AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
75.209

M5? vs. Saab Viggen

Sida 3 av 14
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Åker man Porsche så kan man tro att man åker runt in en jävla
rejsmagnet! Det är helt otroligt! Värst av alla är Saab turbo och Volvo turbo ägare. BMW folket verkar inse sina begränsningar.
//Marin
D-diddy
sluta slå er för bröstet. mest trimm vinner..
bara att se här.
Länk

"The unattainable is invariably attractive"
Först av allt måste jag säga, underhållande läsning. Speciellt för att lätta upp en sådan tråkig söndag.

Det är bara att konstatera att det finns andra bilar än BMW M som gör bra bilar.

Men som vanligt går det inte jämnföra apelsiner och äpplen, det är två helt olika frukter.

Snart står det väl att någon standard bil med härliga modifikationer rastade en stackars Mclaren F1 ägare som var ute och söndagskörde.

Hur stor och stark man än är så finns det alltid någon som är någon resa djävligare, så enkelt är det. Det här kanske var lite offtopic? Eller hällde jag lite mer vatten i bägarn?

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Och vad gjorde en Saab på ett ferrarimöte? Malplacerad är bara förnamnet...
Tony-Avesta
gunnare.

Oavsett vad som hände i kubbningen med Viggen, om han släppte av eller ej, så har du helt rätt i dina åsikter.

Visst gillar jag bilar, och fart och fläkt. Men jag är faktiskt inte alls glad i att ligga och pressa ikapp med någon annan, i synnerhet om man inte har en susning om tjockleken på pannbenet hos vederbörande person eller huruvida bilen är kapabel att ens klara en besiktning i Polen.....

Nog händer det ändå då och då att jag håller nere mot någon, men det är tämligen sällan och vid väl valda tillfällen, samt att det bara brukar handla om några hundra meter eller kanske en kilometer eller så om det är bred drak och fin väg fri från andra trafikanter mm.

Jag tycker helt enkelt det är otäckt när det börjar brassa på upp mot 200 kmh. Jag tänker hela tiden på hur jäkla hårt ett träd är eller hur satans ont älghår gör på i ögat....

Oftast så dristar jag mig endast till mycket korta tjurrusningar på allt från stillastående och upp till kanske 150-170, vilket är över på lite drygt 10 sekunder som mest. Det brukar räcka för att visa vad skåpet skall stå, eller få veta vart det står...... :-)

Ofta räcker det med ett skutt från 50-120-50 vilket går på en blink. Det är kul och kan göras på många ställen utan att det beöver bli farligt, om man använder huvudet lite.

Att ligga och tokpressa mellan byhålorna med svettblank panna och stoppuret i krampande hand, det är fan inte min grej. Har sett för många dö på det viset.

MVH Tony
Blixtblå
oj oj oj ....

det spårade tydligen ur lite. Vill bara poängtera att jag absolut inte ville starta någon smutskastning som vissa mindre seriösa läsare av denna tråd tydligen har....

Förresten, varför jag frågade om dragkrok tidigare var för att min viggen inte får reg-besiktigas med drag och jag som skulle behöva en.

/ Blixtblå

OT:
Brukar stå en e39 M5 med takräcke och dragkrok på Östermalm i riktigt bruksskick, en del använder sina bilar...

/Wille
Tony-Avesta
En SAAB på ett Ferrari-möte, malplacerat??

Nja, vi spånar en smula på det och ser var det kan leda. ;-)

SAAB hade ju för ett gäng år sedan ett viss sammarbete med Lancia, som i sin tur ägdes eller ägs av Fiat, som i sin tur äger Ferrari. Ni minns väl den Lancia 600 eller vad den hette, som SAAB sålde ett tag, den som behövde 1000-milasevice efter 125 meter ungefär.....

Sen var det ju så att SAAB även var insyltad med Fiat/Lancia när 9000 togs fram, och dess systerbilar heter ju Lancia Thema och Fiat Chroma som alltså har samma grundkaross. Lancia meckade ju sedan samman en lyxmodell av sin Thema som fick heta Lancia 8.32 i vilken en tvärställd helalu-V8 på 215 Hk från Ferrari 328 satt monterad.

