AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
11.097

Dessa förbannade toppar.

Sida 2 av 5
Aj det var tråkigt, kul att si din kärra på bananpiren iallafall.
Du får väl satsa på en m50spis isället.
mvh//Martin

"Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna"
andra bilar:Saab900T16@TD04
jag skulle svetsa igen kylhålen i toppen å köra skild kylning genom topp å skild genom block. Som turbo F1:orna. Drydeck som det kallades.
Lättare sagt än gjort. Om de nu spricer av lite lätt överhettningm hur skall man då få till det när man svetsar?

Låter kanske lätt, men svårare att få till i praktiken tror jag.

Mats
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Köper man en fabriksny topp, kan man svetsa igen den.
Så gjorde Bäckis på sin racemaskin, och vips var problemet borta!

Även jag ska göra det på min begagnade nu, värt ett försök

Mvh Andreas

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Kroknar den inte när man svetsar i den då?

//Ticco

www.ticco.com
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Man måste fixera den bra,och förvärma och alla trix.

mi
21
milliway
325i -87
jag har en Moddad 320 topp och den har vart riktigt bra... Dok ligger den åt sidan pga annan motor =) den och en bottendel är tillsalu..
Ti
2.587
Ticco
420i -14
milliway:

maila mig info om toppen.

ticco@ticco.com

//Ticco

www.ticco.com
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jaha, ca 5mil senare å ytterligare en sprucken topp!
Va f*n e detta?
Någon där uppe vill inte att jag ska ha en fungerande bil :(

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Nä men fy fan!

Det kan ju inte ens vara kul att hålla på när det jävlas på det där viset.... Vilken topp i ordningen var det som sprack nu?!

Så många toppar som du har förbrukat under förra året och i år, så måste det ju ha blivit billigare att köpt en fabriks ny topp efter den första spruckna. >Om det nu är så att det bara är dom som håller.
Men det är ju klart.... Det är ju inte bara att hosta upp med 11000:- eller vad dom nu kostar bara så där.
Du kanske skulle överväga att fortsätta utveckla din M40 turbo i stället... ;-)

Nej men seriöst. Väldigt tråkigt att höra. LYCKA TILL!!

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
M42 skulle det givetvis vara.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Tråkigt att höra!
Vi rev 525an igår,och där verkar toppen klarat sig fast blåst packning på 4 cylindrar.

Men nu ska den svetsas igen. Bära eller brista:(

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Hur ar det med m30 toppar. Haller de bra? Lider med er och era toppar. Det ar ju sa trakigt att byta + stalarna som det kostar. Men det maste vara vart det nar man vet att man har en bil som ar snabbare an nastan alla andra!
An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
Ticco: hur mycket ladd denna gång när toppen gick? Spikat? Avgastemp? AFR?
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Hur kan dom pajja hela tiden? Hur mycket laddtryck kör du med Ticco? Hur tusan har ni råd att byta topp hela tiden? Eller lust ;(

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Surt som f*n är det!

Båda gångerna har packningen varit hel, allså inga konstigheter med mappning, avgatemp osv.
Vattentempen har knappt legat på mitten vid körning och på tomgång.
Av ren rädsla brukar jag öppna huven å titta till imellanåt, då upptäcker jag att det är grädde i vevhusventen och under ventilkåpan.
Märkte dom första kilometrarna att den vevhusventade som f*n, det blev säkert typ 2dl rent kondensvatten i pet flaskan från vevhusventen?! normalt???
Fattar inte vad det kan vara!
Den dubbla o-ringningen i kombination med 12,9 bult?
Men om det nu skulle vara det så borde det ju ha läckt i packningen å det har det inte gjort.

Ja, det var andra toppen (reserven från förra året) på bara några mils körning.
Nu monterar jag ingen mera 2,5 topp, iaf ingen begagnad.
Gör ett försök till, men med en 2,0 topp denna gången.
Går det å h**e så blir det ett viloår för min del helt garanterat för nu e jag värkligen luspank! :(

//Ticco

www.ticco.com
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Bulten kanske är så stumma att toppen helt enkelt kläms sönder när den blir varm o sväller?

/Per
Lo
102
Loka
520d Touring -13
530 Touring -01
327tic -87
Kan det finnas en spricka i blocket då?
tn
VAD haver ni för monster under huven?.Tycker ni bara det spricker för er hela tiden!!! Har ni inte bara nått gränsen för vad motorn pallar med?
Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Har aldrig o-ringat ett block själv men har en liten teori kring det här problemet.
Borde inte o-ringningen ge fruktansvärda krafter just på toppen där o-ringningen hamnar, samt att det blir brottkraft åt sidorna. Borde bli ungefär som att toppen spänns som en båge tvärs över blocket. Den vanliga packningen är ju "mjuk" utåt kanterna så den lär ju pressas ihop. Vilket borde vara orsaken att toppen spricket längs med efter cylinderbanken.

Utan o-ringning så är det ju hela toppens anliggningsyta som får ta åt sig åtdragningskraften medans man vid en o-ringning får all kraft på just dessa ringars anliggningsyta.

Kanske det går att kompensera toppens brytningsvinkel genom att ha en kompenserande "oringning" (Stålram) runt hela toppens ytterkant så att toppen får en avlastande kant som gör så att den inte dras ner som en båge.

//Nisse

//Sugmotorer suger\\
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.