|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag bättrade på statistiken ytterligare i tisdags genom att bli underkänd på besiktningen på grund av....ja just det: trasig spindelled :-D Nu är den dock bytt och förhoppningsvis går ombesiktningen imorgonbitti som en dans. Wish me luck :) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Som wendtan säger när bilen är upphissad så är det ett litet glapp i riktingen som hjulet roterar när man svänger. Tillåtet hos svensk bilprovning är ett glapp på 2 mm vilket är MYCKET. Exempelvis rekommenderar Toyota att man byter spindelleder vid 0,8 mm glapp (vilket sällan händer på en Toyota) Jobbar på Bilprovningen (huvudkontoret) och kan meddela att 5-serien har en felfrekvens på ungefär 1 % gentemot 3-seriens 20 %. Det är alltså ett konstruktionsfel i hur spindelledens ledkula skyddas. Konstuktionen är gjord så att salt och grus tränger in i leden och ju mer man kör ju mer nöts det (precis som sandpapper). Det är skiljer sig från bil till bil hur snabbt spindellederna slits ut men körstil verkar inte ha någon större betydelse. Anmärkningsvärt att BMW trodde att de kommit tillrätta med problemet på E46 som man tidigare hade på E36. Så är inte fallet och inga ansträngningar har gjorts för att byta ut mot modell liknande den som finns på 5-serien. Kollar upp exakta siffran för 5-serien imorgon men har för mig att den ligger på 0,9 % underkända när det gäller E39 av 1998 års modell besiktigade 2001 så det lär knappast vara märkbart annorlunda nu. Hur E60 klarar sig visas först efter år 2006 då de första E60 kommer in för besiktning. |
|
|
Länk 5-seriens (E39) ligger under 1 % underkända spindelleder och samtliga årsmodeller är bättre än genomsnittet //Mikee |
|
|
MikEe: Vet du siffrorna för e36? Jag upplever det som att det inte klagas lika ofta här på forumet på den modellen trots att det är en äldre bil. Trist det kommer att bli att äga en lite älder e46:a sen när inte bmw längre vill göra goodwill-reparationer. Känns som att e46:an inte kommer att bli så attraktiv på begmarknaden om dom ska dras med dyra reparationer. Det allra lustigaste är att bmw inte har lyckats fixa problemet. Jag menar - spindelleder det är väl ingen raketvetenskap heller. De har ju funnits ända sen den individuella framvagnen kom till.. Sen kan man spekulera i hur många spindelleder som blir utslitna pga sänkt fjädring/för breda däck/osv. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
År 2002 Besiktningsresultat Spindelleder 1990 320i 9% underkända (ungefär som medel) 1995 320i coupe 16 % 1993 320i coupe E36 18% uk (över medel) 1997 323i 16% uk (över medel) 1998 323Ti compact 22 % (över medel) 1999 323Ti compact 16 % Verkar onekligen som om problemet är större på E46 än E36. E46 har både högre felfrekvens och är nyare. //Mikee |
|
|
Det var på Rapport oxå idag...... Länk Själv har jag fått länkarmarna bytta på goodwill av BMW på två E46:or, 320d -99 (vid 14.000 mil) och 325Ci -01 (vid 6.000 mil). /// Gunnar E. |
|
|
Glömde att berätta att BMW:s informationschef Nils Simonsson blev intervjuad i Rapport - enligt Nils byts många länkarmar på BMW:s Goodwill-åtagande, vilket jag alltså kan intyga. /// Gunnar E. |
|
|
MikEe: Ett tillåtet glapp på 2mm gäller endast icke tyngdbärande leder, alltså inte de leder som är aktuella i detta fallet. Dessutom rör sig den måttangivelsen om ett axiellt glapp, inte det radiella som är det vanliga i detta fallet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag kanske ska svara på frågan hur man upptäcker ett glapp också... Med upphissat hjul tar du på vänstersidan tag i hjulet med greppet "tio i fyra". Du håller mot med handen på klockan tio och drar handen på klockan fyra mot dig. En viss rörelse hör till då leden är gummilagrad, men inget "klonkande" glapp ska kännas. På högersidan likadant, fast "tjugo i två". Håll mot vid klockan två och dra hjulet utåt vid klockan åtta... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
ormen |
stämmer inte riktigt det att 6-cyl. har större benägenhet att slita ut spindellederna, då jag känner till rätt många E36 316/318 ägare som byter de ganska frekvent... det är nog mera körsättet det beror på... (tror jag) |
