AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
75.208

M5? vs. Saab Viggen

Sida 5 av 14
Precis min åsikt jämför turbo med turbo sug med sug motorer trimmat med trimmat standard med standard.

Har jag fel eller??
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Kan man göra en sådan här jämförelse? Låt säga att vi har 2 bilar som är exakt identiska, det enda som skiljer dem,är att den ena har turbo, och lika många hkr som den andra utan turbo. Vem är snabbast till 100?
/En amatörs undran
DejaVu: Jag skrattar gott åt dina hårklyverier.

Getrag: Så BMW tål inte en jämförelse mot turboförsedda bilar? Det skvallrar ju om att BMW inte längre är med i toppen gällande prestandabilar... Överladdade bilar säljer lika bra eller bättre än sugmotorbilar. Dessutom är det lättare att nå höga effekter med turbo eller kompressor. Att BMW inte vill tillämpa tekniken gör att de inte längre tillhör gräddan av motorstarka bilar. Uppenbarligen tål inte BMW att jämföras med andra bilar längre eller hur skall jag tolka att sugmotorer inte skall jämföras med turbomotorer?

En ny BMW kostar lika mycket som en ny turbobil. Varför får de då inte jämföras? Jag som konsument får köpa vilken bil jag vill. Turbo eller ej. Ändå får jag inte jämföra dem? Lustigt resonemang...

Vid 6250varv så åker man 297km/h med B10 Bi-Turbon
Vid 6500varv så åker man 309km/h med B10 Bi-Turbon

Ett till meningslöst inlägg i detta inlägg, kan vi inte bara släppa det här, Blixtblå undrade ju bara vad det satt för motor i en e39 M5.

En härlig sugkärra är väldans go alltså.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Jag säger bara:
Ställ in Fotbolls EM och kör "vs.-trådar"-EM på Autopower,
brutalt högt underhållningsvärde och många spännande spelvändningar och högt tempo, bra jobbat grabbar! :)

/Wille
Tony-Avesta
Man kan väl, och ska väl få jämför hur fan man vill, mellan vilka bilar man vill.

Ferrari Dino vs E28 M5

E34 M5 vs Merca 500E

Polski Fiat vs BMW 700

9-5 Aero chippad vs Topfuel

McLaren F1 vs Columbus rymdfärja

Turbo eller ej, trimmat eller ej o s v.

Jämför man så får man veta en massa intressanta saker, eller har en kul stund bara. Men när man jämför så bör man vara vaken för varför det blir som det blir, ja ev skillnader alltså, och kanske inte ta allt på blodigaste allvar. Jämför jör man ju för att man är nyfiken helt enkelt.

Många kommer ju dragandes med att man måste jämföra likvärdiga bilar, varför det, och vad är likvärdigt då? Finns det skillnader så är det ju inte likvärdiga eller hur?!

Jämför man bara strikt likvärdiga bilar, så lär det bli ganska tråkigt, då de bör få rätt identiska resultat :-)

Egentligen är det bara de som fått se sin älsklingsbil få på nöten i en jämförelse, som gnäller gnyr om att jämförelsen är orättvis på ett eller annat sätt ;-)

MVH Tony
"Egentligen är det bara de som fått se sin älsklingsbil få på nöten i en jämförelse, som gnäller gnyr om att jämförelsen är orättvis på ett eller annat sätt" -Jämförelsernas andra huvudsats.
Blixtblå
he he.

Det här har verkligen nått oanade höjder.

- Hör´ni Bmw-grabbar, har ni fallskärm? För det tenderar snart att bli ett frittfall.....hö hö hö

/ Blixtblå
pierrerules
ska man jämföra olika bilars prestanda ska man väl fan jämföra likvärdiga bilar...inte spåra ut me o jämföra polski fiat o rymdfärjor o annat trams...tråden va ju från början om prestanda kke vi ska börja jämföra hundar mot volvo 142 tony????hahaha

pierrerules
haha blixtblå kom te nynäs o ta me dej fallskärmen så sätter vi på den ef min bil sen kan vi ta ett race haha

Tony-Avesta
pierrerules...

Nja, jag tror du helt missade vad jag menade med min jämföraranekdot.

Man SKA KUNNA jämföra allt, vad som helst hur som helst. MEN, man måste kunna se lite nyktert på det hela och förstå varför resultatet blir som det blir.

Om jag vill veta hur lång efter en Polski Fiat på 23 hk, blir mot en chiptrimmad Challenger rymdfärja, ja då MÅSTE jag ju jämför på nåt sätt.

Har jag tillgång till fakta på rubbet för båda, så är det ju lätt att bara läsa och spåna lite fram och tillbaka så får man klar för sig att Polskin tar starten p g a. bra fäste (eller att den inte orkar få loss hjulen...) men att färjan brakar om efter 16 cm och vinner med ett halv ljusår......

