AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.083

Värme-period, hur mycket använder ni AC?

Sida 1 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag undrar hur mycket ni använder ac'n under det varma årstiden? Har ni AC'n på hela tiden? Själv snålar jag , jag har ac'n på ett tag tills det blir riktigt kyligt och sen stänger jag av den. Blir varmt igen då sätter jag på igen, jag gör denna progress dagligen. Hur använder ni era AC?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
De gånger jag kör bilar med ac när det är riktigt varmt, så kör jag ac:n hela tiden, justerar bara in en lämplig temperatur.

//mvh Simon
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Stänga av och på varför? Sätt önskad tempratur och kör. Du har ju betalat för detta funktion.

Har min på ständigt vinter som sommar, öppet fönster eller icke. Det sköter sig själv. Systemet är slutet och du spar ju inte på AC medel bara för att du har den avstängd. Det enda sättet soom AC medel kan försvinna på är läckage.

Mvh
Kristian
Grodan:

Den enda gångerna som jag stänger auto läget och använder pilarna är när luckan är helt öppen, läste någonstans att när luckan är öppen har kliman svårt att få rätt temp.

varför skulle man snåla med kliman?

Det låter väldigt omständigt att stänga av och sätta på ACn hela tiden, men det låter ju som du fått in en rutin på det. Jag har iaf alltid igång ACn, varmt som kallt.

Erik
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Man sparar ju lite bränsle på det viset ;)

//Mvh Simon
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
starre//

Har du på auto-läge när du har AC'n på? varför har du det? Är det bättre än att ha manuellt och AC?

Alf_VON_Sil//

Men försvinner inte gaset ju mer du använde AC'n?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Grodan: ACC/ECC ser till att den valda temperaturen hålls, det finns ett antal givare placerade lite varstans i bilen som reglerar detta!

//Mvh Simon
Grodan:

Har ett vagt minne att det stod något om det i instruktions boken och det var att rekomendera?

kan ha fel.....även solen har sina fläckar annars vet säkert Wendtan på sina fem fingrar var är du????
Alltid på. Det skall den väl vara så att det inte torkar nån packning eller så i systemet. Det sköter ju sig självt som sagt. Även på vintern är knappen på. Men den går väl inte då antar jag..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
spookshow: alldeles riktigt, vevaxeltätningen på kompressorn torkar, och då läcker köldmediumet ut!

//Mvh Simon
aha man var inte helt ute och cyklade då ;)
Då fortsätter jag ha knappen på jämt! Blir kanske billigast så då! Men det klart...bensinpriser rusar ju i höjden så man kanske kan spara lite pengar genom att knäppa av den haha

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag har alltid AC:n på. Känns ingen mening med att stänga av den.

Schnelle fart, Härliche fart. Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hmm.. Jag måste faktiskt stänga av min ganska ofta eftersom den blåser så irriterande mycke i mitten. Sätter den som regel på 19 - 20 grader och då blåser den hela tiden i mitten på bilen. Mot ansiktet eller överkroppen. Har ni samma problem? Stänger man allihop, så låter den lite pressad. Verkar som om denna AUTO funktion är väldigt glad i spjällen i mitten..

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
mr_xc99
klart det borde finnas mer kylmedel om man inte använder ac:n så mycket än någon som använder den alltid. varför tror du att det kvittar Alf_VON_Sil ?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Har alltid AC'n påslagen, året om, och allt ställt i AUTO-låge med temperaturen på 21.5 grader. Enda fipplande är att jag brukar ägna mig åt är att använda tumhjulet i mitten på panelen för att justera utblåstempen, samt upplysa baksätespassagerare om att de också har denna facilitet.

Det skulle aldrig falla mig in att slå på och av AC'n manuellt när det finns automatik som sköter det hela . Det låter som du Grodan har temperaturen ställt på typ 16 grader och stänger av AC'n när det börjar komma dit ner i temp. Låter lite jobbigt om så är fallet, inte tror jag det drar mindre bensin heller, snarare mer. Dessutom borde du få rimfrost i ögonbrynen på det viset... ;)

Mvh Björn
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hosse,
19 grader är riktigt kallt, inte undra på att det blåser då! du får tänka på att X5:an har en stor kupé, så det blir som att kyla ner ett vardagsrum....
dra upp tempen till 22 grader så funkar det utmärkt! annars får du göra som asken, ställ in 18 grader och tryck in uppåt- och neråt-pilarna, så kommer bara kalluften på fötterna och på vindrutan.
om du fortfarande tycker det blåser med 22 grader så justera upp vredet vid mittutblåset till mitt mellan blått och rött, det hjälper också.

mvh Joha n
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Johan; OK! Ska testa när jag äntligen får tillbaka bilen från service:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Starre: Ja kan ju inte vara överallt :)

I bmw världen finns de 2 begrepp, klima och klimatronic.

Klima är ett enkelt vred som du ställer hur mycket kyla du vill ha i coupen.

Klimatronic är automatisk temperatur(digitalt inställningsbar) reglering oavsett årstid. Har du ac knappen tillslagen samt auto-funktionen aktiverad så skall alltid rätt temperatur (den inställda) i coupen finnas under färd.

På klimatronic styrs alla spjäll elektroniskt i coupen samt att de sitter givare som känner av temperaturen i coupen och reglerar den därefter.

Så fort du öppnar ett fönster eller en taklucka så stör du autofunktionen, och du kan lika gärna inaktivera den samt acn.
De blir lite svårt för den o reglera hela världens temperatur utanför om du förstår :)

Under vinterhalvåret runt 5 grader celsius och därunder så är kylningsfunktionen avstängd vare sig du vill eller ej.
Man skall alltid ha knappen till för kompressorn jobbar ändå lite av och till för att motionera systemet.

Grodan de du håller på med, slå av och på är framförallt inte bra för din kropp, hastiga temperaturväxlningar brukar resultera i förkylning. Ha den konstant på.

Jag ska dela med mig av ett tips som jag fick av en kunnig bmw mekaniker. Temperaturgivaren sitter bakom ett litet "galler" på klima panelen (den digitala) och störs iregel av mitt utblåset då detta kyler ner luften kring givaren och lurar den till att jämna ut temperaturen för tidigt.
De bästa är att köra med båda mittutblåsen stängda eller tiktade takt upp. Då störs inte reglerfunktionen på samma sätt och man får en jämnare temperatur i coupen.

Slutligen, på klimatronic sitter det iregel en knapp som det står A i en cirkel Länk (automatisk kontroll av luftcirkulationen) på. Ha denna alltid aktiv. Systemet registrerar till exempel kolmonoxid, kväveoxid och etanol samt ställer om klimatautomatiken på cirkulation av innerluften när koncentrationen av skadliga ämnen ökar utanför bilen.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
AUC (som wendtan nämner i sista stycket i inlägget ovan) fungerar bra, men det finns en situation då det kan vara lämpligt att slå av systemet. Har man dragit in mycket fukt i bilen, och kör i en miljö där systemet mestadels går i återcirkulationsmod, kan det bli väldigt mycket imma i bilen. I dessa lägen kan man behöva slå av systemet.
Hej!
Är ju fortfarande inte så varmt ute, Så min ACC e mest skruvad på värme! speciellt på natten!
Hur mkt bensin drar föresten ACC:n och man har den på max värme?

/Cronor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.