AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
75.210

M5? vs. Saab Viggen

Sida 2 av 14
Tony-Avesta
Tiderna för 0-200 på E39 M5 brukar variera mellan strax under 18s till 19 någonting, helt beroende på vilken tidning som testat, vem som kört, hur de kört, väder och vind samt testutrustning och mätprocedur.

Jag vet att SAAB'ar med turbo och chipp eller mer, kan gå redigt bra. Fast i just detta fall så tror jag nog att M5'an bör vara den rappare av dem uppe i dessa farter det handlar om. Men skillnaden kanske inte är så stor som BMW-klanen vill tro!?

Sen finns det ju faktiskt en stor portion psykologi i detta med hur pass bra man anser sig hänga med då man drar mot en annan bil.

Låt säga att jag sitter i en M5 och drar mot en Ferrari F40 (ja vi fantiserar lite nu...) Och att jag faktiskt drar denna röda galosch, fast bara med 15 meter på säg 402 m. Antagligen skulle ju jag tycka att jag fetdrog denna värsting, just för att jag inte förväntat mig att ha en suck.

Gissningsvis skulle Ferrarikillen ha en något avvikande uppfattning om det som skedde......

Vänder vi nu på steken, så att man sitter i en redig snikbil, men trimmad sådan och drar mot t ex. en mäktig E39 M5, och faktiskt bara losar 15 M på 402 m. Ja då tycker man ju att man haft redigt häng, ja att man mer eller mindre kört jämt......

Killen i M5'an tycker nog nåt helt annat att han fetpiskadente gärna erkänna att han med svettpärla i pannan tyckte den där jäkla skitbilen låg alldeles för nära i rumpan hela repan

Förstår ni vad jag menar? Känner ni igen er?

Ett litet exempel på hur relativt "lite" det kan skilja mellan två väldigt olika bilar på 0-200 kmh är kanske min egen diskreta -89'a Sierra 2,9i (nu med chippad SAAB-motor) och polarens duktig vässade Corvette C5.

Sierrans bästa tid till 200 kmh med smala 175'or och start på tvåan, är i dagsläget 18,35 s.

Corvettens är 14,39 s. Så den rackaren är hela 4 s snabbare upp till 200. Man kan ju lätt tro att man är snuskigt avtorkad mot den bilen, och det är man ju egentligen med. Fast hur mycket gör det i meter i praktiken då?? Ja vi kan väl kika på det, jag har ju mätt tiderna med avancerad mätutrustning, och kan därför lägga kurvorna för våra båda körningar på varandra och jämföra vad som händer på varje hundradel upp till 200 kmh.

Vi startar alltså exakt samtidigt och jag redovisar sen tid/fart/sträcka för båda bilarna. C5 överst och jag siktar på när han når jämna hastigheter och så ser vi hur långt och fort Sierran orkat på samma tid

Nu kör vi.... tjo....

2,45s / 50,0 / 16,3 m
2,45s / 54,7 / 17,9 m

3,29s / 70,0 / 30,3 m
3,29s / 73,8 / 32,9 m

4,46s / 90,0 / 56,3 m
4,46s / 89,7 / 60,3 m

4,98s / 100,0 / 70,1 m
4,98s / 94,0 / 73,5 m

6,19s / 120,0 / 107,1 m
6,19s / 111,2 / 108,0 m

7,92s / 140,0 / 169,2 m
7,92s / 132,0 / 166,6 m

9,62s / 160,0 / 240,1 m
9,62s / 144,2 / 232,5 m

11,95s / 180,0 / 350,1 m
11,95s / 163,0 / 332,1 m

14,39s / 200,0 / 479,0 m
14,39s / 179,5 / 448,3 m

Facit för just dessa två repor jämförda mot varandra, att Sierran är snabbare ut från start, och leder i sträcka upp till över 100 kmh, sen kommer C5'an farandes om. Men även om man får pisk ordentligt, så är sträckan man får pisk men, kanske inte så stor som man skulle kunna tro!?

När C5'an efter 14,39s når 200 kmh, så ligger Sierran "bara" 30 meter bakom, en dryg långtradarlängd alltså. Och sitter man där i en billig sketbil och ligger så pass nära en fetingdyrfränbil som t ex. denna trimmade C5 efter att ha rejsat upp till 200, ja då är det lätt att tycka att man har häng eller nästan körde jämt. För en långtradarlängd är ju inte så mycket..... :-)

Fast sen finns det ju en brasklapp på det hela. När C5'an nått 200 så har Sierran nått 180 kmh. 20 kmh efter i fart vid 14,39s. För att pressa sig upp i 200 kmh behöver Sierran i denna repa 3,96s till, och hela 210 m ytterligare...... :-(

Metrarna avverkas ju i rasande takt i dessa farter, så här ser man skillnaden mer tydligt om man säger så.