Ja nu fånspånade jag lite, märktes det? Men allvarligt, detta är att jämföra för att få veta. Att sen det handlar om en "smula" omaka kandidater spelar ingen roll. Det som spelar roll är hur vi sen hanterar resultaten av jämförelsen och om vi kan förstå varför det blir som det blir, eller hur!?

Alla har väl någon gång funderat på skillnaden i prestanda, eller hur mycket man kan hänga med en F1'a med en supersportbil eller vilken bil som helst. Hur i hela friden skulle man kunna få reda på det om man inte fick eller kunde jämföra dem mot varandra.

Om man bara skall få jämföra likvärdiga bilar, vad menas då med likvärdiga, vem bestämmer när det är likvärdigt eller ej??

En E36 M3 US-spec a 240 Hk vs M3 Euro 321 Hk? Det går ju inte, de är ju inte likvärdiga.

En BMW 540i A vs 540i manuell?? Det blir ju orättvist, de är ju inte likvärdiga.

Sierra -89 2,9i med 9000 Aero-motor på 300 Hk och 1270 Kg vs E39 M5 400 Hk 1900 Kg? Det går ju inte, de är ju inte likvärdiga.

Alltså får världen gå sömlös i sina funderingar om vad en jämförelse av objekten ovan skulle avslöja, då det är förbjudet att jämföra dessa mot varandra.

Fast jag skall göra en brottslig handling och avslöja att Sierran är ungefär jämnsnabb med en E39 M5 vad gäller acceleration från 0 och upp en bit över 200 kmh, lite snabbare här och var, lite långsammare på andra ställen. Men på det hela väldigt jämt.

Nu är det väl bäst att jag låser in mig går under jorden eller flyr landet i exil, innan jämförelsepolisen slår mig i bojjor.... :-)

MVH Tony
För h-e Tony-Avesta, du jämför en trimmad turbobil med en sugmotor M5! Det är inte rättvist. Såvida inte BMW:n är snabbare... :-)

Jag tycker vi lägger ner nu. BMW-fundamentalisterna är som fundamentalister är i största allmänhet -orubbliga i sin tro. BMW är snabbast i alla jämförelser som är korrekta. (Enl. Jämförelsernas andra huvudsats).
Tony-Avesta
BMW-fundamentalister... Ja den var god den. Det är väl bara ärkeTalibaner som är envisare antar jag :-)

Moahahahaha ha....

MVH Tony
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Blixtblå: skakade hand på köp av en en blixt-blå 9-3 viggen idag :-)

Skall bli familjefar och egen företagare i Juli.

Kommer sakna 330:in otroligt mycket, saaben kan tyvärr inte mäta sig med den men...

Med tanke på priset på en begagnad Viggen, Vilken annan bil hade jag fått en unik bil som bara ett fåtal har, som har otroliga fartresurser där jag behöver dem mest (90-140 km/h)
Bra utrustad och ett ordentligt bagageutrymme med plats för både barnvagn och packning?

Jag kan ta att det bara sitter en fyra i den och att den har lite struttig gång och ketchup effekt....Jag hade fått sega mig förbi lastbilarna i en 320 med 150 HK för de pengarna....(inget ont till de som har en sån, bara att jag är van vid fartresurserna i en 330)
Kvalitetskänslan i Saab är inte heller samma som i BMW...

Som sagt jag kommer sakna BMW, men köper inom en snar framtiden en igen, var så säker!
grieggertz: Kul att se att du byter upp dig :) Viggen är fasligt snygga..

Som nån annan också sa, det är alltid kul att tvåla dit någon. Har man vunnit så har man, vare sig det gäller kurvig väg lr raksträcka. Man märker väl för h-vete om den andre bilen är med på race lr inte.

Förresten så tror jag att BMW måste nog börja överladda snart för att hänga med t ex Merca i prestanda.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Columbus eller Challenger rymdfärjorna drar nog inte ens ett sparkbräde. Båda har havererat.
Tony-Avesta
Japp, nog drog de allt, i backen.... :-)

En som har huvet på skaft ser jag.... ;-)

MVH Tony
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Ni minns väl när Rally-Kalle i en Ferrari fick smisk av en Fokker för en tio år sedan?Så nog kan man jämföra olika saker.
/Anders
Bjoerk: Har du hört talas om "there is no use in preaching for the dead?" Ibland förvånas jag över du orkar :)

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
griegertz;

du borde köpt en Lotus Omega istället, tror jag... :-)

(Annat tips: De-turbolarisera din bil, trimma upp den till samma effekt den hade innan; och jämför den - "likvärdigt" mot BMW M5 E39?!)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.