|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Juhas 530i |
Tja. Nu har plastkåpan runt fläkten i motorrummet slutligen lossnat. Spröd som ett knäckebröd var den, lyfte ur den i tre delar. Nu låter det som en dammsuga när jag ger gas! Är det nån som vet vad dom kostar eller kanske har en till övers? Sen återstår det bara å byta kåpan, fixa vacuum läckaget, byta den vita relän i elektronikboxen, byta torkararmsmekanismen, byta casterstagen och silentblocken, fixa det läckande värmepaketet, byta vindruta och strålkastarglas samt byta hela avgassystemet, dock ej det katalytiska reningsverket. Rostlagning får den nästa ägaren sköta själv. Någon som vill köpa? Bilen är en 530 v8 med läckande ventilkåpspackning utan all utrustning. Allting i en BMW går sönder |
|
Har den stått i monsunregn i 3år och gått 130.000 mil eller är den bara oservad under 10 år ? /Anders Länk |
|
Juhas 530i |
Tror att den är en riktig "MONTAGS AUTO", när jag köpte den från BMW i Bitburg hade den gått 19600 mil enligt mätaren, det var 9 månader sedan. Sen har den körts som satan mellan Oslo och GBG, nu har den gått 24800 mil. Därav sprickan i rutan och skotthålet i strålkastarglaset (stenskott så klart). Kul å köra om långtradare å sånt men annars har jag aldrig varit nöjd med fanskapet. Glömde att även generatorn fick bytas, 4600 kr, och dämparna bak tog slut helt plötsligt så det blev nya sachs plus nya fjädrar. den i tyskland felmonterade immobiliseren störde och tickade, drog ström så att bilen inte gick starta och gissa om det tog ett tag innan bmw mekanikern lokaliserade felet. omfattande felsökning alltså. Bör läggas till att abs:n gick sönder under verkstadsbesöket, där hade jag väl lite flax då jag fick den åtgardad utan extra kostnad! Allting i en BMW går sönder |
|
Du har då haft lite mer otur än jag med min 525:a hör jag... Min bil har gått lite drygt 25000mil och vad som behöver göras är att fixa värmepaketet (eller ev bara nya O-ringar) och nya casterstag och tvärstag (iofs bara på ena sidan). Visst..., det är lite av ett lotteri att köpa en gammal bil... :-) Mvh Jögge |
|
Juhas 530i |
otur visst... men ska det verkligen va så att precis allting pajar i en så kallad "prestige bil"? Nu menar jag inte att det är prestige i min bil den är ju 11 år gammal men det verkar som om den inte är bygd att hålla mer än 10 år? Har haft flera saabar som varit både äldre och gått längre (?) än denna beemern, farsan kör min gamla volvo från 86 och den har över 60 000 mil på mätarn och klart att man får meka med gamla skitbilar men just när det gäller denna bmw så känns det som om i princip hela bilen får "byggas om". Varför har bmw så kass kvalitè? Stort sätt handlar forumet här bara om tekniska problem. Vore intressant att höra vad mercedes förare snackar om! Ta nu bara torkararmarna på en e34... bmw gjorde ingenting att åtgärda felet...idag är det alltså standard på varenda bil (felet alltså). men om det är meningen att bilen endast ska hålla i 10 år så kan jag förstå att dom inte bryr sig... Förövrigt så glömde jag servon som väsnas... Allting i en BMW går sönder |
|
Bara för att det är en Prestige bil så betyder inte det att allting kommer att hålla i en eveighet... de flesta E34:or jag hört om som gått ringa slängar 20k mil får oftast byta Stab stag, Caster och bussningar och lite andra slitdetaljer! Och ibland har man mer tur än andra! och där har vi dig! Jag själv har bytt en hel del i min bil med.. men det känns som om man får räkna med det om man inte kunde kolla upp det då man köpte den! tyvärr... __ M5 Touring, You wish! I do actually! /JB |
|
Juhas 530i |
Ja, man får skylla på sig själv! Men jag undrar hur det står till med de lite fräschare årsmodeller, verkar vara relativt många 00-01:or här med alla slags problem, det var nån med en 520i - 00 som hade bromsproblem här alldeles nyss, har läst om ett par år gamla dieslar som stannar fast man har brännolja i tanken etc... Borde man satsa på bilen med stjärna istället? Hatten får man på köpet. Allting i en BMW går sönder |
|
BMW köper man inte för att den ska rulla dag ut och dag in. Då ska du köpa en Japs och roskydda den extra så kan du köra hur långt som helt utan att meka ett skvatt. Hemma rullar några japsare förutom BMW, dessa har rullat 1.000.000 km tillsammans utan något mankemang, men visst det är inte samma komfort precis. Jag åker heller min BMW även om det blir många timmar i garaget. Det som oroar mig är att nyare BMW verkar ha försämrat roskskyddet mot gammla E34 |
