|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
mr_xc99 |
jag har alltid undrat varför folk sitter lågt och med stolen darget bakåt så man knappt får plats där bak med bena, förstår inte vitsen med det, e det för att det e coolt eller vadå? e det inet bättre om man sitter högt och ser bra än lågt och itne ser nått, jag undrar verkligen hur deras synvinkel är när dom kör så? eller e jag helt ute o cyklar , förklara gärna för mig. |
|
Jag sitter lågt och långt bak för att jag är lång (189cm). Sitter jag högre skymmer backspegeln. Blir vägen kurvgare åker gärna stolen fram lite så man kan ratta ordentligt utan att bli trött. Däremot att sitta så lågt att man inte ser motorhuven och så långt bak att man knappt når ratten förstår jag inte varför vissa gör... dock kan jag i min bil sitta bakom mig själv utan problem... ska jag åka bak i en liten bil sätter jag mig inte bakom föraren utan bakom passagerarstolen och kräver att denna ska åka fram lite ;) |
|
|
Jag har inget val! Högsta läget på stolen och så långt fram det går, annars så ser jag varken ut eller når ner till pedalerna. =) Men jag lutar gärna stolen lite bakåt så att man inte sitter helt rak. Så av någon anledning så gillar folk att sitta bakom mig när jag kör. ;) Men det är praktiskt också. När man har varit och handlat så ställer man lätt två pappkassar med mat bakom mitt säte. Och min stoooora fotoväska passar perfekt bakom stolen och man slipper ha den så väl synlig upp i sätet. Känns iaf tryggare. =) |
|
|
Själv sitter jag så lågt det går men inte så långt bak med ryggstödet, jag vinklar helst "hela" stolen bakåt. Det är så jag sitter skönast. kan köra långa sträckor utan problem. Mvh Jojje |
|
|
Enligt bl.a. Ralf Schumacher (!) så är korrekt körställing när man kan trampa ner pedalerna i botten fortfarande med böj i knäleden kvar. Sedan skall ryggstödet ställas så att båda handlederna kan vilas på ratten och händerna vinklas ner över den med båda skuldrorna fortfarande fast tryckta mot ryggstödets överdel. Sitter man för långt ifrån grejar man inte att reda ut det när det händer något för man rår inte ratta fort nog. Det där med att sitta halvliggande nästan i baksätet och ha sidosikten skymd av B-stolpen är inget för mig och inte tycker jag det ser cool ut heller, snarare aningslöst. Mvh Björn Länk |
|
|
Hmmm! Har halvrätt körställning då. Det där med att ryggstödet ska ställas så att man vilar handlederna mot ratten osv, det fixar jag. Men inte att trampa pedalerna i botten med böj i knäleden går inte. Inte långa ben nog! (är 160 cm). B-stolpen har inte en chans att skymma något eftersom den är bakom mig. =) |
|
|
För att sitta som folk ( ja som jag vill menar jag) vill jag alltid tilta max ner i bakkant på sitsen och max upp i framkanten, passar mina 180 cm alldeles perfekt i alla bilar (dock ej VAG där "sits-tilten" skulle göra att till Passat var jag tvungen att ta sportstolar i skinn med el ( a 42000:- extra totalt) för att få en finnes som Volvo kom med i och med 240 -75.....) Bilar utan möjlighet att tilta sitsen går fet bort oavsett märke och pris Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Hmm... Jag har noterat att många, främst yngre killar, envisas med att halvligga när dom kör. Jag insåg tidigt, bl a tack vare tävlande på amatörnivå i rally och banracing, att man måste sitta betydligt närmare ratten, och mer upprätt, för att över huvud taget ha en chans att kontrollera bilen. Precis som 'Ralf Schumacher-ställningen' som balmgren beskriver ovan. Ytterligare en sak som är viktig är, att inte sitta för högt. För att rumpan ska känna av bilens rörelser är det en fördel att sitta så lågt det går utan att sikten drabbas. (Goddess, du får väl skaffa ett periskop... ;=)) På senare år har jag faktiskt också upplevt att det är vilsammast att sitta 'rätt', även på långkörningar. /// Gunnar E. |
|
|
Jag sitter som Ralf Schumacher rekomenderar. Man har absolut bäst kontroll över bilen på så sätt, och påfrestar inte rygg/nacke. Tycker att det ser väldigt löjligt ut med folk som halvligger ned och kör med höger handled vilande högst upp på rattkransen. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Jag sitter lågt ner eftersom jag är 1,93 lång och annars tar benen i ratten när man sköter "fotarbetet" :) --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
mr_xc99 |
angående längd så brukar ju inte formel 1 förare vara speciellt långa, dom flesta e ju runt 170-175, borde inte detta tyda på att man har bättre kontroll om man e i dom längderna? jag tror att man har bättre kontroll. vad tror ni? |
|
mr_xc99, Jag tror inte alls att det har med längd att göra. Det handlar bara om att man ska sitta så att man har maximalt vridmoment/precision tillgängligt till att sköta både rattandet likväl som "fotarbetet", med så lite ansträngning som möjligt och utan att trassla in sig. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
mr_xc99 |
jag tror att man e mer klumigare om man e lång , samt om man e tjock vilken längd man än har. jag tror inte man har samma kännsla om man e så. det gäller ju inte alla. |
|
Kanon inlägg mr_xc99... Tror du att jorden är platt eller vet du det? ;) /Wille |
|
mr_xc99 |
oj vad du tog åt dig, förlåt då lilla gubben ;) ju jorden e platt! det vet du väl? |
|
Jag har en moster som hade en Volvo Duett på 60-talet. Hon satt med näsan i vindrutan och ratten i bröstet, det såg inte coolt ut.Folk som kliver in i min bil brukar alltid fråga om jag ligger och kör när de ser hur sätet är inställt.Men den stilen passar bra i min Mazda, eftersom jag ändå har väldigt bra sikt både ut genom sido-bakrutan och framåt:-)Nu överdrev jag lite kanske, men många tycker nog att jag halvligger.Fär väl se vilken stil det blir i X3:an. /Anders 184 cm.ö.h. |
|
|
måste ovillkorligen ha sätet längst bak/längst ner och vinklat annars tar skallen i taket och benen i ratten, men armar räcker gott å väl till rattandet som tur är :) _ Missa INTE BMW CS Norrträff den 5 juni Länk |
|
|
glömde säga att jag är lika lång som ovenholm...... _ Missa INTE BMW CS Norrträff den 5 juni Länk |
|
|
En lämplig körstil i en X3 är väl att sitta rak i ryggen och se ut som en kaxig tupp när man glider fram, fast det lämpar sig kanske bättre i en X5? Det är många höns som gillar X3 har jag märkt;-) /A |
|
|
mr_xc99: Jag är varken liten eller gubbe, men jag kan forma korrekta meningar ;) /Wille |
|
mr_xc99 |
Willi Wonka , BRA FÖR DIG! ;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.