AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.992

BMW e46 M3

Sida 1 av 2
Hur tror ni priserna på BMW e46 M3 01-02 står sig om två år, 2006?
Hur mycket påverkas priserna av att det kommer en ny 3-serie?

Mvh Andreas
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
dra av 30.000:- på nuvarande pris.
Inte mer?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
30.000 räcker inte. Flera bilar kommer ligga under 300.000 om 2 år.
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

Nya M6:an och Nya M5:an samt nya 3-serie kommer.

Då lär ju dom E46orna ramla ner rätt så kraftigt också.

Tippar mer på 250.000:- för en M3:a om 2 år dom ligger nu vid 300-340tkr.

Kolla på M5 E39 bara, för 2 år sen kunde du inte ens få den i uselt skick för under 400.000:- nu ligger alla från 200-300tkr.

Ha d gött

Bmw om du älskar att höras..
du hittar ingen fin M3:a för 300" och alla M5:or ligger inte mellan 200-300". Gå in på bmw.de och sök så ska du få se, dock låga mil på de jag tittat på.
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

Driver du me dig själv eller?

Sök på nätet, vill du så kan jag maila över 10ex av varje typ..

Nej kanskte inte 300 jämnt men 315, 324, 328. 336 har jag sett ett antal..

M5:or -00:or och vissa 01:or får du för 249 till 299.

Sök själv så förstår du..

Ha d hej

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Sebbiis//

Alla billiga bilar behöver inte vara i kanon skick. Visst kan du köpa en billig en, men räkna med att du får pröjsa en del för att byta ut de slitna delarana.
sebbiis: läser du mitt inlägg en gång till så förstår du nog vad jag försökte få fram. Man kan alltid hitta billiga bilar med höga mil och ett tveksamt skick. Men ska man hitta något bra så gäller alltid samma regel, dyrare.
Jag hade iaf inte köpt en M3:a för 300", men vi är alla olika;)
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
visst kan det vara lite fix på en billigare bil - men vet man vad man skall titta efter så skulle jag inte vara speciellt mer orolig för en sådan bil. Sant är dock att prisfallet på M5 E39 inte har varit särskilt skoj för ägarna - jag är glad över att det inte blev en sådan för 2 år sedan ... och tyvärr känns det alltid som att de billigaste bilarna drar med sig de andra ned i prisraset, alt att man får sitta länge med en annons ute.

Lite mer OT: hur många av Er därute kan tänka er att köpa en bil för över 300 lock av en privatperson? Min erfarenhet är att många upplever köpet som tryggare om man har att göra med en firma, jag gissar att finansieringsmöjligheter mm bidrar. Vad säger ni andra?

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Sebbiis:

Du får gärna springa och köpa de bilarna som hamnar längst fram när man sorterar efter pris på M3 på mobile.de

Att pådyvla att vi andra skall göra lika dant bara för att du själv är ute efter en 330 för 200 tusen är väl lite förmätet?

Håller med MatroxMGA: "Man kan alltid hitta billiga bilar med höga mil och ett tveksamt skick. Men ska man hitta något bra så gäller alltid samma regel, dyrare."

Här är ju ett talande exempel hur det kan gå om man sätter priset som första (eller enda) kriterium vid bilköp:

Länk

stackarn.....
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror att bilarna för runt 300k idag är rätt tveksamma, även om jag inte tittat på några E46 m3 i den prisklassen så har jag sett några rätt risiga e39 m5or i det absolut bottenskrapet när det gäller priser och de flesta har ju antingen ett par dyra verkstadsbesök att vänta plus nya däck eller något liknande.

Att man däremot inte kommer kunna hitta en 6 år gammal E46 M3 i hyffsat skick för under 300k 2006 har jag svårt att tro. Frågan är bara hur stor risk ett sådant köp är?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kan inte vara nån större bedrift att hitta en fin M5 för under 300kkr.

När jag köper bil brukar jag kolla på de billigare först.
Ofta kan man redan på annonsen sortera bort en hel del.

Ringer man sedan och pratar med säljaren försvinner några till.

