AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.318

Hur mycket tar BMW för bromsbelägg? (E46)

Sida 1 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Dags för byte av bromsbelägg (fram), varningslampa lyser. Ska man köpa från BMW eller är det samma kvalité hos andra? Vad tar BMW för dessa?

Tack på förhand
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Jag är inte hundra på artikelnummer men jag köpte belägg till min Z3:a nyligen och det är mycket samma prylar som till 3serien.

I min coupé är det samma som till 328 med ventilerade skivor fram. Beläggen fram kostade 608spänn plus moms komplett fram höger och vänster, sedan behöver du ju en bromsvarnar-kontakt också.

/Johan
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
608:- för båda? alltså , höger och vänster? vad kostar kontakten? Sitter inte kontakten redan på?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Beläggen kostar ca 750 kr inkl moms per hjulaxel.

Bromsvarningskontakten kostar ca 150 kr.
Den är en lös detalj, och måste bytas om den har börjat varna. Om man byter beläggen innan dess, är det bara att flytta över den gamla kontakten till de nya beläggen.

T ex. Mekonomen har motsvarande kvalitet (Textar = samma tillverkare), men de är inte nämnvärt billigare på beläggen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tackar:)
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Lånar denna tråden lite.

Bromsade vel en del då jag körde lite sporty på landeväg i går. Gul circel med detta symbol: (O) ljusade. Då tränger jag vel nytt bromsbelägg då. Bilen har snart gått 8500 mil.

Men jag provade att ha tändingen på i 30 sek. innan jag startade bilen, och ljusen ble borta. Hur ska jag tolke det?
Hallå hoppas du inte hunnit köpa belägg kan rekomendera EBC belägg funkar mycket bra och sotar betydligt mindre. Kostar ca 800kr till en 318 e46
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
Fredric76

var köper man dessa??? e toktrött på sotiga fälgar...

Min pärla :-)

Länk
E4
16
E46touring
330ci -02
Mekonomen har EBC skivor och belägg.
Du kan även prata med Stefan på www.aspkarlskoga.com mycket seriös kille. MVH Fredric
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Jag hade tänkt slita loss min slitagevarnare som har gått sönder, detta för att det är irriterande att ha slitagelampan lysande hela tiden. Slocknar den om jag tar bort kabeln och allt? Jag har såpass god koll på mina bromsbelägg att den ändå inte fyller nån funktion.

__

BMW is not a car, it's a state of mind.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, du måste kortsluta trådarna för att den skall slockna!

Du kan montera en ny slitagevarnare utan att demontera beläggen, så det är inte så mycket jobb att byta den trasiga.

Känns lite B-aktigt att kortsluta slitagevarnaren på en så pass ny bil....

Mvh

Ra
385
Rammstein
Ja måste man göra så för att den ska slockna så... slitagevarnaren är inte av nån hög kvalitet direkt, ganska lätt att ha sönder den när man ska på med den. Det var vad som hände med den som sitter på nu.

__

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har nu köpt belägg fram till bpåsa sidorna och 380:- på autoprodukter, fick även betala 180:- för slitagevarnaren. Det blev ganska billigt till slut. På BMW tar dom 700:-/sida dessutom måste du köpa slitagevarnaren för 180:-.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Grodan, vilka belägg var det?
BMW:s "originalbelägg" tillverkas av Textar och håller väldigt länge utan att slita ner skivorna.

Min personliga och många andras erfarenhet är att det ofta lönar sig att köpa originalkvalitet eller bättre i det långa loppet.

Finns andra som säljer Textar, t ex Mekonomen, men de är i princip inte billigare än BMW. Textarbeläggen kostar ca 700 kr för frambromsarna (båda sidorna) och ungefär lika mycket för bakbromsarna (båda sidorna), oavsett var man köper dem.

Rammstein, använd en liten skruvmejsel och lirka ut varnaren, så slipper man dra i kabeln. Drar du i kabeln är det lätt hänt att den går av...

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Johan B//

Dom heter Remsa "fit system" (Breake pads) Made in U.E, och passar till E36, E46 och Z3.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Här är en länk till Remsa hemsida...Länk
Ra
385
Rammstein
Johan B: Den gick sönder redan när jag skulle få i den i spåret där den sitter på belägget. Plastskräp. Finns det nåt bra trick för att få dit den utan att behöva nyttja alla svordomar i svenska språket?

__

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har aldrig haft några problem med att demontera/montera varningsgivaren.

Man skjuter ut sensorn rakt upp, dvs. tänk dig att du drar ut den genom att ta tag i kabeln och dra. (OBS! dra inte i kabeln för då går den nog av, utan använd en liten mejsel eller liknande och pilla ut sensorn från spåret i belägget!)

Mvh

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nu har jag bytt Beläggen, skivorna fram och slitagvarnaren. "Rammstein", hur kunde du ha sönder den, det var hur enkelt som helst tyckte jag.
m3_kosova
Hej.

Jag måste också byta på min bil men jag kan inte göra det själv att lämna in kostar 500 kr för att fixa det. Men måste man byta hela heter det bromskloss eller vad jag vill bara köpa det som ser ut som gummi typ. Kan man göra det??
Kan nån visa med bilder hur man gör så ska jag bjuda på pizza eller nåt.*ler*

Mvh

Mitrovica Po Qka Mendove
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.