|
Sida 13 av 14
|
|
|---|---|
|
Gtbb: Vid tillfälle så är det inga problem! 735:an är inte helt original, men det är inte gjort något märkvärdigt. I alla fall ett chip sitter i. //Schnitzer |
|
| Den här tråden ska jag läsa när jag blir arbetslös. Inte en dag innan :-) | |
|
Jämförelsen kanske går att lösa med en chippad 9-5 Aero också. ;-) Flåklypa |
|
|
Schnitzer >> var mest nyfiken på hur snabb en 735:A egentligen är i högre fart eftersom den enligt dig verkade gå bättre än en Aero.. det är väl ingen racerbil utan mest en skön långfärdsglidare.. ;) T4 -99 |
|
|
SotaM: Det finns många långfärdsglidare som kör ifrån en Aero och det behöver inte vara någon racer för det. //Schnitzer |
|
|
SotaM: Följande Regler gäller mellan Saaben och 735 som det va mot den andra Saaben. 150-220 BMW har i 3:an på automatlådan. Saaben är tvungen att ha i 4:an och inte använda trean.(kul om man hade haft en honda s2000 :-) ) Så får vi se hur det går. / Morgan |
|
|
Gtbb >> Aeron gör inte mkt mer än 150-160 på treans växel (antar det var manuell vxl-låda) så något bättre alternativ än 4:ans växel har nog inte Saab-föraren.. T4 -99 |
|
|
Schnitzer: Min fd 535 iA E34 skulle inte haft en suck mot en 9-5 Aero, och en 735 E32 väger ju inte direkt mindre än 535 E34. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Perran_: Den 735:an har kört mot s st 9-5:or, men det är som du påstår så måste de exemplaren varit helt slut i motorerna. Nu pratar vi i hög fart dessutom. //Schnitzer |
|
|
finns en sida där dom klockar saabar i olika hastighetsintervall, (Nordic?) måste säga att viss respekt infinner sig för saab turbos..har för mig att en 2.3t 200hk gjorde intervallet 100-150 på ca 6-6.5, som jämförelse kan jag säga att min 535:a gör detta på ca 7.5s efter mätaren. Lär vara en jädrigt snabb 735:a om den ska smiska 9-5 Aeros tror jag :) |
|
|
Kan tänka mig att den här 2.3T:an skulle vilja ställa upp mot en 735. :) Länk / TD |
|
|
Den var nästan lika snabb som min M5 E34! Knappast orginal, har ägt en chippad 9000 turbo (laddade ca 1 bar) den gick inte i närheten så fort som bilen i filmen. Har inte haft någon 735:a men två M535 E28. Hade den ena samtidigt som min 9000 och M535 var snabbare även om det var marginellt. Men i farter där Saaben känndes flygfärdig var M535 helt stabil, trots att Saaben var nyare. Har ägt 8 Saab turbo, både 900/93 och 9000 både vanliga turbo och Aero. Saabarna är snabba men inte särskilt driftsäkra om de trimmas, jag vet!!! Tror inte att en 95 Aero blir avhängd av en 735 E32 men skilnaden är nog inte så stor men i det här fallet är Saaben snabbare. Men en 95 Aero med automat tror jag det blir ganska jämt. |
|
|
M Femman. Vad är det som inte är driftsäkert på en Saab 9000 94-98 eller 900 samma år, när man trimmar utan att vi pratar Vxl. låda? / Morgan |
|
|
M femman>> Original? Nä det var den inte förstås, lite chip med dipp typ . :) Växlar man ner till 3:an så att man slipper börja på 2000rpm så går den lite bättre. :) Mvh TD04 |
|
|
Jag kan inte tro att 735an har en chans mot en 95 areo. Jag har en kompis som hade en chippad 9000 aero och den gick faktiskt rätt hårt. |
|
|
gtbb: De problem jag haft förutom växellådorna (suck) har varit topplocks packningar, trasiga motorfästen, koppling, drivaxlar och knutar, diverse el fel, tändkasetter, smälta kolvar, rasad oljepump, spruckna grenrör och lite till... Alla mina Saabar förutom en har varit mer eller mindre modifierade. |
|
|
