AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
19.636

Billig diagnos utrustning?

Sida 1 av 2
cane
Snubblade över denna annons på tyska ebay:

Länk

69 euro för ett kablage och något gratisprogram(?) som kan läsa felkoder.... verkar funka på "alla" bilar from 2000, men 318ti 1998 är också med i listan... tror ni detta kan vara ett billigt alternativ till proffsigare dyra system som carsoft? Och finns det en ODBII port på min M3 1998?

Skulle vara trevligt att kunna läsa o nolla felkoder...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg tror inte på den prylen man får iofs alltid vad man betalar för men köp om du vill prova lycka till
Asken

Människan är utrustad med en mun och två öron. Man bör lyssna dubbelt så mycket som man pratar.
Inget alternativ till Carsoft eller BMW:s DIS eller MoDic. OBD-II är diagnossystem för miljörelaterade system i bilarna och tillhörande felkoder. Diagnossystemet i motorn som innefattar övriga system, SRS, service, instrument och transmissionssystem, clima mm är nåt helt annat.
OBD-II interface kan byggas och. ev även köpas färdiga på flera håll för ung. samma pengar som i annonsen, det finns programvara både gratis och att köpa på nätet.

FP
Pa
6
PatrikH
750iAL -95
"Kablaget" är baserat på ELM323 enligt bilden i länken.
Se Länk
Ett av gratisprogrammen hittar du här:
Länk
Tyvärr kommer du bara åt motordatorn, inte de andra enheterna typ krockkudde etc.
Se Länk för en bra bild över systemet.
ELM323 till motordator funkar i alla fall på en -95 750 via diagnostikkontakten i motorrummet - har ingen ODB-II kontakt.

/Patrik
Sant att OBD-data även går att utläsa i diagnosuttaget i motorn samt att fullständig diagnos även går att köra i OBD-II uttaget på vissa nyare BMW-modeller. Den stora skillnaden är programvaran och till viss del interfacet vad gäller rena OBD-II utrustningar och "riktig" diagnos och programmeringsutrustning typ DIS och MoDic.

FP
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag kan bekräfta det folke säger. Har just snickrat ihop en adapterkabel som jag kopplar i diagnosuttaget och det fungerar utmärkt! Min gamla 97:ans E38 pratar så snällt med ODB-II programmen och allt funkar till min förvåning. Man kan se en massa roligt som temperaturer, Lamda-spänningar, samt skall även kunna mäta upp prestanda på kvartsmil, uträknad effekt och lite annat godis med det medföljande programmet. Kunde också se hur motorstyrningen växlade från "closed loop" till "open loop" reglering när jag gasade till ordentligt. Vad det skall vara bra för riktigt vet jag inte än men roligt är det. :)

Ja, och just det, jag hade inga felkoder lagrade. :)

Mvh Björn
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hehe... måste nästan införskaffa ett st kabel och leka lite!

"Closed loop" innebär troligen inkopplad lambdareglering, medan "open loop" följdaktligen betyder att man låter motorn gå lite fetare än Lambda=1 vid fullast, för att få maximal effekt och lite grand också för att få ner förbränningstemperaturerna en smula och därmed minska risken för otrevligheter som knackning, glödtändning och i extremfallet överhettning av t ex ventiler.

/// Gunnar E.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Detaljer om adaptern jag gjorde:
Kontakter i det 20-poliga diagnosuttaget:
14 - +12V
15 - RxD / ISO 9141-2 L-line
17 - TxD / ISO 9141-2 K-line
19 - Jord

Kopplas till följande stift i ODB-II kontakten:
4 - Jord
5 - Signaljord
7 - ISO 9141-2 K-line
15 - ISO 9141-2 L-line
16 - +12V

På Carsoft's web-site har de en BMW Diagnoskontakt till OBD-II adapter som nästan säkert innehåller samma sak som min hemgjorda. Det styrker antagandet att man kan komma åt alla bussar i bilen från K-bus om man kan lyckas lista ut hur man pratar med IKE, någonting Carsoft mycket uppenbart har lyckats med. Detta innebär att med lite fnulande kan man prata med hela bilen med hjälp av denna utrustning!

Jag använder förstås ett interface byggt på ELM323-chippet, det verkar väldigt etablerat för dessa ändamål.

Mvh Björn
Länk
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Hej,

Kanske en gammal tråd men jag förstår inte riktigt hur ni lyckas läsa koderna från bilen till datorn.

Jag köpte lite utrustning från tyskland..
- VAG KKL USB Interface
- ELM323 OBDII USB Interface
- BMW + MB kablar till interfacen.

Med VAG KKL interfacet så lyckas programvarorna jag har hemma aldrig känna igen interfacet.

Med ELM323 interfacet så lyckas programvarorna läsa interfacet med ALDRIG min BMW 323i 1996.

