|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
bmw320cab |
Det är så här att jag har blivit erbjuden en "BMW 735-03" som gått 1000mil med all utr som finns samt extra skärmar där bak m.m. Full servad alla papper finns. Priset jag fått på bilen är 300.000kr vilket är väldigt lågt pris. Problemet är som jag ser det följande: 1.Bilen levereras till Göteborgs hamn på belgiska skyltar. 2.Jag får regga bilen själv det gör han inte där av priset. 3.Bilen är från en stor leasingfirma i Belgien olika förare?. Tar för givet att han momsar bort bilen i belgien men hur blir det här hemma.? Kan jag bli tvungen att betala momsen.? Han köper bilen av leasingbolaget tar dom till ett annat bolag sedan skickas dom till sverige "utan belastning". Kan någon hjälpa mig.? |
|
Om det är momsad i Belgien, har gått mer än 600 mil OCH varit i trafik minst sex månader så är det inga problem med momsen. Bara för att det är en gammal leasingbil så behöver det inte betyda att det är flera personer som har kört den. Att den levereras med belgiska skyltar är inga problem. Att regga den själv är inte heller några problem, så länga som du får alla papper (belgiska regbeviset). Är det en svensk eller en belgare som erbjuder dig bilen? |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej, ska du skicka pengar till en privatperson utan någon säkerhet att få bilen? skulle jag ALDRIG göra. jag skickar bara pengar till stora märkesåterförsäljare eller firmor jag litar på. sedan är bilen åtminstone 100000 kr för billig. registreringen kostar 2200 kr, så det kan inte vara därför. den billigaste -03:an på mobile kostar 44000 euro, och har gått dubbelt så långt med mindre utrustning. varför tror du han säljer bilen 100000 kr billigare än den billigaste på mobile? och varför till dig? varför inte lägga på 50 lök och sälja den till en BMW-firma i belgien? om du står som importör och förste ägare får du betala momsen, som är 25% på försäljningspriset, om killen i belgien inte betalt varken svensk eller belgisk momsen. kolla runt här på diskussionsforumet, så hittar du många diskussioner där folk skulle göra klipp och sedan blev blåsta på både bil och pengar. Om allt är schysst är det bara att gratulera, men iakta STOR försiktighet är mitt råd.... mvh Johan |
|
Håller med Johan: Saker som låter för bra att vara sanna är sällan sanna Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
bmw320cab |
Tjenare. Tack för alla tips. Var inte tillräckligt tydlig i det jag skrev. Säljaren är en Belgare och han kommer upp med bilen till mig, jag får regga in den mot att han får halva summan samt restrerande när den står på mig. Så blåsa mig kan han inte. Men det jag tänker på är juh det med momsen. Jag vet att jag få bilen RIKTIGT billigt. Full servad alla papper alla handlingar finns. Min fråga är bilen står på leasingbolaget i dag. Belgaren köper bilen till sin firma i belgien. Han avregistrerar bilen med så kallad "utan belastning" = ingen moms bil. Kör upp den till mig jag köper den. Kan jag då bli skyldig att betala den belgiska momsen.? |
jepp, som importör ska du betala momsen, men inte den belgiska eftersom den är lyft utan den svenska som är 25%. du blir alltså ansvarig för att betala moms i Sverige. jag ser över huvud taget inte hur säljaren ska kunna göra den transaktionen, dvs dra av momsen utan att betala in den vid försäljningen. det är knappast lagligt om han inte har en exportfirma. säkerställ detta först, så du inte bidrar till ekonomisk brottslighet. När svenska bilfirmor köper momsfritt i Europa så drar de av momsen mot ett VAT-nummer som är anmält för att handla i Europa. Säljaren måste ha ett sådant. Men tänk på att du fortfarande är ansvarig för att betala svensk moms på det hela, c:a 75.000 kr. men bilen är fortfarande för billig, den har tappat c:a 300.000 kr på ett år och 1000 mil. tycker du verkligen inte själv att det luktar illa? fullservad förstår jag inte, den är ju knappast servad alls på 1000 mil! intervallen är ju 2500 mil. Mvh Johan |
