|
Sida 11 av 14
|
|
|---|---|
|
ja du kilroy jag och du tillhör ovanligheterna vi kör båda 6-vxl -95 :or jag tycker att 540i förtjänar att ha en manuell 6-petare mkt mer bil tycker jag en 740i ok för aut men 540i går ju att göra hyffsat sportig familjeräcer av med sjyssta dämpare fjädrar krängnings hämmare etc det tycker jag i varje fall. jag har bytt ut hela jä**a framvagnen till bättre prylar samt dämpare fjädrar. jaja lite avstickare min 540i är den bil jag haft längst av alla bilar jag ägt och det har blivit en del med åren. |
|
kilroy |
*getrag* Manuella 6-vxl 540i är inte så vanliga, jag tror att BMW har uppgett att ca 12 % av 540i-modellen utrustats med manuell låda. Jodå, en 540i går visst att göra hyfsat sportig, min är utrustad med M-paket, sportfilter och dessutom chippad...så jag gissar att den ger ca 310 hkr idag. Den är inte vrålsnabb upp till 50 men sen kommer den ordentligt. Den är också mer civiliserad att köra än M5:an, går faktiskt tystare och också lite mer komfortabelt än M5:an. Den har naturligtvis inte riktigt samma sanslösa kraft som M5:an i farter 200+... |
| Jag tycker att man inte ska jämföra BMW mot saab eller volvo.Dom lirar i en lägre division.Har själv haft volvo tidigare och dom har funkat bra dvs dom tar en dit man vill,men dom saknar BMWs kännsla och förfining vad gäller chassi och motorer,kvalite,komfort.Äger själv ingen BMW men min kompis köpte nyligen en mycket fin 740 E38a för endast 120000kr,snacka om mycket lyxbil för pengarna,man åker mycket bättre i den än en ny volvo s80.Vi jämförde kompisens 740-97a mot min -98a och jag tycker att BMWn var roligare att köra och känndes mycket lättare och lite mer modernare än min bil,men komforten och prestandan och kvalitetkännslan är bättre i min bil,och han tyckte stort sett samma sak. | |
|
Kent Westin: Så t ex Volvo har sämre kvalité än BMW? Hur menar du då? Volvo om något bilmärke har väl bra kvalité? Jag har egna tråkiga erfarenheter av BMW, & där har kvaliteten lyst med sin frånvaro. Samma gäller min familj samt många vänner & bekanta. Ta t ex Volvo 740 som bara går & går. Dom verkar rulla hur långt som helst utan större bekymmer. När en BMW närmar sig 20k mil, är den redo för topprenovering för dyra pengar. Samma gäller Saabs motorer, dom om några är väldigt hållbara. Bra om man ska trimma :) Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
Tony-Avesta |
Kvalitét har många ansikten.... Äldre Volvomodeller kan vara duktig träiga och traktorlika att köra, samt ha en inredningskvalitét på plastmuggsnivå..... Trots det kan de gå i ur och skur utan större omtanke. Även det är kvalitét, på sitt vis. BMW har under många år, fast inte alltid, haft mycket hög kvalitét på inredning mm, men samtidigt dragits med en hel del bekymmer med vissa av sina motorer som inte så gärna gått lika problemfritt och länge som Volvos motorer. Även detta är kvaliét, men kanske på ett annat sätt. Frågan är ju kanske vilken kvalitét som är relevant för resptive bilägare. Vissa sätter högt värde på enkelhet och rustik i inredning mm, samt att tekniken är enkel och tålig i ur och skur utan större krav på service och omtanke. Andra vill ha myspys med skinn och plysch, massor med tekniskt raffinemang och finnesser mm, och tar gärna baksidan av det hela med högre inköpspris dyrare och tätare service. Det finns alltså väldigt olika synsätt på kvalitét och vad det står för. Jag är säker på att en stadskille som är spekulant på en M3 E46 har andra värderingar på kvalitéten än en skogskille som spanar efter en Nissan Patrol..... MVH Tony |
|
Jo men det lät ju som på Kent Westin att Volvo har dålig kvalitèt, vilket jag och säkert flera inte håller med om. Skulle vara kul att höra i vilket segment Volvo har dålig kvalitét. Motorerna är vi (jag & Tony-Avesta) överens om att dom håller länge, men sen anser jag även att t ex E34 rostar mer än Volvo 740 från -88 & uppåt. Vet många som har en 740 runt den årsmodellen, & dessa bilar har ibland inte en tillstymmelse till rost. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
alltså perran du kan för det första inte jämföra en skolåda med en bil i topp segmentet båda må heta 740 men boy o boy vilken skillnad :-) och så heter förresten 740 från bmw inte e34. säg du mig hur många rostiga volvos som inte rullar på vägarna herre gud. |
|
|
Men h-vete, vi har haft 3st E34 i familjen så jag borde väl veta vad jag pratar om lr? Hör & häpna Getrag, jag vet även att BMW 740 tillhör antingen E32 lr E38! Jag jämförde BMW-s E34 kaross med Volvo (!) 740 ang. rosten, inget annat! Ett tips Getrag, läs om mitt förra inlägg så kommer du upptäcka att jag inte ens har nämt BMW 740.. Herregud. Att jämföra BMW E34 mot Volvo 740 i just motor- och rostfrågan är väl helt okej? Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