|
Här kommer ett litet amatörutlåtande: Som ormen säger, visst kan det ha med körsättet att göra. Vilka är det som kör en litet äldre 3-serie, jo, inte är det min farsa precis.Sen kanske det är många som sänker sina bilar, kanske det spelar roll? Såg en lista där Skoda Felicia, Opel Astra och Fiat låg bäst till. Det är väl inte precis deras ägare som kör som skållade troll.Fast å andra sidan, skaffar man en BMW så förväntar man sig kanske att bilen skall tåla lite tuffare tag, och vara anpassad för detta!?Men jag tror att 3-serien är utsatt för tuffa tag! /Anders |
|
|
kort tillägg. Volvo,SAAB och Ford utsätts säkert också för tuffa tag. Men i den gruppen finns det också många glidare som bromsar in inför varje vägbula, näst intill stillastående. (vet dock inte om sådan spelar roll för spindelleder)Jag inbillar mig att BMW-ägare kör sina bilare tuffare än många andra! Har jag rätt eller fel?Själv har jag bytt spindelled på min Mazda -99 2 ggr! Och jag bromsar inte precis inför vägbulor. /A |
|
|
Sigdarve: E46 körs ju inte direkt uteslutande av ungdomar. Att 3 serien är utsatt för tuffa tag är troligtvis sanning med modifikation, bilarna bör ju tåla att svängas med. Av sveriges e46 park så är de en väldigt liten procent som sänker sina bilar utöver de som finns att välja från fabrik. Ormen: Du skriver att 6-cyl e36 inte har större benägenhet att slita ut spindellederna, har du belägg för det? Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Vad gör spindellederna egentligen för nytta? | |
|
Är det den yttrefrämre spindelleden, eller det kanske bara finns en? Den som sitter längst ut på den nedersta armen som går mot hjulet? är inte så insatt i vad allt heter. //Mvh Simon |
|
|
wendtan: Som jag skrev, man kanske förväntar sig att en BMW skall tåla tuffa tag. Men det är kanske svårt att i praktiken kombinera motorstyrka med resten i en bil. Det är väl därför en Formel 1 bil inte håller så länge! /Anders |
|
|
Aye, spindellederna håller fast nederänden av fjäderbenet vid länkarmen. MYCKEt vital del i hjulupphängningen! Att sänkning skulle påverka slitaget har jag mycket svårt att tänka mig. Spindelleden tar endast upp sido- och längskrafter, bilens tyngd bärs upp av andra komponenter. Att BMW har infört 'förlängd garanti' på E46:ans spindelleder/länkarmar, samt att man faktiskt kollar dom vid service utan att kunden ber om det - och byter vid behov! - det är väl en god indikation på att BMW 'erkänner' en konstruktionsmiss? Jag tror inte ett ögonblick att skillnaden mellan 5-serien (som har under 1% underkända spindelleder) och 3-serien (som har 20% underkända, och då talar vi om 3 år gamla bilar!) kan förklaras med olika körsätt eller med att 3-serien modifieras mer. Det finns ett konstruktionsfel, punkt slut... hoppas bara BMW hittat/hittar en lösning! /// Gunnar E. |
|
|
gunnare: Så mina spindelledsbyten, och byte av krängningsstag, beror mer på mina rivstarter och skarpa kurvtagningar, än hopp över vägbulor och 2 km tvättbrädeväg till sommarstugan? Eller vad är största boven i dessa fall? /Anders |
|
|
Skulle gissa att flertalet spindelledsbyten på E36/E46 beror på annat än rent mekaniska påfrestningar. En teori som diskuterats bl a i denna tråd är, att dammskydden är undermåliga så att det tränger in damm och grus i leden. I så fall kvittar det vilken belastning leden utsätts för, och i vilken riktning - det är själva rörelsen som 'slipar ned' kulleden. Byte av krängningsstag får nog hänföras till avdelningen 'tufft körsätt på uselt underlag' eller liknande... ;=)) /// Gunnar E. |
|
ormen |
belägg o belägg, bara titta på hur många 4 cylindrade ägare får byta sina gentemot 6-cyl. Nej, jag har inga "belägg", men känner folk som äger dessa bilar o gnäller o gnäller att de torskar varje år på SBP. Kan tilläggas att en del av dessa förare är i 45-50 års ålder, så de kör rätt lugnt... men du kan säkert få fram nåt från SBP, om det nu är så viktigt med BELÄGG... Sedan är det nog en sak till, E30 o E36 har nästan samma konstruktion på framvagnen, kan BMW ha missat nåt när de byggde E36? Nån ny kraftpåkänning som påskyndar utmattningen? Det kan man fundera på... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.