AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.014

E34 M5 vs 750 E32

Sida 2 av 2
Hm ja det låter väl inte omöjligt att en 7a med v12 skulle kunna ta en M5 i toppfart, det verkar ju nästan vara inbördeskrig här bland BMW vännerna, vad i hela världen skulle det göra om en 750 går 10km fortare eller inte? för mig är topphastigheten ointressant, jag vet inte om min 3,8a tar en 750 i toppfart men det bryr mig inte heller för jag tänker inte hålla i så länge. 7an är suverän på sitt sätt och M5an på sitt.
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Instämmer.

Felix
Icq#133904233
Håller med Jocce.
Fart över 200km/h är rätt orelevant.
Däremot acc upp dit är lite mer intressant.
Det är inte ofta farter över 200km/h nås på bana iaf.

Angående slutväxel utväxlingen:
Endast en siffra på slutväxeln säger ingenting.
Men den tillsammans med utväxlingen i växelådan gör det. Men jag vet inte utväxlingen i växellådan för varken 750:n eller M5:an. Däremot om båda hade samma utväxling på högsta växeln (och samma max varvtal) så skulle bilen med 3,15 diffen ha en 24,1% högre teoretisk toppfart jämnfört med 3,91.
Givet varvstopp på samma ställe.

Alltså, en bil med 3,15 diff vid 5000 varv åker 24,1% snabbare än en bil med 3,91 diff vid samma varv. (med samma låda)

Det som begränsar i verkligheten är hästkrafter och vindmotstånd. Och vikten till viss del, men i det här fallet är det marginellt.

750:n är betydligt mycket lägre utväxlad (totalt= slutväxel + växellåda) än M5:an. Allt för en behagligare färd i hög fart!
intemartin
japp bekväm är den iallafall att en M5 får pisk ska ni inte hetsa upp er över detta var ju på en väg där man kunde utnytja 750ins högfarts resurser det kan man nästan aldrig göra annars. så en M5 är ju snabbare
inte teroretiskt men när det gäller praktisk.

martin_750
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Vridmomentet har stor betydelse vid acceleration.
Jag kan tänka mig att 750 ligger på lägre varv och därmed högre vridmom än M5 i farter över 200.
M5 har ju inte nåt gastkramande vrid. 6 cylindrar till gör sitt.

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
nej, nej, nej! :)

Det är bara hästkrafter som spelar roll. Det är det enda som säger hur mycket effekt som finns tillgänglig, och det är det som får en bil att gå framåt.

Hästkrafter = (vrid * varvtal)/konstant

Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Har provkört en 750iAL-90;a och den var absolut skönare att köra än min M5;a, fast när man ligger jämsides på trefilig motorväg i 180-190km/h och växlar ner till fyran i M5;an så är det inte mycket som går upp mot de sanslösa köregenskaperna M5;an har.
Fast den är ju lite vässad förståss.
Dessutom så blir ju v12;an så uppjagad av de höga varvet. Kattalysatorerna verkar inte hinna med att få kylning. : )
jag stannade vid rödjuset mot slutet på motorvägen och kände att det lukade ASSFALT?!? Kattarna smälte assfalten under bilen så att det bubblade om vägen. : /

Själv har jag blivigt ifrånåkt av en Volvo V70 men det berodde ju på att jag släppte på gasen när det blev rött ljus medan han passerade, förmodligen för att hans bromsar inte pallade : ) kan inte vara kul att passera en fyrvägskorsning i nedbromsde 140 när det varit rött i 3 sek.........

MM
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Prova att byta kattar på 750:n till ett par utan stopp i, så går den ännu bättre...
Ganska vanligt att insatsen smälter ihop och mer eller mindre stoppar flödet genom katten, då blir symptomen en grym värmeutveckling.

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.