AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.827

BMW 3-serien klarar sig dåligt på besiktningen

Sida 1 av 3
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Läste nyss att bmw´s 3-serie klarar sig sämst på bilbesiktningen i Sverige.. var femte bil har någon anmärkning. Länk

BMW 3-serien 4-cyl, 22,2 procent
BMW 3-serien 6-cyl, 19,3 procent
BMW 3-serien kombi, 22,9 procent

BMW4EVER!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ingen nyhet direkt. Tror jag bytt spindelleder 4 ggr samt länkarmar en gång (på 2 e36 och 1 e46).
:)

/Anders
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bra jobbat BMW! ;)

Som sagt ingen nyhet, men ändå väldigt svagt. Men dock så har väl BMW varit hyffsat schyssta när det gäller garantirep på dessa delar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det var nån på Teknikens Värld (har jag för mig) som körde bmw och tröttnade på att byta spindelleder och monterade nån hårdare variant. Resultatet blev en "känslolös" bil som han utryckte det. Med det i tanke kan jag faktiskt leva med att byta dessa ibland, men det är ju jag. :)

/Anders
Länk
Spindellederna fram på E36 är tillsammans med bakvagnsbussningarna ett ökänt fenomen.
En ny spindelled kostar 800kr/sida att byta på BMW för E36 och är således inget kostsamt. Snarare ett irritationsmoment men som är kopplat till körsätt. På min 318 -94 hade de aldrig bytts, sålde den efter 13500mil med originallederna utan anmärkning.
Min nuvarnade bil har rullat snart 4000mil med nya spindelleder så jag hoppas att de lär hålla ett tag till :-)
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Det är inte så att spindellederna ska ses som slitdelar på BMW och således hamna i samma kategori som bromsklossar och vindrutetorkare.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

I princip kan man väl säga det...

/Anders
Länk
Kristoffer: Ja tror snarare att de är kopplat till att framvagnen är tyngre på de 6 cyl modellerna av e36.
Silentblocksbussningarna är väl inget större problem iof, de brukar behöva bytas kring 10 k mil och kostar 1500 kr per sida.

Att spindelleds problemen fortsätter på e46 tycker jag dock är svagt. Ännu svagare är det att spindelleden är en del av länkarmen på e46. De finns dock firmor som kan byta spindelleder endast även på e46, specialverktyg/press fodras dock.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Daniel: Om de vore så, så borde ett byte ingå i en av inspektionerna.

Länk
wendtan: Du har rätt i din teori där, motorns högre vikt spelar säkert en viss roll. Men lite märkligt är det när man läser på forumet om E36 ägare som byter bägge spindelleder vartannat år.

Skandalöst att det fortgår på E46:orna, enda glädjen är att de kostar mycket mindre än vad ex VAG som också har problem med dessa på Audi, Passat mfl och att BMW skött det relativt snyggt via goodwill vilket inte VAG gjort.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
wendtan: Visst skulle det vara så, hoppas BMW inser det pinsamma i detta snart och får till en konstruktion som håller alt sänker priserna på reservdelarna till ett minimum!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det måste ses som en rätt dyr slitagedel då... Bytet går väl lös på runt 5-6 tusen per sida och håller väl ungefär lika många mil.
(Observera att statistiken rör 3år gamla bilar således endast e46:or)
Det ger c:a 2kr milen bara i länkarmskostnad, och det måste ju anses som ett konstruktionsfel... Jag som mekanikkonstruktör skulle iaf inte vara nöjd med den lösningen och inte heller ha jobbet kvar om jag konstruerat ngt så dyrt för kunden.. och ännu inte hittat en lösning på problemet...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Byte på bmw ca:10´, Mitt byte på icke-bmwverkstad 6´.

Sen är det ju det där med tur (och användning av bilen) då min rullade 11´ mil utan problem. Bytet gjorde jag i förebyggande syfte dessutom då jag inte fick någon anmärkning på mina eller kände något. Bortkastat tycker säkert många men sån är jag... :)

/Anders
Länk
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Tätningen i länkarmen är felkonstruerad. BMW försökte lösa det mellan modellserierna E36 och E46 men "förstärkte" tätningen i fel del. Det har alltså inget att göra med styrkänslan att de därför måste bytas ofta!

Uselt att en tillverkare som vill stå för kvalitét sedan dess noncharlant struntat i problemet. De tycker kanske att de har råd med den badwill det skapar?

Anmärkningsvärt är också att spindellederna på 5-serien tillhör de absolut bästa...

//Mikee
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Jag som just beställt en ny 318 ... argh!
Dom kan inte ha gjort nåt åt det i o m faceliften... *önsketänkande*

/TheHenk

__
En gång BMW - Alltid BMW
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har du tur behöver du inte råka ut för några slitna länkarmar. Har du otur får du lämna in den på garantibyte efter nåt år (3år/8000mil) men några kostnader förutom tid lär du inte råka ut för på ett tag. Värre då om man som jag köper en bil som gått 8000 mil eller var 3 år gammal.

/Anders
Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Kan det inte var så att dessa framvagnsdelar slits värre här hos oss på våra dåliga vägar? Bilarna testas för att fungera bra på autobahn men att "vi" ses som en liten marknad?

I mitt dagliga jobb konfronteras jag ibland med att vi i norden har ett tort klimat med låg luftfuktighet, men då marknaden ses som en för liten del av den totala produktionen så sker inga drastiska åtgärder på just våra problem.

Kan det vara ungefär lika i BMW:s fall, med tanke på att Audi också har bekymmer med ungefär samma detaljer?
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Tycker det känns osannolikt att man inte ska ha lyckats fixa problemet till e46. Är det verkligen ett konstruktionsfel? Detta skulle ju gå att rätta till under en modells livstid och inte behöva vänta till nästa generation.
Om det nu är ett konstruktionsfel är det skrämmande dåligt att man inte lyckats åtgärda det.
Or
14
Original Geezer
320I Sedan -99
Hur märker man om spindellederna eller bussningarna behöver bytas?
Hissa upp bilen fram och känn på hjulet i sidled om de glappar.
De ska kännas solidt och "stumt"
De känns tydligt om de är glapp i spindelleden.

Länk
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Man får väl hoppas att det blir någon ändring i konstruktionen från Bmw:s sida nu..

Är det nån som har tillgång till plus-tjänsten på aftonbladet, och kan berätta hur det gick för övriga BMW-modeller?

BMW4EVER!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.