AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.062

hur undvika tvättrepor

Sida 2 av 2
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Okej, Slipmedel finns inte då kan jag få det ur världen.
Johan B Lyckades få fram det jag egentligen ville ha sakt. dvs Risken att kapsla in smuts. :)

Precis som du säger räcker vaxskyddet gott och väl till för att hålla lacken i fint skick om man gör det 2-4 g/år.

Jag ska dock till kommande vår testa något av Lahegas lackförseglingar för att få en ännu blankare yta och även för att slippa så många vaxningar. Sen är det ju alltid kul att testa ngt nytt. :)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
bustorp
Johan B:
Så bra eller dålig effekt har nog inte något vaxschampoo att den s a s bygger in smuts så att den är svårare att få bort och precis som du säger så försvinner inte all smuts med svamp o schampoo oavsett om det innehåller vax eller ej så det spelar alltså ingen roll vad för schampoo du tvättar med. Det blir inte renare för det. Den smutsen som finns kvar ser du ändå inte förrän nästa gång du polerar/vaxar o ser skillnaden på en behandlad o en obehandlad yta. Jag använder dock vaxschampoo för att "skydda" förseglingen.
Men det var inte det detta skulle handla om utan tvättrepor och jag vidhåller att en bra grund tillsammans med vaxschampoo, natursvamp o MYCKET vatten är det skonsammaste sättet att handtvätta en bil. Sen finns det ju kemprodukter som man bara lägger på bilen, väntar 6-7 min. o blåser bort med högtryck. Dessa ser jag resultatet av varje dag på mitt jobb och kan säga att dom funkar hyfsat på nya eller nyvaxade ytor de 3-4 första gångerna, sen måste det till en handtvätt. De tar inte bort smutsen lika effektivt som handtvätt. Däremot ger dom inga tvättrepor. En kombination av kem/högtryckstvättning o handtvätt där var tredje är för hand är väl kanske det optimala, vad vet jag.
En annan nackdel med högtryck är att det tränger in under gummilister m.m. på ett helt annat sätt än"lågtryckstvätt" då det är så finfördelat och det torkar aldrig ut riktigt mellan tvättarna o det tror inte jag är nyttigt.

Finns det någon här som har andra erfarenheter av kem/högtryckstvätt (produkter, tillverkare m.m.) så vill jag gärna ta del av dom då det kan komma till nytta för mig när vi ska byta produkter på jobbet. Vi har ju inte koll på alla aktörer på marknaden.
(Hmm...nu blev det så där j---a långt igen)

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.