bmw320cab |
Fullservad menar juh då uttagsservicen (heter d va?) och något olje byte var tydligen gjort på Bmw. Men det är juh detta jag inte förstår. Han köper bilen av leasing bolaget till sin firma i belgien. Då drar han ju av momsen i belgien för bilen. Sedan "tar han ut bilen" ur firman som han säger på export och då avregistrerar han den från sin firma "utan belastning" dvs det finns ingen moms skuld på bilen. Enligt han. Därför kan han sälja bilen så billigt till mig. Med andra ord så måste han skriva en bluff faktur på bilen när han tar ur den ur sitt företag.?? Tycker det känns lite skummt men efter som han erbjuder mig att köra bilen till Sverige och låta mig regga den på mig mot halva summan och få restrerande när det är klart. |
bmw320cab |
För om jag har fattat rätt så står det i en Tysk importerad bil i Breifet att det är en moms bil.? Eller har jag fel.? Hur kam man få reda på att det är en ej betald moms skuld på bilen i ursprungslandet? Någons om vet exact hur det ligger till med detta.?? Eller är det vägvärket man skall ringa.? |
hallå igen! först, en självklar fråga. har du fått chassinumret på bilen?harn han faxat regbeviset? har du kollat att den inte är stulen? det står inget om momsen i briefet, i alla fall inte i tyska brief. jag har aldrig sett ett belgiskt regbevis så jag vet inte hur det är där, men jag är tveksamt till att det står. det står tex inte på ett svenskt regbevis. det går inte att undvika moms för dig i Belgien utan att visa ett VAT-nummer avsett för export. då får du lyfta moms, eller om säljaren gör det. hur han än fifflar är du i alla fall ansvarig för att momsa bilen i sverige. du kan i princip inte se om bilen har en momsskuld. jag upprepar min fråga: tycker du inte själv att det luktar illa? varför skulle han göra sig besväret att förlora pengar OCH köra den till Sverige? du får ju göra som du vill, men jag som har tagit in ett antal bilar skulle inte ens fundera på att göra affären. mvh Johan |
bmw320cab |
Tjenare. Japp har chassi nr på jobbet skall få "ägar pappret" faxat till mig på måndag så att jag kan ringa till VV och kolla så allt är grönt. Jo men det är juh det jag menar.. hehe Han köper den på sin firma,sit VAT nrsedan skiter han i momsen jag köper den i Sverige som privatperson kan jag då bli drabbad.? måste jag inte köpa in den typ på firman eller dyl.? För enligt han så kallas det att bilen "säljs utan belastning" dvs ingen moms skuld även när det är det dvs då måste det vara fiffel med i spelet... men frågan är om jag skulle stå fri vid ev anspråk på moms.? Fan vad detta är svårt för jag kan inte säg nej till detta erbjudandet. Han har även några bmw bilar till så vi får se. Någon som vet vart man kan vänsa sig.?? |
ja, du gör ju som du vill. jag har bara sett för många blivit lurade när de skulle göra klipp, men nu har jag försökt påvisa riskerna så mycket jag orkar. berätta gärna hur det gick efteråt, om inte annat kanske det hjälper någon annan. för enligt min åsikt finns det inte en chans att du klarar detta utan att begå brott eller bli toklurad. mvh Johan |
jag orkade lite till: VV kan inte säga om allt är grönt. du måste kolla med Interpol! men det hindrar ändå inte att han kommer med en stulen bil, inkasserar 150 lök och sedan upptäcks det att bilen är stulen under regbes. då är säljaren låååångt borta.... Har du verkligen koll på det här? Har du importerat bilar tidigare, så du vet tex hur du kollar chassinummer, registreringsskyltar, söker tecken på utbytt fordonsidentitet osv? vet du hur ursprungskontrollen går till? har du sett ett belgiskt regbevis så du kan säkerställa att det är riktigt? pratar du franska (eller tyska?) så du över huvud taget kan läsa det? kan du momslagstiftningen för privatimporterade bilar? vet du vad du ger dig in i när du ger dig i lag med potentiella brottslingar? hoppas bara han inte vill ha betalt i kontanter också, det skulle verkligen fullborda min bild av det hela. helst i en mörk gränd också.... ingen annan som tycker det hela verkar underligt? mvh Johan |
