AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.107

Om StreetRace!

Sida 1 av 2
Hmm, tänkte att det kunde vara skoj att diskutera olika saker inom StreetRace inom denna tråd!
Va nämligen på ett mindre möte alldeles nyss i uppsala! Kunde bara konstatera att bmw inte kommer långt när det gäller streetrace framåt! Många rattade Audi S2/S4! Även en hel del M5:er syntes, dock hade dom inte så mkt att göra till besvär med! =(
Iallafall, blev besviken på att Audina körde så enkelt ifrån allt motstånd! (undantag en Sierra Cosworth som gick som ett stucket Svin)
Visst, Min lilla sexa kunde sätta emot gamla häckar som vectra 2000GT, calibra mm... Men känns ju så surt att se några sketna S2:er dra en svart repa och försvinna!
Ok, visst är en S2:a billig o köpa, jämfört med en 328i! Men fan så mkt mer potential den har!! 4 krafs o turbo!
Visst om 328 hade 4krafs o stressfläkt så skulle det va klart, Men nu är det inte så!
Ska f-n i mig ge mig på en Turbo snurra till min bmw! kompsänka mm, köra på samma vilkor som en S2:a gör!
Vill genomföra detta enbart för att se vad dessa tyska bmw bilar klarar av att prestera med samma villkor som andra bilar, fast med Turbo!
Irriterad på denna fluga att man MÅSTE ha turbo för att säga till nåt om! Om man inte har turbo så är det VÄLDIGT djupa fickor man måste ha för att ens visa sig på rakan!
Inget illa menat mot Audin, för övrigt så ägde jag en Coupe innan min 325 ;)
Men 325:an är bättre på alla sätt o vis än en Coupe! ;)
Skriv gärna här o berätta hurdana erfarenheter ni har gällande street race mot andra bilar, gärna med vanligare bilar så som 318-330!
Kör lugnt! / M
Bara en tanke: varför inte vara orginell och köra med kompressor?

Mvh Elvis
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
säger bara 4wd... Hur mycket hk behöver man mot rwd att sladda ;) trimma din rwd med över ladd. då tar du säkert ett par s2or! m.m

Min bil Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Varför vill du räjsa med din bil, den är väl ingen race-car och du är väl ingen räserförare?
Boogie: Joo, vore fint med en kompressor! kostar dock så mkt! =( Lika bra o köpa en M3:a på en gång då! Slipper man årliga besöket under huven då! =P

Stoffe: Så sant Så sant! Dock behöver man inte trimma mkt på en S2:a för att den ska sticka iväg duktigt!
Däremot måste man dessvärre bygga om halva motorn på en tex 325 för att få in en snurra! =(
Men En 3serie vore grymt konkurrens krafitg ute på stirppen OM!! dom skulle ha turbo/kompressor!

Förresten så surra jag med en S2 Avant ikväll, polaren som äger den... 310hk... men inte mkt vrid alls jämfört med hk! ca 340Nm!
Jämfört med tex 328:ans 192hk och 280Nm...
Fi fan vad jag är sugen på att sopa rent hus med en 325 turbo!
visa alla turbo knuttar att även bmw kan jäkta upp en dalbäcks trimmad Audi! ;)
Grodan: För att Jag tycker om själva livstilen att ha en fin bil som går så utav helvete! Även att se på andras värsting bilar! Xtremt kul o lattjo! =)
Är dock inte nån Räjser eftersom jag inte har så mkt stålar för att kunna sätta emot en 300hk bil...
Har definitivt inte en bil som är en sk "race-car", Mer som en bus bil kan man säga, en som är slö, Men ändå inte för trött! ;)
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
tycker oxo det skulle vara nice med turbo/kompressor-matade bmws.. varenda jäkla bil har ju turbo idag som man ser.. tycker det e lite "fuskigt" på nått vis.. jag har inget monster till bil..men det skulle inte förvåna mig om jag åkte på stryk av en passat 1,8 Turbo =) hehe..
mr_xc99
Länk

köp den här om du e sugen
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
slim_m: jo det är en hel del fördel med 4wd.. med rs2an jag hade så stog man på 6 tusen varv å sen klev av kopplingen.. man får ett försprång som är svårt att ta igen med en 2wd.
men det är bara å bita i det sura äpplet å trimma så man kör ifrån dessa fyrkrafsmonster!
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
slim_m: jo det är en hel del fördel med 4wd.. med rs2an jag hade så stog man på 6 tusen varv å sen klev av kopplingen.. man får ett försprång som är svårt att ta igen med en 2wd.
men det är bara å bita i det sura äpplet å trimma så man kör ifrån dessa fyrkrafsmonster!

Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
BMW är inte byggd för rattlåsrace. Därför måste du modda den massor för att den skall hävda sig där. Köp en Audi eller Volvo-turbo om du vill åka rakt fram.
Ut på banan i stället. Då är det omvänt.
Hmm... Har nån vart på tex bilsport superstage?
Någon som vet hur det gick?
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Slim_m<<<<
310hk och 340Nm i S2:an säger du?
De har 230hk och 380Nm orginal så det låter lite konstigt tycker jag...
Ett chipbyte resulterar i över 400Nm.

(jag har haft en S2:a)
Har också haft en S2 med chip från Dahlbäck Racing i, det skulle på pappret ge 269 hk/412 nm.
Dahlbäck har även en trimsats som ger 310 hk/450 nm (större turbo).
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
->slim_m

Om du vill ha en bil som går som bara den men inte kostar skjortan så måste jag nog göra dig besviken. Då är det turbo som gäller.

Visst kan du montera turbo på bilen du har men varje år blir besiktningen en plåga. Bättre då att välja en bil med turbo från början.....tyvärr.

Att få litereffekter på 200 hk / liter är ju billigt och enkelt med turbo, ska du greja det utan så kostar det multum, du behöver budget som ett F1 stall

Titta på F1 där har man 800 hk ur 3 liter, en sån motor kostar minst 8 millioner, med turbo pressar garageskruvarna ut 800hk/3 liter för runt 200.000 kr.
Vid motorvägsrace har inte en S2a mycke att säga till om, har kört mot två S2or(chippade) med min M5a och över 170 var S2an historia!
Det krävs ganska mycke väss på en S2 för att få 300 ÄRLIGA hästar (större turbo, intercooler, avgas mm) en RS2 har ca 300 ärliga hk och det skiljer ganska mycke mellan S2 och RS2!
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
M femman: vad menar du med att RS2an har 300 ärliga hästar, är det på hjulen eller i motorn eller vadå?!?
Micke_L: Jag menar i motorn, en kompis ägde en RS2a som han bänkade den gav 303hk(315 angivet av fabrik) omräknat till motorhästar. Den hade gått 8000mil och var helt orginal. Vid samma mättillfälle gav m M535-87 207hk (204hk angivet av fabrik, chippad och 26000mil)

Även Teknikens Värld nr 2-95 upp mätte ca 300hk (271hk på driven) i RS2 i en duell mot Volvo T5R.
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
M femman: din kompis bil kanske hade en trött turbo.. mycket kan hända på 8000mil. vissa bilar har mer effekt och vissa har mindre efter ett antal år... så dra inte alla över en kam.
Bilen som Teknikens Värld testade hade bara gått 1800mil!
RS2an hade inte trött turbo,vi körde ifrån en evo6a 0-260! :-)
Han körde dessutom mot flera chippade S2 och de hade inte mycke att hämta mot det blåaskåpet!
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Ska man vara snabbast rakt fram så är det V-8 och bakhjulsdrift som gäller. Så var det för 40 år sen, så är det idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.