AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
75.205

M5? vs. Saab Viggen

Sida 4 av 14
Flåklypa: Jämförelsernas huvudsats lyder:"För BMW:ar gäller alltid och åter alltid bästa uppmätta tid. För övriga märken är sämsta tid riktvärde"
Björk: Ja, i bästa fall. :-)

Har du förresten sett mitt nya inköp på Alfapower...jag är helnöjd!
Tony-Avesta
bjoerck.

"För BMW:ar gäller alltid och åter alltid bästa uppmätta tid. För övriga märken är sämsta tid riktvärde"

Den där var bra den, och skojig.

MVH Tony
Flåklypa: Mycket stilig Alfa! Nu kräver jag en utförlig rapport om ditt beök på Ringen! Maila mig om du inte vill skriva här. Jag skall ner med min Alfa till Ringen i Juli och det vore kul att höra lite om din vistelse.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Länk

Kolla filmen: Denna Viggen har gissningsvis runt 300 hk!
ha
157
hamannBMW
BMW 735iAL 99 Individual
Det är målt i danske bilmagasiner...men ok....kanske dom har fel? Under optimale forhold och rätt förare, kanske den tid är korrekt. Jeg är inte expert...så om jeg har fel är det ok :)

Länk
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
Hej.. gubbar.. m5 ägare.. m.m. Ett mycke bra inlägg äger en m5 år 1990 svensksåld 3.6 som jag tycker är helt ok. De som jag blir lite förvånad över är att en del inlägg nervärdera 3.6-3.8 e.34an som om de vore total prestadadlösa bilar tycker att de e totalt fel. Men att tro att våra ögonstenar e34or är kungar på vägarna tuvär de e dom inte. De e mycket bra bilar inget att snacka om bra fart i spisarna. Men dom börjar få sina år på nacken så är de bara. Men att ha ett m märke på luckan de sticker folk i ögonen ta hand om era m bilar de få kvar av e34an kör lungt med dom de är snart klenoder .
Tony-Avesta,

Exakt... då var vi överens :-)

MVH,
E38B12
Tony-Avesta
525i....

Helt rätt, de äldre M5'orna är fortfarande riktigt raska bilar, trots en del år på nacken, och inte är de fula heller.

Man kan ju verkligen förstå alla lyriska rportage mm från den tiden de var nya, för hur många hk hade den på den tiden den hetaste modellen i av de olika märken då?? Inte så mycket att tjoa om eller hur?.

Då klubbade BMW till med sin första M5 av E28 (var det väl?) på 286 Hk, sen kom E34 M5 med 315 och sen 340 Hk. Närmaste konkurrent låg väl mer än 100 Hk efter på den tiden. Och med konkurrent menar jag då serieproducerad kärra med grundkaross från någon vanlig modellserie.

Dessa M-bilar är och blir unika i bilhistorien.

Att sen utvecklingen har gjort att en kloss på 1700-1800 kg med 300+ Hk inte längre är king of the hill, är ju en annan sak. Men jag tycker inte man kan klanka på M-bilarna för det. Då är det ju mer rättvist att inse att de trots detta ändå är fullt kapabla att hänga med idag trots att de är 10 år gamla, även om de inte är snabbast i alla lägen.

Att det sen likförbannat är balla att retas med en M-bil och kanske tvåla till den med nåt gammal hemtrimmat bös till bil, det är en helt annan sak. Sen spelar det ingen roll om det är en skum Sierra som min egen, eller en liten rapp BMW 02 med hemlisar under locket. Det är lika kul för det.

MVH Tony
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
HA..... Kul era hemtrimmargubbar att ni förstod mitt inläg rätt. Men som stolt M-ägare så står jag med rakryggad och konstaterar att en M-bil alltid och förblir en M-bil ny som gammal.Pss.... Vad har du för hemlisar under huven på 02an
Lotus Omega skakade om BMW:s M-divison rejält med sina 377 hästar och vansinnesprestanda. Bilen kom 1992 (om jag inte missminner mig) och var betydligt snabbare än den dåvarande M5. Inte ens E39 M5 är snabbare än Lotus Omega.