Verkar allt frid och fröjd så försöker jag pruta en del över telefon och "känna lite på priset".

Sedan kommer det absolut viktigaste, kolla på bilen noga. Och detta är viktigt oavsett om bilen är billig eller inte.

Köpte nyligen en riktigt fin 523 till ett pris som bara används som lockbete på mobile enligt vissa värderare här.

Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

Griegertz elle va fan du nu heter. Varför grinar du för?
Vi sitter inte o diskuterar mitt inköp, utan vi pratar om bilarnas värde.

Och det där med att köpa en t.ex M5 till väldigt bra pris, behöver inte betyda att bilen är i dåligt skick, det är bara nåt ni har fått för er, det kan finnas 100tals olika orsaker till varför bilen säljs till så lågt pris.

Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
sebbii:

jag höll med MatroxMGA i hans resonemang och inte dig. Är det tillåtet eller skall du svära f*n åt alla som inte tycker som du?

Jag vet att diskussionen inte handlar om ditt eget stundande inköp, men du var själv väldigt snabb på att dela ut gliringar till andra i form av "Driver du me dig själv eller" så då får du väl tåla något själv....

Håller dock med i ditt resonemang att inte ALLA billiga bilar innebär att de är dåliga. Det är dock TROLIGT att ett pris som är betydligt lägre än marknadspriset KAN ha att göra med att det finns vissa tveksamheter med bilen. Detta gör att JAG inte tittar på dessa i första hand.

andreas_soder:

Tror som tidigare inlägg att M3 (och även övriga E46)kommer att gå ner i pris betydligt inom 2 år när E90 presenteras till våren, precis som E36 gjorde när E46 kom.
Så man kan säga att man få räkna med att betala runt 300" för en fin BMW e46 M3 01-02 om två år.
De finns inga handlare som bedriver välgörenhet, även om en del här inne hoppas innerligt på det.
Är en bil billig, speciellt en M-bil som iregel är väldigt het på marknaden då ligger de med 99% säkerhet något bakom de sänkta priset. En handlare går inte miste om 30-40 kkr för att vara snäll mot kunden. Utan de låga priset är till för att locka "snikna" kunder som luras av känslan av hur coolt de är o äga en m-bil o förbiser bilens brister.

Att sen vissa ägnar sig åt konstant nedvärdering av bilar som de är intresserad av kommer inte att göra dom billigare.

e46 lär sjunka i värde när nya 3an kommer ut på beg-marknaden.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

Griegertz: ok sorry.. Va e d för M-spoiler du har på din 330? e d orginal?

Wendtan: hur mycke tror du den kommer ligge på om 2 år? M3:an altså.

Se också det här inlägget angående priser, utrustning och försäkring på E46 M3.

Länk

Sen vill jag varna för en annan sak som jag inte tror så många känner till (och som jag skrev om i det andra inlägget).

Och det är att många stulna bilar här hemma registreras om som importerade med hjälp av köpta papper ifrån skrotade bilar i Tyskland. Så dubbelkolla verkligen alla papper, chassinummer, mm.

Som så många andra påpekat här så beror priset på utrustning, skick, historia, milantal, tidigare service, antal ägare, försäkring, mm.

En ny E46 M3 kostade 2001 mellan 550 och 735 tusen beroende på utrustning så därför ligger också värdet idag mellan 300 och 475 tusen för de begagnade.

/RS2

Om 2 år borde en lågmilad 02:a ligga kring 320 kkr.
Dessa bilar ligger kring 400-430 kkr idag.

Detta beror framförallt på att M4 borde finnas på gatorna då.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Sebbiis: ursäkten godtagen ;-)
Det är en Rieger spoiler i ABS-plast. Jag har dock sålt denna och satt på orginal igen, har även sålt fälgarna. Bilen blev lite väl låg för min smak med fronten på....Den såg fetare ut med fronten och M3 fälgarna, men tappade lite av sina "smäckra" orginallinjer så jag bytte tillbaka.

Det var inte så kul att vara "M3 wannabe". Tyvärr blir det ingen M3 som jag hade tänkt ett tag eftersom jag blir far i sommar....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.