|
Sida 14 av 14
|
|
|---|---|
|
vill bara lägga ett inlägg, jag har en nordic trimmad saab ca 440hk 600nm Och då åker jag ifrån M5:an med ca 2 bil längder. Och nej ett chip räcker inte för att dra en M5. M5:ans specialitet är farter över 100km/h då är M5 på sin topp. BMW its a ride not a car |
|
|
Skapligt trådlyft, men va fan, varför inte... :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag har en Fiat Multipla som jag har monterat en jetmotor från JAS 39 Gripen i, den spöar M5 med en himla massa billängder. Seså, flytta dig |
|
| Länk | |
|
haha kul tråd... alltid lika roligt att läsa inlägg från alla "förståsigpåare" :-) Dan Helsingborg Kör BMW M5 igen och Audi A4 |
|
|
M5:an skulle ha en lustgasknapp för att undvika en liknande situation i framtiden :) Svekke |
|
| Gillar Saab det är snygga bilar, men hur kul är det med en fyra? | |
| haha!! | |
|
Tjo, är det bara jag som anser att SAABs Vectra-baserade 900/93-serie är skit på vägen? Jag har aldrig i mitt liv provat något slingrigare och mindre förtroendeingivande än SAAB 93. Nu har jag förvisso inte provat alla bilar som finns, så antagligen har 93an bättre väghållning än 70-tals-jänkebilar och 50-tals-kärror från östblocket, men förutom dessa så måste väl ändå 93an anses som sämst på vägen? Motorn är inte dålig (med tanke på att det bara är en halv motor :-), men chassit saknar motstycke. Är det bara en skröna, eller tog verkligen SAAB sin 93 Figgen ur produktion pga för många singel-olyckor? På vanlig motorväg får man sitta och styr-kompensera hela tiden, även när man inte ger gas eller bromsar, och vid långa svepande böjar känns bilen direkt opålitlig. Och svänger vägen kraftigt så dör all körglädje av seklets värsta understryning. Så alltså är 93an både läskig och tråkig, beroende på situation. Försöker man gasa och hålla en rät linje, så får man torque-steer i stora mängder, så nån rät linje blir det aldrig. Iofs så är det ju en Vectra av tidig modell, så vad ska man förvänta sig? En 9-3 är iaf det sista jag skulle köpa på bilfronten. Men det är ju min åsikt :-) |
|
| Har bara kört en Aero årsmodell -02 för cirka 3 års sen innan jag entrade BMW:s värld och jag minns att det drog i ratten nått helt fenomenalt. På den tiden blev jag lite imponerad, eftersom jag inte visste bättre. | |
|
Första gången jag körde en 9-3 aero var jag mest van att köra min gamla 240 GL (215hk). Killen som ägde 9-3:an sa till mig att gasa lite på motorvägen. Visst, inga problem, jag la i treans växel, hade en hand på ratten lite lojt som jag brukade med min bakhjulsdrivna bil..och tryckte fullt. Helv...! Bilen flyttade sig en och en halv meter i sidled så fort turbon började ladda! Livsfarligt! Därefter blev det två stadiga grepp om ratten så fort gaspedalen rördes det minsta. Så jag håller med om att väghållningen inte är på topp och att den är enormt känslig för ojämnheter i vägbanan, speciellt vid hårt gaspådrag. Hursomhelst så tycker jag att de är rätt så snygga (med viggenpaketet 01->) och i övrigt rätt sköna att köra. Motorn är ju helt ok. Synd att inte de nya har T5 bara. |
|
|
Håller med kören.. Har bara varit passagerare i en 9-3 Aero. Men fy sjutton, snaka om övermotoriserat chassi. Motorljudet sen, plågat, hårt och tråkigt. Tycker inte om att kritisera bilar men i 9-3:ans fall kan jag bara inte hålla mig. |
|
|
Hm..... Jag har kört en hel drös 900/9-3 med allt från original rakt igenom och upp till dryga 500 Hk, och ingen av dem har varit så illa som goesta påstår, ingen. Men, jag påstår nu inte att de är "fläckfria", för visst kan det dra lite hit och dit i ratten om det finns ordentligt med mos under huven och man använder det. Men, jag har aldrig upplevt att man måste sitta och styra emot och kompensera på vanlig motorväg fast man inte ens accelererar. Om någon upplevt det så tror jag nog det beror mer på vägbanan (kanske lastbilsspårig?) än bara bilen. I sådana lägen så händer det att min egen 740iL inte är ett under av stabilitet utan vill dra lite hit och dit i spåren. Att det sen kan bli en smula brottning med ratten med fullt mos på ettan-tvåan-trean med 500 Hk är väl helt naturligt, eller? Om man plaskar full gas på en 500 Hk E36/E46 på samma växlar så får man garanterat streta lite med ratten med för att inte hamna bland rabarberna. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Nu var det rätt många år sedan jag senast körde en 9-3og, men kurvtagningsförmågan hos den bilen är nog det sämsta jag stött på bland bilmodeller lanserade efter 1990. Å andra sidan var det kanske inte det som var frågeställningen, utan raktframprestandan. |