Ja nu kanske ni ser at man kan få rätt olika uppfattning om ett rejs, hur det gick mm samt om man "hängde på" eller inte, och att det ur vissa synvinklar inte är så stor skillnad mellan två bilar med rätt stora skillnader i prestanda.

Det kan vara nåt att tänka på just i liknade debatter och vs-trådar.

MVH Tony

Motorvägsrace är tämligen ointressanta, klocka bilarna kring Nürburgring istället så får vi se hur det går. Jag kan slänga i en 600-hästars kompressormatad V8a i en gammal förstärkt Volvo 245 och blåsa skiten ur alla M5or på motorvägen, vilket gör att det hela argumentet kring vem som är snabbast rakt fram blir tämligen meningslöst.

Har aldrig förstått charmen med hela strippen-grejen och alla motorvägsrace, och hade vägen väl börjat svänga hade alla hysteriskt uppumpade jänkare, riskokare och vråltrimmade Cosworthfordar osv. inte haft en chans mot ens en ordinär M5 3.6.

Eller?

MVH,
E38B12
Tony-Avesta
E38B12

Nog för att BMW i allmännhet har bra väghållning, och M-bilarna i synnerhet. Men helt oslagbara är de inte. Och vist har du rätt i att livet inte bara är en raksträcka, men livet är ta mig fan inte heller bara Nürburgring.....

Jag har varit på tämligen många av BMW's klubbträffar, och varje gång beundrat M-bilarnas fina kompott av kvaliteter och förmågor. Men likväl så kan killar i småmoddade 02'or 323 325 mm hänga med väldigt bra runt banor och koner. Ja det går med originalbilar iblan då den bättre föraren sitter i snikmodellen.

Sen är ju förvisso en gammal M5 3,6 en trevlig bil på vägen, men inbilla dig inte att den idag ledig piskar allt vad Honda Civic R och Fokus RS andra liknande bilar som finns idag, när vägen börjar svänga. Trimmade Cossies kan moddas på olika vis och för olika ändamål. Det torde inte vara helt okänt att det tävlats en hel del med dessa bilar och att det finns gott om pokaler på hyllorna. Det får man inte med kass väghållning. Jag gissar att en helt standard 220 Hk Sierra Cosworth 4wd och en M5 3,6 är väldigt lika runt en bana.

Till sist, ja jag är medveten om att det går att modda och trimma även en BMW, då blir de inte sämre.... :-)

MVH Tony
Gemini__
Tony-Avesta: Väldigt intressanta inlägg du skriver, mycket trevligt att läsa.

Mvh:
Thomas
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag undrar en sak? Hur ofta händer det att bmw ägare går in på TPC forumet å skriver "Körde ifrån en 850R med min 328" tex? Bara en tanke alltså..

Mvh Jojje
Länk
...hade väl varit mer passande i detta sammanhang...

/Wille
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Hehe.. sorry.. menade STCS forum.. och så byter vi "850R" med "9-5 aero" ;-)))))

Mvh Jojje
Tony-Avesta
Jojje....

Du skulle bli förvånad över hur ofta det sker..... :-)

Det gnabbas hit och dit mellan olika bilmärken och dess riddare, ja ägarna alltså, på de flesta forum om bilar. Alla har ju sina favoriter och håller ofta benhårt på dem, även om skygglapparna för verkligheten många gånger kan skönjas. Det går i vågor och blossar upp vissa perioder och dämpas ett tag då och då, sen blir det ny kula....

Ofta börjar det hela med att nån gosse äntligen får åka med sin drömbil nyinköpt som den är, och tvålar till en bekant som har nåt annat märke, och som brett på om just den bilens förnämlighet mm.

Det finns ju mer eller mindre odrägliga bilägare bland alla märken. Säg 9-5 Aero, och det finns en drös killar som blint tror det är bland det rappaste man kan ha, vilket kan diskuteras.....

Säg M5 och det finns en ännu större hög med killar som fanatiskt mässar att det är den rappaste och bästa bilen i världen, vilket till viss del kan vara berättigat, men likväl kan diskuteras, allt beroende på vad man jämför med och hur mm.

Sen har vi ju "raggarna" som är mer en egen art........ :-)

Ingen av dessa "släkten" (och alla andra inte nämnda...) gillar inte att få på tafsen, på något sätt. Och BMW-killar är nog ofta kinkigare än de flesta, vilket är rätt naturligt just för att BMW många gånger är just en mer påkostad bättre och snabbare bil, som därför inte förväntas få smisk. När den då får det så väcker det fler känslor, och heta sådana..... Samma sak med jänke-killarna, de är än kinkigare vanligtvis.