Ja just ja, sen hade ju även Alfa Romeo 164 samma grundkaross som SAAB/Fiat/Lancia, som ägdes av Fiat. Numera ägs ju Fiat på nåt sätt av GM, som äger SAAB. Så Alfa Romeos nya turbomotorer utvecklas faktiskt av SAAB här i Sverige. Är cirkeln sluten eller vad........ :-)

Fan med det släktträdet så borde det ingå 100 Kg Parmaskinka om man köper en ny SAAB......

MVH Tony
Tony-Avesta
Fan Blixtblå, du hade ju drag i bilen sa du ju....... ;-)

MVH Tony
Blixtblå
Jag HAR drag i bilen! Hel klart. Men vissa stackars munchen anhängare verkar inte palla för (ladd)trycket :-)

/ Blixtblå

Ps:

- Tony. det är bra jobbat att lyckas hålla dem stången så bra på egen hand.

/ DS
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Angående M-bilar o bana så måste jag få säga att , det är inte så att bara man har en M-bil så är man snabbast på kurviga vägar man måste väl kunna köra den också , och oftast så är det farligare med bilar som har bra väghållning för släpper det då är det kört pga farten . kan tilägga att jag har kört ifrån polarens Audi 1,8T med en Renault 5 som har typ 70 hästar tror jag ,så visst måste man kunna köra sin bil också o allvarligt talat så tror jag inte att det finns många här som kan utnyttja sin M-bil till max därför är det jämnare än man kan ana ute på vägarna.
Tony-Avesta
Maxad.

Så riktigt, så riktigt.

Jag har sett väldigt många 02'or 323 325 mm som fått bättre tider runt hyrda banor och konkörningar, ju kurvigare ju oftare, än div M3 M5 mm. Det handlar både om att förarna kanske brister i att kunna utnyttja sin bil, samt att t ex M5 faktiskt gärna kanar på framhjulen om det blir duktigt kurvigt, då är det upp till föraren att veta hur det skal dras i tyglarna mm.

MVH Tony
Maxad:
Alla "vs." trådar utgår väl från att man kan köra bil eller, annars blir ju jämförelsen haltande direkt?
Att hantera sin bil till MAX är nog ännu färre än du tror som kan, vet folk som är helt övertygade om att de måste skaffa ny bil för att den nuvarande är för slö innan de åker ner till Ringen på förarutbildning. Efter ett varv med instruktör som förare i den egna bilen brukar de flesta inse att begränsningen ligger hos dem själva, inte hos bilen...

/Wille
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Wille W :

Helt rätt , precis det jag menade , och så vitt som jag vet så har vi väl inga direkt raka motorvägar i sverige så att det är bara bilen som avgör, utan det svänger även där så ni tror inte att föraren i M5an inte kunde sina gränser o kom efter !och efter ett tag så gav han upp , för inte ligger man o förtsätter o väntar på bättre tider precis .är man ifrånåkt så är man det
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Vilken underbar tråd det här var! Mycket nöje! Och nu vill jag bikta mig:
Racade själv jämt med en 530i med min Mazda 323F för några år sedan (215 km/t enl. hastighetsmätaren)på E4 mellan Arlanda och Uppsala, jag var riktigt taktisk faktiskt.(idiotisk?) Han låg framför mig och fick bromsa inför varje bil han tänkte köra om, och jag hoppades på att dessa bilar skulle vika undan och släppa fram honom, och det gjorde de. Skillnaden var att jag inte behövde bromsa en enda gång tack vare att jag chansade på att han skulle "öppna vägen". Därför kunde han inte haka av mig och gav upp!Detta har dock inte upprepats, vet inte vad som for i mig den gången.

/Anders
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Ung o dum kanske :)) nej men allvarligt när adrenalinet tar över så tänker man oftast efter hand ..
ha
157
hamannBMW
BMW 735iAL 99 Individual
BMW M5 E39 går 0-200 på 16,8...vilket er ganske snabbt, (vet inte var ni får 19 sek fra?)
Jämför med Audi RS6's 17,4

Länk
Tony-Avesta
Jag biktar mig jag med då, så ni inte tror att jag är en perfekt ofelbar snygging.... :-)

Sist jag gasade lite mer än jag egentligen vill, var i höstas mot en svart Corvette C5 (troligen original) som bor i någon byhåla utanför Avesta.