|
|
Stämmer som de flesta säger, väghållningen i en ng900 eller og9-3 är totalt värdelös för att vara en modern bil. Men kan lätt botas med diverse ingrepp, såsom stötdämpare, fjädrar och bussningar. En vän till mig kör 9-3aero med grym väghållning och fantastisk prestanda. Såvisst går det att få en rolig bil ur en tråkig orginalare =) |
|
| Tinnitus: (Ursäkta kapning men tråden är ändå så gammal) Kollade in din bil, 740:n. Den bilden som visar bl.a. telefonen samt BC:n/radion - vart sitter detta monterat på en E38:a? Under mittarmstödet? Mäkta impad över den bakre konsolen med fläktblåsen som även visar A/V in & out - vad kan man göra med A/V in? Skulle man kunna koppla en iPod från baksätet & få ut musiken genom stereon då? Och vad är allt som huserar under bakre mittarmstödet? Den E38:an måste verkligen betraktas som välutrustad. Jag blev bara så intresserad - har du/någon en bra länk om E38:an där man kan se bilder samt utrustning så är jag tacksam. Börjar bli intresserad av att ta klivet upp till 7-serien igen. . . . /// Daniel | |
|
Propeller. Jag tar på mig hjälmen och fortsätter med OT.... Bilderna från min bil som visar BC/radio och telefon är på mittarmstödet i baksätet. Lyfter man på armstödets fodrade skinnklädda lock så har normala 7-serie ett förvaringsfack där, men på min så är det alltså fullknökat med det du ser på bilderna. Det ingår i det stora baksätespaketet eller vad det nu hette, och är tänkt att den som sitter i baksätet, och då i första hand på högersidan, ska ha möjlighet att justera högra framstolen från baksätet så han får det utrymme han vill. Likaså sköta radio/CD/bandspelare/BC/telefon/solgardin och annat. Detta baksätespaket är ganska ovanligt och var dyrt, tror det kostade bortåt 70 000 kr bara det. Mittkonsollen bak innehåller alltså en egen AC för baksätet, samt knapp för att kunna byta kanal på digital-TV:n i stora skärmen i instrumentbrädan fram. Det går att koppla in extern ljudkälla, som t ex en iPod, eller en ljud/bildkälla som en DVD-spelare t ex och få ut ljud/bild i skärmen fram och i bilens högtalare. Likaså kan en FAX kopplas in där. Elvärmen i baksätena justeras där också. Baksätet har dessutom elektriskt justerbara ryggstöd och pneumatiska svankstöd med tre olika kuddar. Bilen är nog en av de mest utrustade E38 i landet, ja jag har faktiskt ännu inte hittat en enda bil med lika mycket eller samma utrustning som i min ens när jag sökt på alla Tyska sidor för beggade bilar. Klart det finns sådana, men de är som sagt väldigt ovanliga. Jag vet inte om det är någon bra sida för dig, den är ju på tyska tyvärr, men denna är ganska bra tycker jag trots att jag är kass på tyska. Länk Med direktlänk till E38 Länk Klicka dig runt på det du hittar på vänsterkanten och i texten på sidorna, så kan du hitta en hel del intressant. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Impressive! Udda lösningar måste jag säga, med justering av framsätet via baksätespassageraren. . . . & att passageraren där bak ska kunna kolla in bränsleförbrukningen är ju minst sagt generöst. Det dyker ju upp ett par andra funderingar då; Kan man även justera förarsätet bakifrån? Vad har 1-2-3 knapparna i taket vid takluckan för funktion? Tack för länkarna, ska kolla in dom. /// Daniel | |
|
Propeller. Nej, förarsätet kan endast justeras med knappar på förarstolen. Passagerarstolen kan justeras med knappar på stolen, men alltså även av den som sitter i baksätet med knappar i mittarmstödet bak, och där finns även knappar för minne av 3 olika positioner för passagerarstolen något som den som sitter i passagerarstolen inte har att knappa på där fram. De tre knapparna, 1-2-3, vid takluckan är en original inbyggd programmerbar garageportsöppnare. Har man fjärrstyrda garageportar så kan man ta de fjärrdosorna och programmera in deras koder i den i taket inbyggda, och sen slipper man släpa runt flera dosor och kan istället bara trycka på lämplig knapp i taket så öppnar sig grinden eller garageporten. Bilen har även original röststyrning av navigatorn och telefonen, som gör att man kan trycka en knapp på ratten och säga olika kommandon och på så vis styra olika funktioner i navigatorn och telefonen utan att behöva titta på displayer och fingra på rattar och knappar. Denna funktion medger även inspelning och uppspelning av röstmemo. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.