Förstår ni inte vad jag menar, så fundera på hur ofta man ser en kille gnälla gnöla och envist försvara varför hans Renault Laban blev omkörd... Han liksom vet ju, att intet annat äro att förvänta, så det är bara att acceptera och ta det med ro :-)

Sen är det ju så, att det är förbaskat kul att kivas och gnabbas en smula, bara man har något sånär koll på verkligheten och kan gnabbas trevligt som inte bara kastar ur sig svammel skit och otrevligheter.

För hur som helst så blir killen i 9-5 aeron som råkar dra en M5 (hur det nu än gick till) lika sketaglad som en kille i en M5 som drar en Diablo (hur fan nu det gick till).

David mot Goliat har alltid faschinerat och skapat glädje, fast inte för Goliat kanske?

MVH Tony
kilroy
Ibland är kul att höra löss hosta...Jag tillhör inte dom som har så mycket synpunkter på andras bilar, jag är inte heller speciellt intresserad av att diskutera olika bilars prestanda...Den som tror att en Saab, oavsett utrustning, skulle köra ifrån en M5:a...han är antingen en skämtare eller så lever han i en drömvärld...
Att köra en M5:a innebär inte att man alltid kör ifrån allt som rör sig...det räcker ibland med vetskapen att man KAN göra det...
Att BMW i första hand är byggda för höga snitthastigheter på Autobahn är riktigt, det hindrar inte det faktum att en M5:a eller en M3:a, eller faktiskt också en manuell 540, kör ifrån det mesta vid rödljusen...om man nu tycker det är så roligt...Visst, det finns bilar som tack vare lätt vikt och hög effekt är några tiondelar före upp till 50...vid 100 så är dom halvsekunden efter...och sen kan man ju släppa på gasen om man vill...
Tony-Avesta
kilroy...

Du var mig en självsäker kille du.... :-)

I mitt garage finns en Sierra 2,9i -89 som gärna lär din 540 en läxa, du kan få lite försprång om du vill.

Sen kan du få testa mot en gammal SAAB 99T -80 med takräcke och allt, och se hur långt efter du blir, eller mot polarens chippade 200SX, eller mot.... Ja det finns många som kan ge dig en redig match, och du får vara glad om du ens kan läsa deras nummerplåt när de går i mål.

Och du, det finns faktiskt både 9000 och 9-5'or som ledigt tvålar till en M5 särskilt i farter från 80-300+

Nu var jag rätt kaxig jag med, fast ärlig och med glimten i ögat.

540i i är förresten en trevlig bil i övrigt fast inte särskilt pigg om du frågar mig, som jag kan tänka mig att ha själv, ja i alla fall slutväxeln. Du ska inte sälja bakaxeln till mig va ;-) :-)

Gnabbelignabb....

MVH Tony
Diskussionen handlar om Saab Viggen ca. 300hk vs BMW M5 400hk. 0-200 kan vara jämnt, men efter vinner M5.
Vilken Saab eller Vovlo toppar 296km/h med ca.300hk?
Svar: ingen.
På motorväg är det inte många bilar som har något att hämta mot en M5 E39. Förutom mot gubbar eller andra fega förare som inte kör fullt ut.

Tony-Avesta
M5 är grymma bilar, inget snack om det, ju nyare desto grymmare.

En helt orörd 9000 T karossmässigt, men med maxad programvara, alltså vad som är max möjligt effektuttag med i övrigt helt orörd motor mm, har en toppfart på minst 276,7 kmh (varvstopp på femman). Detta mättes på Nardo nere i Italien då SAAB var där och körde högfartstester för ca 8 år sedan. Effekten med vanlig 98 BF är då ca 270 Hk. Farten mättes i båda riktningarna och av Nardos egen officiella tidtagningsanläggning. Just denna gång så var även Merceders och Audi på plats och testade bilar av olika modeller. SAAB var snabbast av dem den gången, inte ens värsta Audin som de hade med sig då fick högre fart trots att de släppte allt vad 250-spärrar heter. De tyska teknikerna var mycket imponerade av lilla SAAB och deras bilar då.

En 9-3 Viggen eller 9-5 Aero med 300 Hk bör ha högre toppfart än 276, om den inte varvar in i varstoppen alltså, därför att de har minst lika hal kaross och ca 30 Hk mer. Fast gäller det chipstrim och lite pill med filter och 3" system så är det tveksamt om man har 300 Hk tillgängliga när man passerar 250 kmh och redan pressat i ett gäng sekunder. Risken finns att effekten då dalar en smula. Detsamma torde inte ske på M5'an eller fabriksbilar över huvud taget, då de normalt klarar sin maxeffekt i timmavis....

