|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
E23 |
Kan det verkligen stämma att en 750 skulle vara snabbare än en M5 efter 100 km/h som vissa påstår ? E32 750 är ju inte snabbare till 100 km/h än min 745 E23 med 4-växlad automatlåda E23 |
|
Det låter sjukt! En m5 har väl både betydligt mer hästar och väger mindre. Mr C |
|
| Hästar har väll inte så mycket att göra med det...handliar det inte mer om vrid? eller... | |
|
Hästkrafter är det som spelar roll, inte vridmoment. Indirekt spelar vridmoment roll eftersom häskrafter är en funktion av vridmoment och varvtal. bil a med 150Nm vid 6000rpm är mycket snabbare än bil b med 150Nm vid 3500rpm. givet samma bil modell så klart över 100km/h handlar det nästan bara om vindmotstånd och hk. Vikten spelar mindre roll, skiljer inte så "mycket" på en m5:a och en 750. Utväxlingen spelar också roll men jag kan inte tänka mig att en M5:a är mindre lämpad för acceleration efter 100km/h. |
|
|
Kanske utväxlingen spelar roll!? et inte om det skiljer men man skulle ju kunna tänka sig att em M5 är växlad för smabb och sportig körning, snabba starter osv. Medan en 7-serie är växlad för att glida snabbt och smidigt på autobahn i höga hastigheter? |
|
| Det stämmer verkligen inte. Tyska AMS har testat dessa två bilar mot varandra 1989 tror jag det var. 750i är inte alls lika snabb... | |
|
Enligt uppgifter jag fått i Tyskland gör M5:an 265 km/h och 750iAL 266 km/h utan de fabriksmonterade 250 spärrarna. M5:an tar 0-100 med 1,1s men sen borde det vara ganska jämt skägg upp i fart. //Sniffer |
|
| 750i gör 0-200km/h på ca 29sek om jag inte minns fel. M5 3,6 på 23sek ungefär... | |
|
Om M5:an tar 0-100km/h med bara 1,1 sekunder så låter det orimligt att den skulle ta 100-200km/h med 5 sekunder va? Bara för att det står BMW M Power på kåpan så är den inte en självklar vinnare. //Schnitzer |
|
|
Hej. Testade min M5:a (3.6) mot BMW 850 (samma motor som 750). Den hade inte mkt att hämta förräns vi hamnade en bra bit över 200 km/h. Då var det jämt. Och vad jag vet så går inte en 750 bättre än en 850... /Edvard BMW CS # 4503 |
|
lizard |
en 750 automat 0-100 7.4 sek en 850 automat 0-100 7.4 sek så stor skillnad verkar det ju inte vara mellan 0-100 i alla fall uppgifter hämtade ur bmwpowers arkiv modell koder |
|
Har varit med om ett "test" där två av mina kompisar testade en M5 3,6 mot en 750iA, 3,6:an drog ifrån i starten, självklart, men tappade ganska snabbt till 750:n över 200 km/h. Tyvärr så finns det ju inte många ställen i Sverige där man kan köra särskilt länge i 200 km/h innan vägkvalitén blir för usel och man måste sakta ner för att upprätthålla någon slags säkerhet. En 3,8 borde kunna hålla ifrån, jag har läst om liknande tester där 3,8 drar ifrån, men inte utökar över 200 km/h. Vet inte vad det beror på, men V12:an har ju helt klart mer att hämta "på toppen" om man tittar på tekniska data för motorerna. Spelar hursomhelst ingen roll, vänta tills jag laddar 1,5 bar i min 745:a, har släppt ner ett prosparksprut och dragit okattat 3" framifrån och bak. Då åker jag ifrån dem allihop... hihihihi!! ;) ;) ;) Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
intemartin |
har testat mot en 3.6 m5 han tog mig i början men vid 180-190 var jag ikapp och förbi var väl 25-30 meter före När spärren stoppade han kör bra min kompis men det är så olika har testat bra och mindre bra 750 och mer eller mindre bra M5 or det skiljer från bil till bil har jag märkt rätt så mycket faktiskt det har ju med att göra hur de är inkörda slitaget osv. martin_750 |
|
Det bästa med 750:n är att när killen i M5:an växlar o kopplar o kollar så att han inte övervarvar sexan då sitter man lugnt o fint i sin 750 o bytar cd skiva o myser till att spärren går in,,,hehe A.T |
|
intemartin |
mm det är soft värre med v12 martin_750 |
E23 |
Hej igen !! Tack för era inlägg, men jag kan inte säga att det har klarnat. M5:an är 1,1 sek snabbare till hundra, och har 15 hk mer i en lättare bil. Om man kör optimalt borde en 750 inte vara någon match för M5 eller ? Jag tror kanppast att M5:ans R6a går att övervarava E23 |
intemartin |
vet ej men så ligger det till. grabben martin_750 |
|
Med övervarva menar han nog att kolla så man inte drar den ända till varvstopp. Man tappar rätt mycket tid på det. Automaten sköter sig ju själv, inte roligt men bekvämt. |
|
|
Håller med Intemartin och Anders T. Det är ju kungligt att åka 750i. Standard med automat, smidigt och bra och man åker väldigt bekvämt. //Schnitzer |
|
|
Hallå, jag tror inte effektövertag på bara 15hk ger en självklar toppfartseger, det finns bilar som har övertag på 100hk och ändå får på pälsen i högre farter (amerikanare o.d). Utväxling och luftmotstånd är nog viktigare när man börjar köra snabbare. Jag tog reda på slutväxel värde på M5 3,6 och 750i/iL; M5:an 3,910, 750i/iL 3,150, där har du nog en av anledningarna att 750 åker förbi när det börjar gå riktigt fort, det måste alltså vara så att M5 är växlad för snabba starter som "Choden" föreslog i inlägg ovan. 750 är mer för Autobahn och liknande motorvägar. En MYCKET underskattad bil 750 E32 vad det gäller prestanda, mina grannar trodde att en 750I skulle göra 225 km/h i toppfart ungefär och de är mycket intresserade av bilar. Jag har inte tävlat mot M5, men jag vet att 7:an håller en annan 315hk bil, Audi RS2 Avant, bakom sig i högre farter. Alpina har samma utväxling som 750 på B10 Bi-Turbo, den kan jämföras prestandamässigt med M5 3,8, liknande vikt och luftmotstånd också, ett chip på M5:an och den har ca 5hk mer än Bi-Turbon men den får ändå på pälsen i toppfart med ca 10km/h, ytterligare ett exempel som skulle kunna tänkas styrka utväxlings teorin? Skulle vara intressant om någon utväxlings-kunnig person kunde resonera vidare om hur stor skillnad det egentligen är mellan värdena 3,91 och 3,15. //Sniffer |
|
intemartin |
jag trode inte heller att jag skulle ge hans M5 någon match jag ville bara kolla hur mycket slöare den var än en M5 jag blev förvånad när jag blåste förbi när det började gå riktigt fort. martin_750 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.