|
Sida 1 av 14
|
|
|---|---|
Blixtblå |
Idag var jag ute och åkte på väg till Nynäshamn när jag passerar förbi en riktigt tuff Bmw. Måste ha varit en M5 av nyare modell. Den hade nämligen 4 pipor bak. Själv är jag saabfantast och brukar inte ta speciellt många tillfällen i akt att "racea" men gjorde det den här ggn. Jag blev faktiskt positivt överraskad när jag smiskade ifrån denne äldre herre i strax över 200km/h med min saab. Hur många hästar har en sådan bmw? Har för mig att det rör sig om drygt 350hk.... Min saab är bara chipstrimmad. / Blixtblå |
Gemini__ |
Den nuvarande M5:an(E39) har 400hk. Bra tryck i din Saab verkar det som ;-) Länk //Thomas |
|
Var säkert en M5 E39, och med all respekt för din chipstrimmade SAAB och dig så finns det inte en chans att du "smiskar" en M5a. Han släppte nog på gasen. M5 E39 400hk M5 E34 3.8 340hk M5 E34 3.6 315hk Min: Länk Erik** ///Tänk först, meka sen... |
|
|
Vad vore Autopower utan alla störtsköna "vs" trådar ;)??? BMWM5 400hk, 500nm, tjänstevikt: 1720kg. Ingen dräpare 0-100, gjord för acc. i högre hastigheter. M5'an är ingen uberbil men har följande tankar slagit dig att: den äldre herren inte gav full gas, hade i fel växel eller hade "trimmat" sin vanliga e39'a med 4 pipor? Din bil väger runt 1500kg med ca. 270hk eller hur? /Wille |
|
Blixtblå |
Hej ! Ja killar det är ju ni som vet. Men min bil borde ligga på strax under 300 riktiga hk. Klart man blir förbluffad när adrenalinet pumpar som värst att "den äldre herren" skulle lätta lite på gasen, det skulle inte jag ha gjort i vart fall, med mer om jag inte spöat upp saab uslingen vid det laget men det hade han ju inte. Tack i vart fall för svaret. / Blixtblå |
Blixtblå |
Lite kuriosa som jag glömnde delge. Jag har annat avgas + intercooler förrutom "chipet" / Blixtblå |
|
Din Viggen lär nog gå riktigt bra med ~300hk:) din Viggen: ~1500kg/300hk= ~5 kg/hk M5 orginal: 1720kg/400hk= 4,3kg/hk |
|
| Tror inte man ska underskatta saaben.Har en kompis med en saab 9000 2.3 t med maptun chip och 3" system dvs 280hk och 440 nm. Min 3.8 går riktigt bra (13.42/169 402 m) och jag får det riktigt svettigt mot denna bil, det är väldigt jämnt. Tror dock att e39 M5:an borde vara strået vassare om´den gick som den skulle. | |
|
Rent spontant så ger jag inte mycket för saab´s sätt att räkna hästar. En god vän till mig har en 9-3 Turbo med 200 av saab´s hästar i. Den rastade jag med mitt skåp, trots att jag hade en koppling som var slut. Och då har vi inte ens nämnt n¨ågot om vikskillnaden :) 0-160 sen la vi av. Så att en Chippad saab skulle dra ifrån en e39 M5, oavsett hastighet ser jag som högst osannolikt. Och definitivt inte uppe runt 200a sträcket, det ska till tunga saker för att köra ifrån en M5a uppe i dom hastigheterna. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Blixtblå, om det var en M5 E39 du 'spöade', utgår jag från att det berodde på att föraren hade vett nog att slå av istället för att fortsätta hetsa. Jag vill inte vara 'moraltant', men att åka över 200 på Nynäsvägen är inget att rekommendera, särskilt inte om det finns andra bilar inom synhåll. Vi har haft nog med tragiska olyckor redan...... Länk /// Gunnar E. |
|
|
Man behöver inte vara en guru på matte för att kunna veta att saaben har inte en enda chans mot en M5 e39...... äldren ville nog inte gasa riktig annars hade du inte än sett dammet från M5 e39 .... M5 e39 bästa fartegenskaper ligger nog efter 100 km/t Ibland blir jag så trött på folk som tror att men ett chip m,m kan slå vilken som helst sportbil....patetisk... M.V.H MAuricio |
|
| Har inga siffror på Saab Viggen , men en arbets kollega har en 95Aero som är steg3 trimmad vet inte exakt va det innebär men den har vi provat mot polarnas M5or och han har dragit ifrån de från 0-150 .. så inget är ömöjligt . | |
|
BSR steg2 : Länk Jag måste säga att jag är skeptisk till att det skulle räcka för att ta en M5a. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
rättelse, länken gick till Steg3. Börjar bli lite väl sen nu :) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Inte 9-5 Aero, 9-3 Viggen handlade det väl om? Jag kollade lite Maptun's hemsida och såg deras 280 Hp/440 Nm kit, det måste väl vara något liknade plus IC? Med rätt växel i för båda bilarna ska det inte gå att dra M5'an med dessa förutsättningar, bara jämföra vikt, effekt och utväxling mellan bilarna... /Wille |
|
|
Jag håller med Wille. Det är bara att kolla på vikt/effekt förhållande som är till bmw:s fördel. Men varken saab eller volvo är nått att underskatta. Med lite chip å doningar kan dom går riktigt fort. Mvh Jojje |
|
Blixtblå |
hej gubbar, ledsen om jag upprört vissa. Det var inte min intention. Jag ville bara veta vilken effekt en sån där M5:a har. Oavsett ifall mannen släppte på gasen eller ej så fick jag ju reda på att min saab räcker långt på motorvägen, så långt att t.o.m en riktigt snabb tysk kan känna sig väldigt stressad. Säga vad man vill om hur saab räknar hk, men fort går den. Nu en helt annan sak. Får man (har det) montera dragkrok på en M5:a (med 4 pipor) och vad bör en "sjhysst"/välvårdad sådan ligga i pris? Intressantast är de första årsmodellerna. / Blixtblå |
|
Blixblåa: Ja man får ha drag på M5 varför skulle man inte få det? Finns bara en sådan Sv-såld som jag känner till med all utrustning inkl drag ibland finns ägaren på forumet. Vet ej vilken årgång tror att det är en 01-02 har gått ca:6000-7000mil. |
|
Grubbe |
M5:an gör väl 0-200 på 19 sekunder bara? Ledsen om jag avslöjat för er att M5 inte är speciellt snabb. Jag skulle passa mig jävligt noga för en småpreppad Viggen om jag satt i M5:an kan jag ju säga. |
|
Jag skulle då inte vara orolig om jag satt I M5 och en Saab kom bakom mig på vägarna på Autobahn. SKulle känna mig trygg och säker med vetskap att i de högre farterna har Saaben inte så mycket att sätta emot. Däremot skulle jag blir orolig om jag satt i M5 och en Saab kom blåsande i högre fart förbi mig på dom Svenska vägarna. M5 och även M3 är inte byggda för att gå snabbt på dom svenska vägarna däremot så är den byggd för höga hastigheter på Autobahn. |
|
|
Kolla filmerna i länken... Så kan ni bilda er en egen uppfattning om vad som går bra eller dåligt. Speciellt film nr 2, det e väl ungerfär en sån bil som den här tråden avser... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.