nej det är inte ok jag har dock inte sett många rostiga e34 dock många rostiga skolådor:-) ok förresten va nu inte så känslig ingen anledning att hetsa upp dig allt för mkt du som e van vid volvo 740 borde väl kunna sansa dig och låta saker och ting gå sakta och lungt framåt |
|
|
Hehe inte lätt inte. Jag sa att jag vet många som har Volvo 740. Jag själv har aldrig ägt en sådan bil. Du verkar ha problem med att läsa mina inlägg korrekt Getrag. Jo det finns många rostiga Volvos, men om jag inte missminner mig nu så 1988 fick 740 helgalvad kaross. Så fr om den årsmodellen rostar dom knappt. Jag har sett många E34-or med rost. Däribland min fd E34. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
För att förklara bättre för min vän Getrag så pratar jag fortfarande om Volvo 740 och inte BMW 740 som han trodde :) Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
jag pratar också om volvo sen om jag missat lite i vad du skrivit medan jag arbetar ber jag om ursäkt jag vidhåller ändå att det finns fler rostiga VOLVO 740 en bmw e34 sen beror det ju hur man sköter sin bil okså. men i all ärlighets namn en prisad bil som e34 att överhuvud taget jämföra det med en skolåda... jaja ok då. |
|
|
Ja det går utmärkt att jämföra. Många överskattar E34 när det gäller kvalitét. I vissa fall så ligger Volvon bättre till helt enkelt. Några exempel har jag redan plitat ner. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| kom igen nu vi snackar Volvo epa traktor 740 | |
|
Jag hade rost på min, far på sin och bror på sin. Ej mkt, men tillräckligt för att det ska irritera en. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
Tony-Avesta |
Genrellt sett så har BMW's modeller som är något sånär jämförbara med Volvos, klart bättre kvalitét i det mesta. Men även solen har sina fläckar. Det finns ett och annat som BMW har frekventare problem med än t ex. Volvo. Och hör och häpna, det finns faktiskt rostproblem på BMW, liksom på alla andra bilar. Sen är det nog inte sällan så att många har hört mycket skryt om BMW's fantastiska kvalitét mm, att de kanske har väl höga förväntningar när de väl får chansen att äga en eller testa en BMW. Så är det i alla fall med mig. Jag har åkt i ganska många BMW E34 och tyvärr har många varit rätt muggiga i inredningen, med slappa gnekande dörrsidor mm, halvrassliga dörrar mm. Har de levt ett hårt liv så är de liksom inte riktig representativa anser jag. Men så är det ju alltid, vilket märke man än kikar på. Ang. att Volvo 740 skulle ha fått helgalvad kaross -88 så har jag aldrig hört talas om nåt sånt. Kanske jag har fel, men jag tror inte Volvo någonsin helgalvade sin 740, och är faktisk tveksam om de har någon helgalvad modell ens idag? Galvade karossdelar började faktiskt jänkarna väldigt tidigt med, runt -62 för Ford. Annars var det väl Porsche och Audi som var bland banbrytarna med helgalvade karosser just runt -88 eller så!? MVH Tony |
| Med kvalite så menar jag matrialkvalite!!!Inredningen på syrrans v70-01 tycker jag känns mycket billigare än kompisens BMW E38,för att inte tala om kännslan i min (W140).Har själv tidigare haft volvo och dom ligger långt effter bmw och mb ,när det gäller gedigenhet i stort och smått,och det gäller även dom nya volvobilarna. | |
Tony-Avesta |
Kent W Där har du i stort helt rätt. En gammal BMW E34 må kunna bli sleten den med. Men den har överlag en gedignare känsla på inredningens material och reglage, än motsvarande årskull av Volvo. Det kan nog ingen med öppna sinnen förneka. Nyare Volvo har blivit mycket bättre på detta, så idag känns de normalt väldigt bra på detta område, liksom de flesta nya bilar. Det jäkliga är att de tyska bilarna även de blivit bättre, så bra att de är ganska överlägsna de flesta andra bilar på detta område. Merceders var länge herre på täppan på detta område, tätt följd av BMW och Audi. På senare år så har faktiskt Merceders får viss kritik för att ha börjat snåla in på detta område på många sina "billigare" modeller. Det har gjort att BMW gått om, och Audi faktiskt blivit den nye stjärnan på detta område. Har man åkt i en nyare Audi så måste man nog bara erkänna att i princip allt i inredningen både känns och ser tio gånger dyrare ut, än det är. Imponerande helt enkelt. MVH Tony, så opartisk som möjligt...... ;-) |
|
Tony-Avesta: Jag har för mig det, men är inte 100. Ska försöka kolla upp det. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Kusinernas 745 -86 har INGEN synlig rost, gick igenom senaste besiktningen prickfritt och har nu rullat 55000mil uatn att ens petat på motorn eller nåt annat. Inte har den för den delen varit speciellt pedanta med den, nästan tvärt om. Men jag skulle ändå alldrig köpa en sån träig bil, om än hyfftsat skön att åka långt i. M.V.H. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.