M. Femman vem är det som gjort Chippet till den motorn och vilken årgång hade du på den motorn? Smälta kolvar och sprucket grenrör kommer ifrån att den har gått för tunt på soppa så att avgastempen blir för hög så då knäcker värmen också kolven. Vet att det skjutits en del kolvar i M5 motorer för att att chippet varit felaktigt och den har spikat. Då måste M5 motorer också vara dåliga eller? (tror inte det) Tändkasseterna håller Ca: 10K mil så det vet dom flesta som åker SAAB. Och angående Topplockspackningar så ska man efterdra toppen på alla bilar efter ett tag även era M5 bilar. Och kastar man inte i en koppling för den effekten man har så går ju såklart org. kopplingne i sönder fast det gör den ju även på en M5 när den har gått långt och körts hårt. Kan ju säga att SAABS motor mellan 94-00 (T5 styrsystem) är ibland det skottsäkraste du kan hitta om du vill trimma lite. Du kan plocka ut 600+hkr med helt org. bottendel samt ha ett laddtryck på 1,9 bar utan att topp packningen skjuter om man har kollat bulten i toppen. Allt detta borde du vetat om du har ägt SAABAR och trimmat en del, då tar man reda på vad gäller för sin bil modell sen går man inte över den marginalen på den bilen/motorn man äger utan att man fixar till det som krävs för att det ska funka. Du kan ju fråga Jocke Sahlin hur hans gamla SAAB gick. Länk / Morgan |
|
|
Problemen jag nämde ovan var på alla mina Saabar alltså även äldre än -94. Den nyaste Saab jag haft var en 9000 aero -96 med knappt 7000mil på mätaren. Trimmad av Speedparts av en tidigare ägare, uppgiven effekt ca 270hk med orginal turbon. En mycket trevlig bil, den bästa Saaben med bilvärdens bästa stolar enligt mig. Under den korta tiden jag ägde den så hände följande saker. Trasigt motorfäste med skadat växellänkage till följd, byte tändkasset, sålde bilen till en bekant som blåste toppen efter en månad på väg till ringen. Bilen som smälte kolven var en äldre 900 aero med delar från GIK med ca 220hk. Blåste först en toppackning och sedan kolven trots att den bara laddade 1,1 bar med stora kröken och 2,5" system. Annars en grymmt rolig bil med 4-växlad och diffbroms. Saabarna är i mina ögon lite känsliga, en äldre 8 ventilare blåser ju toppackningen bara man tittar på APC-boxen ;) Min far har också haft några Saab turbo, senast en 95 aero som nästan var problem fri i 3 år bara lite strul med larmet, radion och färddatorn men den var också orginal. Hans första Saab 900 turbo en -83, blåste toppackningen efter bara 7000 mil och den var orginal och gubbkörd. Nu kör han japanskt :-(. Missförstå mig inte, jag gillar Saab men tyvärr har de inte gillat mig! |
|
|
Hmmm. Jag har kört 2,3T i 4år nu utan att en enda motordel har bytts. Eller andra delar i kraftöverföringen efter att motorn trimmades för 3år sedan. Den har nu rullat 21kmil. Och att en 535 E34 av vilken sort som helst skulle åka ifrån min bil ens i orginalskick tror jag inte en sekund på. Om vi pratar typ 50-200km/h. Måste bara säga att den verkar vara klart felfriare är mina två vänners 328 och M5 E34 3,8. De har väl bytt delar för vad min bil kostar i inköp. Vem den där Gtbb är vet jag inte men han verkar fatta "en del". Det finns ju många klåpare som "kan" chippa bilar... Det är nog många turbobilar som rasat av ruttna program som vart dåligt anpassade osv. Manipulerade knackdetekteringsfunktioner har man ju hört.. Att man kan höja effekten så väldigt mycket i en turbobil med bara ett programbyte gör det ju ännu viktigare att det blir rätt! M.V.H. |
|
|
Sota M. Det där med topplockspackningen på din Aero berodde nog på att han som hade bilen innan dig inte hade efterdragit toppen när han trimma därför sköts packningen. Det sitter ju sträckbult i toppen på nästan alla bilar och dom ska ju efterdras efter många mil speciellt om du höjer cylindertrycket. Samma sak som att du ska schimsa dina tryckare på din M5 efter ett par mil då har mekaniska i din topp. Kul att hålla en diskussion på en bra nivå då det bara handlar om bilar och olika märken. Japanska bilar är inte dåliga dom har att riktig bra motorer kolla bara honda/toyota motorerna där finns det lite effekt att plocka ur om man skulle vilja. :-) Andreas Plars: Jag heter Playboj på Stcs ;-) / Morgan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.