträckning...italienska prestandabilar...självklart!!...men inte riktigt så funktionella...Det handlar inte bara om att vara snabbast på en lång raksträcka, fast det kan vara viktigt ibland det också, det handlar också om en känsla, en sorts kvalite...Bilkörning handlar också om andra saker...att cruisa i 55 på en 70-väg en ljuvlig dag i juni...med alla rutor nedvevade...och känna rapsdoften i näsan...att skjutsa svärmorsan till nån gammal kusin och höra hennes glada kommentarer angående Navins exakthet...att flörta med nån förbipasserande tjej (utan att ens egen ser det) och märka hennes beundrande blickar när ens nyvaxade ögonsten fullkomligt lyser upp hela gatan...Ingen kappkörning är värt ett i förtid avslutat människoliv...glöm inte det...Kilroy |
|
WilleW: Det är den mest tragiska typen av människor. De som inser att det finns alternativ men av principiella själ, eller av ren prestige, vägrar lyssna på argument. Jag tycker BMW:s koncept är alldeles utsäkt. Men jag är inte så trångsynt att jag vägrar inse att många bilar är snabbare än BMW:s värsta modeller. Jag är inte heller främmande till teknik som skiljer sig från BMW:s såvida tekniken uppfyller mina krav. För närvarande har jag både en framhjulsdriven och en överladdad bil. Den framhjulsdrivna bilen har bättre vägegenskaper än mången BMW. Den överladdade har en gångkultur som är helt befriad från ketchupeffekter eller slappt lågvarvsregister. |
|
|
Håller med, svårt att kora det egna bilmärket som segrare om man inte provat ALLA biltillverkares ALLA bilmodeller... något jag tror är få förunnat :) /Wille |
|
|
WilleW: De flesta låter "sitt egna" märke vara segrare av emotionella skäl. Det är lätt att avfärda Merca som gubbiga, Volvo som trista, Ford som rostburkar och så vidare. Precis som icke BMW-entusiaster avfärdar BMW på oskäliga grunder. Däremot är det mycket svårt att jämföra bilar på ett objektivt sätt. Min syn på märket BMW är att de bygger förträffliga bilar men är inte på något sätt överlägsna andra märken. |
|
|
Det finns 3 sorters bilar. -roliga bilar -förnuftiga bilar -bilar som man frågar sig varför de ens existerar. Sedan är det väl tycke och smak som alltid. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
Någon som vill testa mot mig för skoj skull? i all vänlighet/ödmjukhet! 100-250km/h TEX? Stillastående start förlorar jag såklart lätt.... Min är 110% orginal förutom avgas o mjukvara! Kryp in genom huv o ut genom bakluckan bara. Vore skoj mest för min egen del att se ev skillnad! Någon M-bil chippad el ej men HELT orginal i motorn! Helst någon tvivlare som tror att de lätt piskar en "chippad" svensson tubobil fr -93 med 21000mil på mätaren... M.V.H. /STHLM |
|
pierrerules |
du som skrev att bmw MÅSTE sätta turbo för o hänga me säger ja bara:vänta te nya e60 m5 kommer te hösten så få vi väll se MOHAAA |
|
Har du en 9000 Aero med ovan nämnda trim så har du väl runt 280hk? Vad väger bilen? /Wille |
|
|
pierrerules: Om ryktet stämmer så blir maxeffekten för E60 M5 500 hk. En maxeffekt som Mercedes har redan idag. Inget nytt under solen. Att BMW inte vill använda överladdning påminner om Facit och deras debacle då ordbehandlaren lanserades. |
|
| I dagsläget e det inga problem att överladda gamla s38 motorn.För ca 100-150k har du en maskin som slår ihjäl det mesta. Vågar inte tänka på vilken potential som finns i E-60:ns M5 maskin. | |
pierrerules |
bjoerck:har inte merca turbo i amgn som e jämförbar med nya e60m5? o nya bmw är BMW inte iväg skickad te amg som merca gör me sina värsting bilar. inget nytt under solen???hur många bilar kan mäta sej me nya e60m5 när de gäller kaross,prestanda,komfort. bara ett fåtal bilar kan göra de. hur många andra bil märken kan bygga sugmotor som bmw utan o kasta in turbo?? inte många iaf. de e alltid lättare o skrämma upp me turbo.tur för andra bil märken att inte bmw kör turbo ÄNNU men de kommer nog när dom andra är i kapp me sina turbo bilar hahaha |
|
BMW tillverkar fina bilar. Mercedes tillverkar fina bilar. Behover inte vara mer komplicerat an sa.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
WilleW, ej Aero men 2,3T sak samma ungf, runt 280 ja & runt 440nm är vad det blir. bra hög är den iof o ingen bansmiskare nu direkt me balonghjul o allt men bekväm!, snabb o riktigt billig i drift! o nära noll i underhållskostnad :) Kör bara trafik på den så bilen kostar knappt nå alls att köra med. M.V.H. |
|
Tony-Avesta |
kilroy... ""du gjorde faktiskt en del ansträngningar i början att försöka verka mer korkad än du är...""" Det där förstod jag inte riktigt, vad i det jag skrivit i denna tråd syftar du på då?? Förklara gärna, inte för att jag tar illa upp, utan för att jag då ev får en möjlighet att bättra mig. Fast folk kan ju uppfatta det på ett annat vis än det är tänkt med, i det man skriver. MVH Tony |
|
pierrerules: Det låter på dig som om överladdning är något fult och skamligt. Mig veterligen säljer turbobilar precis lika bra som icke turboförseedda. Att använda överladdning är mer kostnadseffektivt och fortfarande attraktivt för kunderna. En perfekt kombination. (Med tanke på din attityd pierrerules är det lika troligt att du är 35 som att jag är 94) Hahaha... |
|
|
En Brabusmerca med sisådär +700 hk eller nästkommande RS6 med +500hk skulle inte göra bort sig i jämförelse med M5 E60. Och då finns dom som kombi dessutom :) //Marin |
|
|
Tony skrev: "kilroy... ""du gjorde faktiskt en del ansträngningar i början att försöka verka mer korkad än du är...""" Det där förstod jag inte riktigt, vad i det jag skrivit i denna tråd syftar du på då?? Förklara gärna, inte för att jag tar illa upp, utan för att jag då ev får en möjlighet att bättra mig. Fast folk kan ju uppfatta det på ett annat vis än det är tänkt med, i det man skriver" Jag tror många kan uppfatta en sådan här diskussion som korkad om man inte är på samma våglängd!Men jag är så pass korkad så jag gillar den;-))) /Anders |
|
|
Hjäääälp! Vad har jag sagt!? Jag tar tillbaka allt och påstår motsatsen! /A |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.