Det skedde på riks70 från Nordanö till avfarten in mot Hedåker. Jag kom stillsamt ikapp den körandes min Sierra -89 när han låg och väntade i ca 90 på att få köra om ett par bilar. Jag tänkte övverraska honom genom att kliva på först och klippa både C5'an och de andra bilarna i en rask omkörning när det blev tomt på mötande. Men den stollen var tydligen på hugget och stampade fullt direkt det blev läge, och jag hängde på och tappade inte en meter upp till ärliga 235 kmh, jag tog faktiskt in en smula. Efter ca 1,5 km så kom vi över bron och där blir det en korsning ute på rakan efter, och då släpte jag av och gick ner i fart, för det kom både mötande och bilar som vi skulle komma ikapp strax. När korsning och bilar var avklarade och de var tom brett och rakt igen, så klev jag på och jagade ikapp C5'an igen som då dalat ner i fart en bit. När han såg mig komma ångade så gav han gärnet igen och det blev runt 235 igen en liten bit, sen kom nästa korsning och böj, och där är det lite sämre sikt och smalar, så jag slog av igen ner till nära lagligt. Han slappnade av lite men inte helt som jag utan avståndet blev kanske 400-500 m mellan oss. När det blev rakt igen och ingentrafik, så brassade jag på igen och kom ikapp honom igen strax före motorstadion då han låg och puttrade i ca 80 bakom en bil. När så rakan förbi motorstadion öppnade sig och det blev fritt, så gav han järnet om "gubben" och jag var beredd. Nu fick jag faktiskt lätta på gasen för att inte putta C5'an i baken, då Sierran faktisk var snabbare i accelleration i det läget. När han såg det så gick han in mot sin sida utan att slå av, för att ge mig en chans att köra om, men jag ansåg att det var för lite raka kvar och att farten då skulle bli på tok för hög genom kommande kurva, så jag gick upp en smula utanför hans bakskärm men slog sen av och bromsade ner farten. Ett par tre kilometer efter så blinkade han höger in mot Hedåker och jag gled upp bredvis just som han skulle svänga, och jag tycke nog han såg en smula överraskad ut över att se en gubbig Sierra 2,9i med spinkiga däck glida förbi.... :-)

Denna gasning blev ju lite mer än jag tänkt mig, vilket jag ångrar. Jag kunde inte riktigt motstå chansen att få test mot en så pass potent bil, så jag klev på. Nu skedde det ju trots det tämligen kontrollerat på breda tomma vägar, samt att vi softade ner när det dök upp andra bilar. Men det var ändå lite dumt.

Ska tänka mig bättre för nästa gång.

MVH Tony, ibland lättledd

Tony-Avesta
Du hamannBMW.....

Att bara kasta ur sig att en M5 E39 "gör det på 16,9s" är en smula luddigt, då det faktiskt finns hur många exempel på tester där de går på allt mellan höga 17 s till 19 nånting. I den jämförelsen är 16,9 rätt "fantastiskt" även om det förvisso kan ha inträffat någon enstaka gång av någon anledning. Men det betyder ju inte att alla E39 M5 klarar 0-200 på 16,9 s eller hur?

Var jag har fått höga 17-19 s ifrån? Tja, det tog ca 10 s att hitta dessa tider från Track Challange av en -99 m5 E39.

Länk till sidan: Länk

0 - 40 Km/h 1,7 s
0 - 60 Km/h 2,8 s
0 - 80 Km/h 3,9 s
0 - 100 Km/h 5,4 s
0 - 120 Km/h 7,3 s
0 - 140 Km/h 9,3 s
0 - 160 Km/h 12,1 s
0 - 180 Km/h 15,2 s
0 - 200 Km/h 18,9 s

Här har de alltså mätt 0-200 till 18,9 sekunder, fast de kanske testade på vintern med sommardäck eller....? ;-)

De har även testat E46 M3 CSL och den fick de till 16,7 s för 0-200. Vilket jag anser verkar stämma rätt bra då den ju skall vara snabbare än m5'an. Och om du menar att M5 klarar 0-200 på 16,9 så kan man ju undra vad du menar en M3 CSL skall klara det på??

Var har du hittat din tid på 16,9s?? Den känns spontant en smula för bra för att vara sann!?

MVH Tony

I Sport Auto nr7 2001 klarar M5an 0-200 på 16,9 sekunder, men det är den bästa tid jag sett för M5 e39.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.