AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.546

E36 något att ha?

Sida 1 av 2
Hej alla bmw freaks.
Jag har en 320ik 88 idag som jag är mkt nöjd med, nu funderar jag på att byta pga att jag behöver en 4d.
Läser man om E36 här på forumet så verkar det vara en del fel o brister på dessa bilar.
Funderar på en 93-94 års modell
Skriva gärna vad ni tycker om dessa bilar, för och nackdelar
MVH Kent
ps vet ej om jag ska ha 316 eller 325
Dino
jag har en 316i sedan års 92 , som jag är jävligt nöjd med , visst finns det problem men då får du tänka på att bilen har några år på nacken och i den åldern så hittar du sällan problemfria bilar , ( inga allvarliga problem som vi paratar om nu ) dessutom är den jävligt bensin snål o billigt att driva som jag tror knappast man kan hitta med samma utseende o status.

M-MotorSport
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Satsa på en 316...de är nog i allmänhet mindre slutkörda än 325:orna. Och som Dino säger; driftskostnaden är ju en mycket viktig aspekt...
Jag har inte speciellt stor erfarenhet av e36, men har fått känslan av att de e rätt "pappiga". Typ bara en som sak som stolarna, klena å smala. Å då jämför jag närmast med e34 vilken ju snarare e billigare.
Ok för att e36 kanske av en del anses tuffare, men som sagt, jag anser att e36 e lite för klen i materialen.
Hej!

E36 har som alla andra bilar brister på vissa punkter... Ett tips är att köpa en lite senare modell (d.v.s inte det första modellerna) eftersom den "kan" innehålla barnsjuksomar. Jag har en BMW 320i -94 med ny bilskänsla. 14000mil... Allt beror på vem som har ägt den. Men kan garantera om att det e en jätte bra bil (en av de bästa). E34an har bättre komfort enligt mig.

Ha det bra!

Mvh Tobias
Kowalski
Hej Kent

Själv är jag mycket nöjd med min 318 -94. Denna har M45 motorn som har kamkedja istället för kamrem och även lite bättre bottendrag jämfört med 318 -93. Jag tycker inte att kvaliteten känns pappig, stämmer nog som Tobias säger att den blev bättre med åren som ju gäller med alla bilar.

Den 4cylindriga 115hk motorn är ingen racer men har bra vrid på låga varv och går mycket bensinsnålt (0.75 liter/mil blandadkörning). Saknar visserligen ibland det råmande ljudet som de större sexorna har (325/328), men har i gengäld betydligt lägre driftskostnader och har därmed pengar över att lägga på andra saker :-)

Lycka till!
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Hej
Köp en e34 istället, då får du mer för pengarna samt en stor kvalitets skillnad.
Soton
Du vänjer dig. Att gå från E30 och dit är bra, värre att gå från E46 till E36 som jag gjort. Tog ett halvår att vänja sig... Lite pappig känns inredningen det är sant men bakvagnen känns fin..

I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the...
The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul..
Tack för alla svar hittills.
Fler för och nackdelar( tex försäkring )
Om jag köper e34, Bör man inte ha lite större motor då
(tung bil)
mvh
Köper du en e34a så ska du minst ha 525an. jag är inne på min andra e34a och om den är välskött och fast i bussningar och inrednings detaljer så är komforten helt suverän (jag är en sån där som hatar klonk och knäppande inredningar och måste åtgärda sånt direkt).
annars så tror inte jag att e36an är nån speciellt dålig bil e34an är mer en landsvägsvagn och har lite mer invecklade hjulupphängningar som sväljer ojämnheter fint,e36an kommer du säkert att gilla om du har åkt e30 förut, den är ju också i lagom storlek.
@BeeMWe
Tagge ja tycker också e36n verkar vara lite klen när det gäller helhetsintryck.

Jag satsade på e34an, ska hämta den imorgon :)
Si
765
Simon01
120dM -08
Jag är nöjd med min e36 325. Relativt billig i bränslekostnader med tanke på motorns storlek (0,92 l/mil). Sen så är försäkringen rätt ok, 3700 för helförsäkring/år.

Det som kunde ha varit lite bättre är bottendraget på de första växlarna, men å andra sidan så är ju motorn väldigt varvvillig. Kvalitéts känslan anser jag vara god, även fast jag är lite bortskämd efter att ha kört en hel del mercedes, det ända som strular lite i min 325:a är den digitala "inspektions-panelen".

Men valet är svårt. Jag tvekade länge mellan 525 å 325.
Lycka till!
Soton
Minst en 318 ska du ha.

7 st fabriksnya BMW på 10 år! Slå det ni... eller ekonomisk idiot, välj själv.. Nr 8 kommer i februari!
köp en E36, men en 94 eller senare. Jag är väldigt nöjd med min som är välskött och har gått kort för att vara en 92a. Som framkommit blir dock vissa detaljer bättre vid senare modeller. Tycker att du antingen skall köpa en 318 eller 328. 318 om du vill ha godtagbara prestanda till låg kostnad och 328 om du vill ha drag, men då blir det också lite dyrare. 320 och 325 har ju lite dåligt bottendrag, då känns både 318 och 328 piggare på låga varv. Skillnaden mellan e34 och e36 är komforten. e36 har en mer närvarande känsla, man känner vägbanan och hör motorljud och vägljud, vad man sedan föredrar varierar ju. / J
Soton
328 är en best. Tror inte vem som helst ska köra en sån på vintern... Ingen under 24 tycker jag, vintertid alltså.

7 st fabriksnya BMW på 10 år! Slå det ni... eller ekonomisk idiot, välj själv.. Nr 8 kommer i februari!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Soton var har åldern att göra med något? Ingen under 24 vintertid? Vad skulle åldern ha med saken att göra. En 328 med antispin (har alla 328or det?) är in särskilt svårkörd inte en utan heller. Det är inget som säger att bara för att man är 50 år så är man en bättre bilförare. Fernando Alonso är 20 år och kör formel 1. Lägg ner ålder har inget med saken att göra.
Jag är 22, har haft körkort i två år, har kört både min M5 och min M3 på vintern, bla pendlat srhlm-muskö dagligen, samt en semestertur till åre och hem...... Har jag krockat nånsin? NEJ! Har jag antispi NEJ !!! ...så det är väl något fel på mig så...... MVH

Philip
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Vadå? skulle en 328 vara svårkörd i halt väglag, gick hur bra som helst för mig att köra m3 i halka, fast då är jag ju 24 också, måste nog vara förklaringen. Nej, varför skulle det vara ett problem för ngn under 24 att köra en 328 på vintern, man kan ju faktiskt skaffa vinterdäck och hålla igen lite på gasen om det är blank is på vägen. Alla under 24 kör faktiskt inte med konstant full gas. Sen så var det väl en överdrift att kalla en 328 för en best, skulle själv inte ens kalla en m3:a för det.

Mvh Jens
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Grejar man inte själv att köra motorstarka(re) bilar på halt väglag kanske man lätt får den uppfattningen - att andra inte klarar det heller :)

Mvh
Anders S.
Aldric
Min 318i -92 drar 1l/mil så trimma med måtta .. *S* =)
beemwe:
Just det ja. 525:a var det va. Funkar bra eller, körkortet i behåll?

Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.