|
Visst låter det skumt, måste bara fråga hur du (bmw320cab) kom i kontakt med säljaren?? Säkerligen är momsen avdragen i Belgien men jag vet inte hur bra koll svenska skattemyndigheter har på importerade bilar, antagligen väldigt bra koll, och jag skulle kallt räkna med 70-80´ till... Tycker inte att slutpriset blir SÅ lågt längre, men jag har ingen erfarenhet av leasingbilar, det kan ju faktiskt vara så att du bara övertar hans kontrakt och får en skuld på halsen! Mvh |
|
bmw320cab |
Tjenare all. Ja jag har importerat bilar men från tyskland. Så jag har allt lite erfarenhet. Ang att jag skulle betala halva innan reg bes och resten innan förstår jag nu är Väldigt dumt om bilen visar sig vara stulen. Men det är det jag vill förhindra genom att få pappren innan och kolla med VV om det ser bra ut. Tänker även görs så här nu efter som ni har sat myror i huvet på mig ;) Att jag säger till säljaren att om affär skall bli så skall bilen in på BMW på mölndalsvägen innan så att dom kan gå igenom den och kolla så att det inte är något lurt med identiteten m.m... Då måste jag vara ganska safe tycker jag och har luskat lite med moms frågan och fått svar att om han köpt den på sin firma och dragit momsen och sedan tar ut bilen "utan belstning" på export så blir HAN skyldig moms inte jag... Men skall kolla det ordentligt på måndag med en revisor/advokat. För jag tycker 300.000kr för en sådan bil är HELT okej.... dvs så länge man inte åker på något efteråt. Men igentligen hur många bilar rullar det inte i sverige som är moms bilar och hur många vet vi som någonsin har blivit KRÄVDA på moms för en bil.? |
jaja, du gör som du vill. nu har jag i alla fall försökt att förklara det farliga i att köpa en bil som är 100-150' (25-30 %) billigare än den billigaste på marknaden. dessutom genomförs affären på ett skumt/olagligt sätt. folk ger VÄLDIGT sällan bort så mycket pengar. lycka till! berätta gärna hur det gick.... mvh Johan |
bmw320cab |
Johan man får tacka för alla dina tips.. du har rätt att något är fel men frågan är om jag blir lidade av det... Men jag skall kolla allt till 100% innan ev affär och så skall vi se vad som händer... Tydligen så har han sålt flera bilar till Sverige.. men det kan han juh säga... Han har flera bilar att sälja så vi får se.. |
|
Hej.. OM han nu har sålt flera bilar till sverigen tidigare så kan du ju be att få veta vilka han har sålt till och kolla med dom om han är seriös.. Hur fick du föv kontakt med personen som sälger bilen`? Mvh jimmy |
|
|
jag gissar att killen leasar bilen på en firma som har en målvakt, sedan säljer han bilen till killen i SE och vad som händer i slutändan är att målvakten får skulden, killen tar sina stålar och Svensken måste betala den Svenska momsen, för det är endast firmor som kan lyfta momsen. Normalt sätt så gör momsnissarna som så att dom köper en bil i ex Tyskland och använder sig av en firma i SE som har VAT # = lika med köper bilen utan moms, reggar den i SE på någon som inte finns i landet och sedan säljer dom bilen till handlare eller privatperson. denna kille gör likadant men han har firma med målvakt i belgien. vad som händer om det uppdagas så åker du som köpare på momsen........ |
|
|
Kan man inte få en länk till hans leasingfirma? Borde väl ha en sådan ifall firman är stor. Sedan undrar jag som många andra hur du kommit i kontakt med denna snälla säljare? Ny bild 16april- Länk |
|
bmw320cab |
Tjenare alla. Jag har kollat med en annan kille i gbg som köpt en bmw av han och han var nöjd som f-n. Iofs har han haft bilen i 3 mån utan att få något moms krav. ;) Skall få belgiska reg beviset på faxen i dag så skall jag kolla allt. Skall även kolla med en jurist hur det fungerar med momsen. Återkommer när jag ver allt. :) |
| det kan ta något år innan de kommer och vill ha momsen, tar definitivt längre tid än tre månader. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.