AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.825

BMW 3-serien klarar sig dåligt på besiktningen

Sida 3 av 3
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Oj!

Ser nu att delar av mitt första inlägg i tråden kom bort när jag redigerade...

Spindellederna det handlar om är undre icke tyngdbärande, inget annat.
Vad som var felaktigt är att kravgränsen på max 2mm glapp gäller axiellt glapp i en tryckled, lederna vi diskuterar här är dragleder, inte tryckleder.
Dessutom har jag aldrig varit med om (och inte hört om någon annan som varit med om det heller) att en spindelled på BMW 3-serien underkänns på axiellt glapp, utan alltid det radiella glappet.

När det gäller radiellt glapp i en icke tyngdbärande dragled går gränsen vid underkännande vid "påtagligt glapp" (Enligt Bilprovningens gradering med något/påtagligt/mycket för att bestämma storleken på en brist.). Kan ett tydligt glapp konstateras är den alltså underkänd...

Ber om ursäkt för felaktigheterna i mitt första inlägg...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ormen
där har vi gurun, som stryker mina påståenden om jag förstår han rätt, dvs. "icke tyngdbärande" och därmed spelar de ingen roll 4-cyl eller 6-cyl? jag tror att det är det geometriska sambandet som ställer till det, men att de inte har lyckats reda ut detta till E46?
Iofs blir krafterna i sidled större också med en tyngre motor.

----
Projekt Ascona B: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Folk som utrett detta med slitage på spindelleder kommer nästan alltid till samma slutsats. Det spelar ingen större roll för ledens livslängd hur fordonet körs eller om bilen t.ex. är sänkt. Det som spelar roll är hur leden är tillverkad, vilken kvalité man använt på materialen och hur pass bra skyddad/smord den är.

Problemet med BMW:s spindelleder på t.ex. 3-serien är att de är av mycket låg kvalité och innehåller väldigt lite eller t.om. inget fett alls. Detta medför att ledens livslängd redan från början är begränsad till några tusen mil eller så.

Visst kan hårda kantkörningar, ständiga bredställ eller en toksänkt bil förkorta livslängden något, men i sammanhanget är det marginellt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

stefannorr
Såg att det var 0% underkända av min bil och årsmodell 96 på spindelleder.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Den här kanske kan pigga upp oss BMW-tokar något efter alla trista nyheter om spindelleder.....
Länk

/// Gunnar E.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
gunnare: Nu blev man lite gladare, det måste medges!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Gunnar:
Verkar stämma ruggigt bra!
/Mazda-ägare och BMW-spekulant!
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
gunnare: Största anledningen till varför jag inte ens funderade på VW eller Audi när jag skulle byta bil... Har en VW Lupo för tillfället och det bemötande man får på DIN BILs verkstad är hårresande! Allt dom gjort har varit fel (till och med en enkel oljeservice har dom lyckats misslyckas med). Sedan tycker dom att dom har ett oförtjänt rykte när dom gång på gång rankas i botten av sina egna kunder. Aldrig mer VW! Jag håller mig till BMW i fortsättningen...

/TheHenk

gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har fått lite 'inside information' om problemen med spindelleder på E46:orna, tänkte jag skulle dela med mig.
De första årgångarna av E46 (fram t.o.m. tidigt -02) hade dels dåligt material i dammskydden runt spindelleden, dels en kombination av metall-legeringar i länkarm och spindelled som råkar ut för galvanisk korrosion när det kommer i kontakt med 'svensk' vägsalt-sörja. Det som händer är alltså, att kulan i spindelleden korroderar när det kommer in vägsalt som elektrolyt mellan de stål- respektive aluminiumlegeringar som användes.
Glappet kan alltså uppstå efter ganska få mil, om bilen körs i saltslask.
Utförandet på länkarmarna (som är en enhet med integrerad spindelled) ändrades i februari -01, då alla E46 fick de förstärkta länkarmar som tidigare bara satt i vissa bilar (jag trod det var Touring-modeller och bilar med M-sportchassi). Det hjälpte inte, så tidigt -02 fick ändrades materialet så det inte ska vara lika känsligt för vägsalt.
BMW är generösa med 'förlängd garanti', jag har inte hört om någon som behövt stå för hela kalaset själv (länkarmarna kostar annars ca 1600 kr/st, och byts alltid i par).

/// Gunnar E.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Så då lär det inte vara ngt problem i Californien!?
/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.