AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.596

Komplett Eisenmann?

Sida 1 av 2
Ge
639
George.K
330ci - 02
Någon härinne som vet om Eisenmann har ett komplett avgassystem? Då menar jag från kat och bakåt.
Har för närvarande deras ljuddämpare, men jag har funderingar på att byta hela vägen.
Någon som vet kanske?
Jag fick ett förslag från snubbarna som jag har beställt mitt system från, men det är inte Eisenmann, dock mycket intressant det jag erbjöds.
Eisenmann ebjuder cat-back system, dvs. ett så kallat mellan rör mellan katalystorn och slutljdudämparen. På Xerius Racing heter det ljudrör och kostar 1 150 kr. Det ska bli ännu härligare ljud! :)

Om jag har förstått det rätt, så innebär ett "komplett avgassystem" grenrör, dämparen framför katten och slutligen cat-back, eller är ett komplett system endast cat-back?

/Manray/
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Ett komplett system är från grenrör och bakåt. Inkl. kat.
Catback innebär efter kat och bakåt.
Gå in direkt på Eisenmanns hemsida och se vad som finns, och inte vad en svensk återförsäljare erbjuder.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Jag har pratat lite med dom på Xerius-Racing (svenska återförsäljarna). Han har erbjudit mig ett ganska häftigt race system. Men grejen är, jag skulle vilja ha "bara" Eisenmann, typ ett helt system. Så att ljudet blir sammahängande. Sen vet jag inte om det ger nån effekthöjning.

Jag har sett en kille som har lagt ut bilen på nätet, som har komplett Hamann system, ljuddämparen från Eisenmann. Det ljuder är nog bland det mäktigaste jag har hört, en ren harmoni o lyssna på!
Nåt åt det håller tänkte jag.

Sen vet jag inte om ljudrör (soundpipes) går igenom besiktningen. Jag tror inte det gör det, men jag är inte 100 % säker. Men frågan är hur högt det skulle låta med ljudrör osv...hehe underbara tanke.

Men det måste vara sammahängande, inget "bonn-Volvo-sound"
Ge
639
George.K
330ci - 02
Deras hemsida är väl www.eisenhaus.com
eller jag har fel?
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Du har rätt, det är den hemsidan.

** Lycka är att se livet genom en solstråle. **
Ge
639
George.K
330ci - 02
Tyvärr, va inne där o kikade, hittade inte så mycket.

Jag måste forska mera =)
George;

Kan du länka till bilen med Hamann och Eisenmann? Vore trevligt o höra lite! :)

/Manray/
Ge
639
George.K
330ci - 02
Länk
Här ska den finnas, gå ner lite på sidan o kika, så finns det två länkar. Klicka, tanka hem, njut!!!
För det gjorde jag. Plus kolla på den brutalaste 330 ci, som jag har sett någonsin, den är för brutal, helt enkelt!
Länken fungerar inte, men jag antar att du menar denna: (db-330's 330). Länk

Den låter brutalt, Hamann verkar göra riktigt välljudande avgassystem (har lyssnat på en M3 på www.mg-gtr.com som också lät underbart). Supersprint bygger åt Hamann, men det skiljer ändå mycket i ljud...

/Manray/
Ge
639
George.K
330ci - 02
Hamann är brutalt, det kan man inte komma ifrån, kanske därför deras priser är så löjligt höga oxå...

Jag har mailat honom den killen (konstigt att min länk inte funkade, men det va den jag skulle länka till)Den killen har lagt ut pengar på sin bil, lite överdrivet enligt mig. Men visst är hans bil vass.

Han har ju kört Hamann hela vägen. Jag tänkte om det fanns nåt liknande med Eisenmann, skulle nog va ganska tufft, eller vad tror du Manray?
Ge
639
George.K
330ci - 02
Hamann är brutalt, det kan man inte komma ifrån, kanske därför deras priser är så löjligt höga oxå...

Jag har mailat honom den killen (konstigt att min länk inte funkade, men det va den jag skulle länka till)Den killen har lagt ut pengar på sin bil, lite överdrivet enligt mig. Men visst är hans bil vass.

Han har ju kört Hamann hela vägen. Jag tänkte om det fanns nåt liknande med Eisenmann, skulle nog va ganska tufft, eller vad tror du Manray?
Det hade varit väldigt tufft, men enligt Eisenmanns produktkatalog så verkar de inte bygga grenrör och katalysatorer. Du kan försöka ringa/maila Eisenmann i Tyskland, de kanske tillverkar på beställning?

Annars får du helt enkelt gå via Hamann! ;)

/Manray/
Ge
639
George.K
330ci - 02
Med tanke på vad det kan kosta, hehe då kan jag lägga det som handpenning på en ny bil, if you know what I mean...

Men jag fick ett förslag från Xerius-Racing. VI får se, jag får ta ställning till det oxå
Får man höra lite vad det är för förslag du fått?, George?

/Manray/
George: Ja har svårt o o tänka mig att din bil inte skulle gå igenom besiktningen med eisenmann soundrör + bakre dämpare.

De ska låta fruktansvärt mycket för att du ska bli underkänd hos svensk bilprovning.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Ge
639
George.K
330ci - 02
Det står så på deras hemsida att det inte är TUV godkänt, därav min osäkerhet Wendtan.

Men helklart intressant. Du ska få ett mail av mig, Wendtan säg mig vad du tycker om det sen.

Manray..du har mail...
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Rätta mig om jag har fel, men TuV-intyg räcker inte om om vi ska vara petiga. Nya bilar är typbesiktigade "as is" så en ny typbesiktning måste göras med intyg från BMW om att din modifiering är testad och OK:ad av BMW.
Jag har själv gjort enligt ovan.
Sedan kan vi alltid diskutera hur mycket SBP bryr sig...
"Supersprint bygger åt Hamann". Vad jag undrade för ett år sen va om Hamann och Supersprint därmed är identiska system?
De ser exakt likadana ut på bild. Men Hamann kostar typ dubbelt så mycket :-|

Någon som vet?

/Lazze
Länk
Lazze;

Jag har undrat över detta också, och efter massa letande har jag ändå inte kommit fram till något svar. Hamann har ju sjukt dyra priser och jag har svårt att tro att de har modifierat SuperSprint systemet så mycket att det kostar flera tusen mer. Men ljudnivån skiljer sig som sagt mycket.

/Manray/
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Juhu, jag fick Eisenmann-systemen via posten i dag, och har redan fått grejorna på bilen. Det gick snabt! Har inte hunnit testa bilen då jag fortfarande är på jobbet. Men de 1000 m jag körde, tyckte jag ljudet på race+soundpipe var mycket diskret. Tomgångsljudet uppfattade jag som lågt! (Håppas jag har fått riktig grejor).

Tar det tid innan ljudet kommer riktigt eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.