|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Oki har aldrig upplevt "prisma effekten" på klarlack. Kanske har haft tur då. Man är ju faktiskt helt självlärd. Är väll lite skadad själv då jag brukar jaga repor med hallogen lampan också.......... Behöver nog inte vara orolig över att grannen ska garva för jag gör hans bil också ;) |
|
|
:D Skalman. |
|
|
Kan inte låta bli att kommentera ovanstående disskusion. Har själv jobbat ett tag med bilrekond. Har lärt mig mycket men har samtidigt mycket mer att lära. Jag har endast jobbat med Lahegas produkter även om man blygsamt testat andra. Om jag inte minns fel rekomenderar Lahega sina rubbingar 11 och 17 BÅDE till klarlack och solida lacker. Använder själv bägge dessa med mycket gott resultat. Har även sett/pratat med andra recondare som använder sig av dessa med mycket bra resultat. Skalman: Nu säger du väl återigen att vi har olika uppfattningar om slutresultat. Visst, för utställningsbilar kanske det inte duger med ovan beskrivna metod. I detta ämne har jag ingen erfarenhet. Men rekonditionering som utförs på bil- och recondfirmor kan inte ta hur lång tid som helst (därmed inte sagt att man inte ska vara noggrann). Att rekonda en bil tar tid, även med rubbing. Kan man använda rubbing med tillräcklig försiktighet och noggrannhet går det betydligt fortare än att stå med t.ex. polish som man hellre kan använda som ett senare rekondsteg. Skiljer sig Lahegas rubbingar från andra tillverkares eller har de också missuppfattat det här med bilrekonditionering? |
|
|
Hej. Om jag på något sätt varit otydlig i mina rekomendationer så kan jag upplysa om att dessa INTE avser yrkesutövaren utan riktar sig till AMATÖREN .Vi "Recondare" klarar naturligtvis av dessa arbetsmoment, men vi bör vara aktsamma vad vi rekomenderar eftersom det kan får tråkiga följder för en novis. "missuppfattningen" tycker jag är en synnerligen dum kommentar och den får stå för dig... upplysningar som kan bespara andra mindre erfarna personer pengar/lidande/tid, tycker jag har sin naturliga plats på detta forum och det tror jag du också håller med om??? Ha en bra dag! Skalman |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skalman är en mycket klok man, så jag rekomenderar starkt att följa hans råd efter som jag vet att de stämmer mycket bra med de erfarenheter som jag själv har och som jag lärt mig av en mycket skicklig lackerare. ///MVH Hasso Länk |
|
Skalman: Jag ber om ursäkt att jag totalt missuppfattade vad du menar. Nu när jag inser vad du syftade på låter allt mycket vettigare. Och ja, jag håller med dig. Du skriver mycket bra på detta forum och det lät lite knepigt när jag missuppfattade dig :-) |
|
|
Skalman, Polernisse, Ferraripeter, Hasso och Asken med flera är dom jag kommer på nu som man verkligen SKA lyssna på vad det gäller bilvård! Ehhh.. glömde Micke Olsson oxå. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| #Rodnar# | |
|
Skalman, tack för ditt citat av min (?) beskrivning av de optiska effekter som repor kan förstärkas genom på metallic. Jag förordar amatörer att använda "Hasso metod" som jag starkt rekommenderar (se Stackens bilvårds artiklar Länk. Dvs rubbing enbart lokalt på repor och fläckar. Men flertalet cleaners anser jag fungerar utmärkt på klarlack (med oscillerande maskin och medelhård rondell). Polera lugnt ;o) /PTR |
|
|
Hej.. Vet ej om det var din beskrivning men den var bra! Hassos metod är mycket lämplig och riskfri, håller med till 100% Skalman ;) |
|
|
Fråga kolon: Jag ska polera upp en bil av onämnbart märke till helgen, där lacken är, i mina ögon, väldigt sliten. Mycket tunna, fina repor, några släprepor (ungefär som om man ställt en kartong på bagageluckan och sedan _dragit_ bort den samt ett par ordentliga "äkta" repor som jag inte räknar med att kunna göra nåt åt. Jag har för detta ändamål skaffat både cleaner, polish samt vax ur Sonax serie (tyvärr inte dom stora proffs-flaskorna utan amatörvarianten). Jag har läst hemsidor både "för" och "emot" att polera/vaxa för hand och min fråga är väl egentligen om handarbete kan fungera enligt er mening (ja bortsett från att det kommer att ta tid då, men det räknar jag med)? Jag har tänkt mig för att försöka för hand, då jag inte under några omständigheter vill riskera att polera sönder något veck eller dylikt, men tänkte att några synpunkter kan vara bra iaf (om inte annat så är man ju inte mer man än att det går att ändra sig). Såg en tråd Soki hade skapat tidigare där han hade fått ett mycket bra resultat och som jag förstod det hade han gjort det för hand. Tänkte förresten köra på Hassos variant och använda rubbing om det behövs, men då på en tops, väldigt lokalt. /Mvh |
|
|
Att polera en bil för hand är mycket tidskrävande, vilket du verkar inse. Det blir dock inte alltid lika bra resultat för hand även om man lägger ner mycket tid. Men allt som oftast fullt tillräckligt, beroende på vem man frågar. Anledningen beror till stor del vilken lack det är. Metallic eller solid? Ljus eller mörk? En fördel att jobba för hand är, som du skriver, att risken att förstöra är mycket mindre. Speciellt om man är ovan med polermaskin. Ta det lungt och metodisk och jobba på relativt små ytor åt gången så uppnår du säkert ett resultat du kommer att vara nöjd med. Lycka till! |
|
|
Jag är förespråkare FÖR maskin och det verkar alla bli efter att ha testat en bra polermaskin... När man idag kan köpa en riktigt hyfsad för 499 kr så finns det som jag ser det ingen anledning att INTE köra med maskin när det gäller allt annat än enklare vaxning*. MVH/PTR *tex applicering av hårdvax på nyare bil, latmansvax på nästan ren lack etc. Alla andra operationer blir enligt min erfarenhet mycket bättre med maskin! |
|
|
Nu är rubbingbiten avklarad och har gjort en gång med polish. Det blev en väsentlig skilnad måste jag säga! Ska använda polish en gång till sen så blir det vax. Min: Länk Erik** ///Tänk först, meka sen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.