Vad gäller trådens grundfråga, så anser jag nog att även om en chippad Viggen går rätt bra, så bör en E39 M5 nog vara den piggaste i höga farter, för att inte säga från start och i kurvor och inbromsning.

MVH Tony

Grubbe
Tony-Avesta: Vad gör en standard C5:a 0-200 på? Är det generellt sett en bra bil? Jag tänkte i.o.m att du säkerligen pillat på en då din polare har en. =)
vem bryr sig igäntligen i verkliga livet har jag fått pisk en gång av en svensk bil och det var en koenigsegg på motorvägen mellan gbg och mö.

det finns säkert vrålsnabba saabar och volvos men dom år fortfarande saabar och volvos och inget annat tråkiga framhjulsdrivna rattrykande vid acc mes bilar

men det är min högst personliga uppfatning dessutom kör vi sugmotorer och de turbo.

hur många saabar volvos hur dom än trimmar hakar på Bäckis Bmw andreas jakan etc.

vill vi så e vi snabbast också inte bara snyggast skönast och roligast att köra.

det var allt för mig nu har jag ventilerat lite saab och volvo agg.

ps nu får vi hoppas att admin e snäll mot mig :-)
getrag: Jakan & Hammarström mfl kör ju med turbo, hallå.

Btw så tror jag inte att en Viggen har dålig väghållning, så det är nog inga större problem att köra fort på en kurvig väg med en sådan.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
BMW-entusiaster är nog de som har taskigast självdistans samt självinsikt... Ofta blir det komiskt att lyssna på alla förklaringar.

Getrag: En vacker dag får du spö av en Volvo eller Saab. Tro mig. Jag hade extrema svårigheter att komma ikapp en Saab 9-5 aero med min Jaguar XJR på motorvägen. XJR:n är en bil som om inte är snabbare så i varje fall lika snabb som en manuell E34 540.

Både Saab och Volvo är snabba bilar. Och visst är nesligt att som BMW- eller Jaguarägare ha svårigheter att hänga med. För BMW och Jaguar är ju fiiina lyxbilar som givetvis skall äta sursaabar till frukost. Fast så är tyvärr inte alltid fallet.
Tony-Avesta
Grubbe

Är inte helt klar över hur fort en standard 345 Hk C5 klarar 0-200, men låt mig gissa på runt 18 s blankt med manuell låda.

Viggen har inte så dålig väghållning, men tyvärr är den långt ifrån lika bra som en M3/5 i sitt standardskick. Det måste vi SAAB-tokar vara ärliga nog att inse.

MVH Tony
Tony-Avesta,

Det är inte utan anledning Porsche, AMG och Alpina utvecklar sina chassin på Nürburgring, det existerar inte en enda annan bana i hela världen som bjuder upp till så varierande påfrestningar på både bil och förare.

När jag talar om Cosworthfordar och riskokare, syftar jag på de bilar som framförs av ägare som optimerat sina fordon för framfart rakt fram (ex. strippen.) Jag håller med dig om att en Sierra Cosworth i originalskick säkerligen hade hängt med en M53.6a runt bana, men det är inte det vi talar om.

Vad jag syftar på är folk som briljerar genom småarroganta inlägg angående hur fruktansvärt bra deras 400-hästars Nissan 200 är bara för att den lyckats rasta en M5a på någon motorväg. Vad jag vill ha sagt är att lyckas samma Nissan rasta samma M5a på en kurvig bana, först då har riskokaren min fulla beundran.
Men så länge vi bara ser bilar där ägarna slängt en turbo och ett lustgaskit på sina gamla Toyotor och sedan skryter... så skrattar jag bara.

Missförstå mig inte.

MVH,
E38B12

Tony-Avesta
När gossar lägger in småarroganta inlägg om hur de piskat en M5 på motorväg eller annat accelerations race, så bevesar det ju egentligen bara det, att de vann där och då. Men det säger inget om hopp och skutt over backar krön och kurvor. Men det borde vi väl alla begripa ändå utan att just dra igång och älta just kurvor och banor till leda. Får M-kärran pisk på mindre kruviga partier, så får den det, punkt. Vinner den sen på slingerbultarna så gör den det, punkt. Eller tvärt om, punkt igen.

Tjosan.....

Missförstå inte mig heller :-)

MVH Tony
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
När jag åkte M5 'rejsade' jag aldrig mot andra på motorväg, hur mycket jag än blev provocerad. Inte av feghet eller för att jag var orolig att 'få pisk', utan för att det är omoget, oansvarigt och livsfarligt! Ett och annat rödljusrace kunde/kan jag kosta på mig, men aldrig i livet 200+ mot en okänd förare på allmän väg.
'Gubben' i M5:an som släppte av mot SAAB-Viggen gjorde helt rätt, han visade ansvar i stället för prestige!

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.