Jag har fått nöjet att åka med i en Lotus Omega och det var nog det brutalaste jag åkt i. Behöver jag tillägga att min Jagga XJR kändes omåttligt sur om än extremt sofistikerad vid en jämförelse.
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90
ööööö nä
med tanke på bilsport... någon som läst saab-specialen (båda 2) P-A :s 900/9-3 754hk
3* saab9000 med 500 hk
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
En helt ovidkommande anekdot om Lotus Omega/Mytbildning:

Stod i våras o skiftade däck på min bruks/vinterbil Opel Calibra, då det SPRANG fram två grabba i c. 19-21-årsåldern skrikandes: "Woow, det där är väl en såndära Lotus Omega. va?!... minst 500 hästar eller hur?" När jag talade om att bilen hade 115, visserligen pigga, hästar och kunde köpas för sisådär 30' skämdes de något... :-D
Tony-Avesta
Nu menade jag ju inet i första han min egen 02'a utan rent allmänt.

Min egen 02'a har ungefär samma recept som min Sierra 2,9i -89. Ut med den trötte standardmotorn och ner med en motor från 9000 Aero kryddat med programvara i Sierrans fall, och mer radikalare trim i 02'ans fall.

02'an är inte färdig än på länge, men har idag fram och bakvagn från M3, växelåda från M5, 75% Grp-A diffbroms, koni racedämpare fram och bak, sänkt ca 150 mm, en hel del Titan Aluminium och Kolfiber.Beräknad vikt fulltankad med förare är under 1000 kg, effektmål initialt är 400 Hk och 600-700 Nm.

Framtiden får visa vad det blir i slutänden.

Hur som helst är det bara ett sniket yxbygge jämfört med vad många andra bygger idag, men jag värderar god funktion och brett körregister före upphypade siffror på ett bromspapper. Det är ju ändå inget att hänga i julgranen om motorn blir i det närmaste okörbar eller inte ens håller ihop mer än en vecka i stöten. Det kan kanske vara kul för andra, men det är inte min melodi.

MVH Tony
Sani: Alla är inte så duktiga på att identifiera bilar. Min Alfa Spider har vid flera olika tillfällen blivit klassad som en Ferrari av duktiga förstå-sig-påare till pappor när den nyfikne sonen undrar vad det är för bilmärke. Jag brukar inte dementera... :-)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Bjoerck
U got mail.
//Marin
bjoerck: Lotus Omega skakade om BMW:s M-divison rejält med sina 377 hästar och vansinnesprestanda. Bilen kom 1992 (om jag inte missminner mig) och var betydligt snabbare än den dåvarande M5. Inte ens E39 M5 är snabbare än Lotus Omega.

Ha Ha & Ha.
Lotus Omega (377hk - 282km/h)
Bmw M5 E39 (400hk - 296km/h)
Alpina B10 Biturbo E34 (360hk - 290km/h)

Lotus Omega är snabbare än M5 E39 & Alpina Biturbo E34 0-200km/h.

BMW M5 G-Power Evo 600 Bi-Kompressor, 600hk 700Nm över 330Km/h 0-100 4.5s.

Varför kan inte Audi, Mercedes, Jaguar m.fl. inte göra snabbare bilar än BMW utan Turbo eller Kompressor?
DejaVu: Jag förstår ingenting av ditt inlägg ovan.
Vet du inte vad du har skrivit?

Inte ens E39 M5 är snabbare än Lotus Omega? Snabbare , vadå snabbare 0-100km/h eller toppfart?

. . .betydligt snabbare än den dåvarande M5?
Varför jämföra med M5 E34? Är & var Lotus deras M?
Lotus Omega ska jämföras med andra BMW tuners som t ex Alpina & då vinner Alpina B10 Biturbo som är snabbare än Lotus Omega i toppfart.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.