Får alltid samma fel -> "Bus init.. Error"

Någon som vet vad jag ska göra?
Första frågan tillbaka blir: Vad vill du göra eller läsa ut, vilka koder osv? Ovanstående tråd handlar om OBD-II diagnos i första hand, vilket inte alls är samma sak som full diagnos med Carsoft eller andra programvaror.
Din hårdvara verkar också vara OBD-II utrustning, men vilken programvara är det du försöker få igång det hela med?

FP
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Hej Folke.

Jag vill kunna släcka Airbag lampan och kolla på varför ASC lampan lyser konstant. En felsökning helt enkelt.
Då måste du ha en diagnosutrustning för detta, det kan vara t.ex Carsoft, BMW-scanner m.fl samt de dedikerade system som BMW och andra verkstäder använder, t.ex DIS eller MoDic, Mekonomen har sitt system, Bosch har sitt osv.
OBD-II diagnos inskränker sig till kontroll och test av drivlina osv och miljörelaterade system, jag är övertygad om att det är det senare du har.

FP
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Är inte OBD-II det dom har i USA för att kolla miljörelaterade saker?
I Europa är det väl ODB eller eODB som gäller??

Mvh Markus
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tjena.
Jag började med ELM323+ELM327 till min SAAB 9-5 där den funkar vettigt,men till de BMW jag testat så funkar just Carsoft ypperligt där man får reservdelsnumret t.o.m Inget annat kan jämföra sig med det utom BMW´s eget system. testade även VAG-kkl-com där det funkar på vår Audi A6-96(obs hembyggt interface). (Volvo är nog svårast som jag upplever det,men det hör ju inte hit....).

/Jonas B.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Jag har VAG KKL interfacet. Men ingen program verkar känna igen det. Ska jag lämna tillbaka det?

Kan man läsa en BMW överhuvudtaget med ELM323? Om ja, hur då?
VAG är avsett för just deras bilar WV, Audi, Skoda osv, ingen större idé att köra detta i t.ex en BMW
OBD-II är en standard för vissa miljörelaterade systemtester osv. Det finns flera grenar på standarden, USA var tidigare ute men systemet är obligatoriskt i bilar även inom EU sedan -99 c:a. Många hade det även tidigare, jag har sett bilar från 97/98 som har det. E-OBD är bara ett annat namn på just EU-standarden för OBD-II. Obs stavningen OBD (On Board Diagnostics).
I BMW är det rent miljörelaterad diagnos enligt standard när man talar om OBD-II medan andra, VAG t.ex, kör även annan diagnos via OBD-uttaget, vilket kan förvirra det hela.
Googla gärna på OBD2 eller OBDII, OBD-II, EOBD osv så blir det några dagars läsande.

FP
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
folke, jag förstår skillnaden nu. För att kunna släcka ABS lampor osv. behövs en speciell interface, bara för BMW och ingen annan? Som t.ex CarSoft kablarna?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Helt rätt uppfattat, Ett Interface från one-stop factory i Kina Carsoft 6,5 interface för BMW a 99USD är vad du behöver samt en "fulversion" CS 6,5-06 SP01 mjukvara. och en laptop med seriel port krävs också (PC funkar osså)

///MVH Hasso
Länk
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Eftersom jag redan köpt ett interface från internet sidan, www.tuningpro24.de så tänkte jag byta ut det trasiga VAG KKL interfacet mot något som stödjer BMW.

KWP 2000 PLUS Flasher Interface - Chiptuning über OBD!:
Länk

OBD-DIAG AGV4000 MultiNorm-Interface ISO, KWP2000, PWM, VPWM,KKL:
Länk

Kanske borde veta detta själv, men sist trodde jag att jag visste vad jag köpte men köpte ett interface till VAG istället för BMW bilar.

Vilken tror ni stödjer BMW och vad kan man göra med dessa?

Inget av dessa stödjer t.ex Carsoft, båda verkar vara OBD-II interface osv enligt beskrivningen ovan.
För att köra Carsoft så måste man ha (förutom programvara och dator) det speciella interfacet för programmet. Det innehåller bl.a en mikrokontroller med inbyggd programvara för initiering av huvudprogrammet osv.
Även BMW stödjer OBD-II osv, men endast för miljörelaterad diagnos och felsökning. Det är nog inget fel på ditt VAG-interface men det måste användas på rätt bil.

FP
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Bumpar denna tråden.

Finns det någon på forumet som prövat nedanstående maskinvara:

Länk

Sälgs billigt på tradera.

Jag funderar lite på en sådan, behöver man något mer eller räcker det att plugga in denna rakt i diagnostikuttaget?

Finns det nånstans där man kan hitta färdiga chipprogram till just min M54-motor eller måste detta skräddarsys för varje enskild motor?

Sincerely
Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.