AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.981

Farthållare är riktigt bra!

Sida 1 av 2
Ho
49
Holmertz
Calypsoröd
540iA -93
Kunde aldrig tänka mig att en farthållare kunde vara så exakt!

Har upptäckt "kryssarpotentialen" hos min bil, tänk att man inte haft automat förrut : ) klockrent på långkörning.
Visa användare
41
GlockmaisteR
540ia-96 bottsänkt%breed
håller med dig...precis skaffat min första automatare, och även min första bil med farthållare.Fh suveränt för kryssningar utanför 50 skyltarna medans automaten är grymt bekväm i stadsmiljö...

I.P.S.C Skaraborg
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Farthållaren hjälper dig att inte köra för fort - men också att inte köra för sakta!
Ante25
Däremot kan man köra billigare utan fh.
Ante25
Stämmer, Fh gör att bilen drar lite mer bensin/Diesel. 0,5-1,0 dl / mil mer... har det visat sig beroende på vilken bil det är.
Ho
49
Holmertz
Calypsoröd
540iA -93
Ante 25:

Visst går det att köra billigare! Nu när man kört ett antal mil med automat märker man ganska snabbt hur man kan köra snålt.
I början gasar man alldeles för mycket, jag kan släppa väldigt mycket på gasen och bilen tuffar på i samma tempo ändå (kan ju bero på V8:an) : )

Är för övrigt väldigt positivt överaskad av bränsleförbrukningen, var beredd på betydligt mer än det är!
Ante25
vad är den då?
C-
51
C-J.ODEN
540iA -93 som brunnit upp
Har som lägst kört på 0.87l/mil med farthållare. Tvivlar starkt på att det går att få ned det med 0,5-1,0 dl/mil utan farthållare...
(540ia -93)...

-Ingenting är omöjligt-
ay
234
aye
Z4 3,0i 2004 (ljusröd)
Varför skulle det vara lägre bensinförbrukning utan fh?
C-J.ODEN
i så fall skriv till Teknikens värld :-), det är dem som har gjort undersökningen. Jag provade på min gamla E39 528 och den drog helt klart mer med Fh i alla fall.

Motorväg ca 0,85 utan farthållare och 0,9 med farthållare.
Men jag mätte inte upp det via färddatorn utan via tankning. Färddatorn påstod att den drog 0,70, men när jag tankade så visade det en helt annan siffra. Som alltid den gjort för mig i alla fall.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
aye: Därför att bilen gasar i uppförsbackar. Normalt så släpper man ju efter aningens i uppförsbackar. Man accelererar normalt sett inte i uppförsbackar såsom farthållaren gör.

aye
Anledningen till att farthållaren drar mer är att den inte låter bilen och chaffören köra "ecodriving" vilket menas med att den drar på full fart hela tiden. även om det är uppförsbacke samt nedförsbacke, samt att man den inte släpper på gasen när man närmar sig en annan bil för snappt. Man "leker" inte med gasen på samma sätt som utan Fh. Det är detta som gör den lilla skillnaden. En nära vän gick på en Ecodriving kurs och där fick de veta hur pass mycket man kunde spara genom att köra p ett visst sätt och det var där Fh även var inblandad att den drog mer. De gjorde vissa visningar om hur man blev lurad av Fh. Men visst tusan e den bekväm.
Stavros det var jäklar vad du var snabb då :-)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Skygazer: Bakfull, har inget bättre för mig... =)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att farthållaren skulle dra mer bensin köper jag inte utan vidare. Att den gasar på i uppförsbackar behöver inte innebära att den drar mer bensin över en viss sträcka med en given snittfart. Om man inte gasar på själv i uppförsbackarna kommer ju bilen att tappa fart, vilket sänker genomsnittshastigheten, men skall jämförelsen vara rimlig måste man ju utgå från samma snittfart.
Sedan har vi situationen när man närmar sig något som tvinger en att sakta in, t ex långsammare trafik. Om man gör som så att man låter farthållaren vara i ingrepp, för att i ett sent skede trampa på bromsen, så kommer ju förbrukningen att öka, jämfört med om man använt motorbroms i ett tidigare läge. Emellertid har jag svårt att se det som en brist hos farthållaren. Ser man något som motiverar en fartsänkning så får man väl gå ur konstatfartläget på farthållaren. Bara för att man kör med farthållare ska man ju inte koppla bort hjärnan i trafiken.
Själv har jag haft farthållare på mina tre senaste bilar och skulle inte kunna tnka mig att vara utan det, undantaget möjligen en ren stadsbil.
Om alla undersökningar visar i både Sverige och andra länder och flertalet MotorJournalister samt olika vetenskapliga bevis visar att Fh drar mer bränsle, varför skall man då inte tro på det?
Varför tjaffsa, begriper det inte.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag vet inte om det gjorts så många vetenskapliga bevis. Tyvärr finns det en hel del exempel på bristfälligt arbete som klassats som vetenskalipgt.
Jag säger inte att det är totalt lika med farthållare eller utan, men de argument jag hört håller inte streck. Jag har inte heller en sådan tilltro till motorjournalisternas tekniska kunskaper att jag accepterar deras resultat utan vidare.
Tjafsa kan man väl göra om man vill. Ämnet har varit uppe på flera trådar tidigare. Själv använder jag farthållaren så fort trafiksituationen tillåter det, och det lär jag fortsätta med.
Om jag spanar in momentanförbrukningsmätaren när FH är inkopplad så måste jag säga att jag har svårt att gasa lika försiktigt på egen hand och få förbrukningen att ligga lika "konstant låg". (under ett parti landsväg med kurvor etc som kräver lite variation på gaspådrag för att hålla hastigheten) Fart hållaren verkar ju inte vrida på gasspjället en m.m. mer än nödvändigt som det verkar.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Är min 540 E34 den enda på forumet som saknar farthållare?

Rätt lustigt egentligen, en så pass dyr och välutrustad bil och så beställer någon den med all annan utrustning, men inte farthållare...

MVH,
E38B12
Sa
76
Sailor
520iA Sedan 2001
Att farthållaren gör att bilen drar mer bensin är helt klart särkilt i kombination med automat. När jag kör utan fh inkopplad är det väldigt sällan automaten växlar ned i en uppförsbacke när jag kör ca 70 km/h. Man är mera följsam på gasen och låter bilen sacka en aning och tar igen hastigheten sedan i nedförsbacken.
Fh kämpar med att hålla den inställda farten genom krafigt gaspådrag i uppförsbacken vilket resulterar i nedväxling ibland tom två nedväxlingar.
Om jag kör långkörning på landsväg kan jag undvika detta fenomen genom att med steptronics manuella
funktion lägga i femman.
På vinterväglag kan egenskapen att den växlar ned och drar på av sig själv i en uppförsbacke vara riskabel, särkilt i en kurva. Då kan en slirning påbörjas innan ASC´n griper in.

/Ola
Skön, skönare, BMW
Visa användare
279
norda
540iA -93
Har aldrig heller haft farthållare men det är skapligt skönt när man har en automat kryssare. första automaten också..men man e ju kung när man kryssar runt!!

//johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.