|
|
Bilar med stjärna tycker jag bara få hör amera skit av.. otroligt dåligt rostskydd... dyra bilar desutom.. och designen liknar en pråm! Näe.. så BMW blir det nog hädanefter med.. tror jag.... ekonimin får allt bestämma! __ M5 Touring, You wish! I do actually! /JB |
|
|
Nåja, Gamla mercor är inga evighetsmaskiner som rullar utan översyn dom heller. Kompisen jobbar på mercaverkstad och nog fasen har dom att göra alltid. Och då är det inte service jag pratar om. Säger inte att det alltid är så, MEN, det är många som verkar tro att man köper en problemfri bil bara för att man lägger mer pengar på just en bmw. Det är liksom inte "uthållighet" man betalar för när man köper bmw. Däremot har den fler tekniska finnesser och lösningar än många andra bilar, klart att det kan pajja med tiden. /Anders Länk |
|
|
Jag råkade åxå ut för samma fel när jag skulle byta vattenpump på min 530 -93a men den kåpan bakom kylaren kostade 350kr på BMW i Solna.... Jag tyckte att det inte var så farligt. Men jag håller med dig att den var spröd som bara den... trodde inte att det kunde bli så på en BMW....men men man vill väl få ner priset på alla delar vid tillverkning. mvh/Andres |
|
|
Skulle allt byggas som ett kassaskåp och skulle blarna kosta multum väga multum dra soppa så att man fick ha en cistern hemma!... Så att saker går sönder är inte konstigt! Det som däremot är konstigt är att alla klagar då man köpt ett "vrak" och däreigenom anser sig gjort en dålig affär! Det går så då man inte har kollat allt grundligt! Det har blivit dyrt för mig med och jag ler inte... men nu är det inte så mycket att göra! Förstår att man kan bli besviken men en 10 år gammal premium bil går sönder! __ M5 Touring, You wish! I do actually! /JB |
|
stefannorr |
Du köpte bilen när den gått 19 600,kollat de då så att de inte är 39 600 mil egenteligen? Skulle de finnas forum med x antal lika inlägg o lika besökt o stort som autopower så skulle de nog se likadant ut om dom flesta bilar,möjligen undantag för japanare. Många av dom delar som rasar eller går sönder i en BMW är ju ej delar tillverkade av deras fabrik som tex abs sensorer,generatorer m.m.m.m utan delar som tillverkas till flera olika bilmärken,automatlådorna är väl samma fabrikat i mercedes o BMW i många modeller t e x. |
|
BMW köper man inte för att de ska vara nån sorts "supermaskiner" som håller i evig tid. Jag tycker istället det är mycket positivt att äga en BMW. Bla är det en väldigt stor fördel att ha detta ovärdeliga forum till hjälp när något väl strular. Hur många bilmärken får man denna möjlighet med? Nej då blir det istället till att lämna in bilen på dyra reparationer på verkstäder för att man inte kan/vet hur det ska göras! F.ö tycker jag BMW har mycket bra lösningar och är trots allt ganska lättmekade. Merca är fina bilar men att det skulle vara mindre problem med dom är jag mkt skeptisk till. En bekant köpte en helt NY 600SL vilken krånglade konstant. Ganska otroligt om man ser till priset.... |
|
|
För att inte tala om alla Ferrari men ser på bogserbilar och med öppna huvar utmed vägarna nere på kontinenten. Och där snackar man verkligen prestigebil. Man ser 10 bilar varav 8 verkar vara trasiga :P |
|
| Har man otur så kan man ju råka ut för ett sk. månadgs exemplar som man får meka med hela tiden, och säga att japsare inte går sönder och går i all evighet är också fel.. Hade en celica med 15000mil på mätaren som det ramlade ner skruvar i 4:an cylinder på + att kopplingen tog slut samtidigt, så visst finns det problem bilar vad gäller alla märken. Har hafft ca 10 japanare och håller med om att de håller bra men man får meka med dom med om dom är 10år gamla med, så det är nog ingen stötte skillnad... Har förövrigt vissa fel på min m:5a med men det får man räkna med om man har över 20 000mil på mätaren.. | |
|
BMW har dåliga plast val, det måste ni hålla med om!!!! Min bil har rullat 20 och den äns om den har rullat 10 000 mil maskinelt och kaross men plast mässigt så ser den ut som om den har rullat 50 000 mil varför jo det säger väl sig självt att de väljer dålig plast. Hade Merca eller Audi fått ta över den uppgiften så hade nog BMW varit oslagbar så länge människan kunde drömma om!!! |
|
stefannorr |
LO528> va är fel på plasten? Ja har en 96 a o har då inga problem o plasten ser ut som ny! |
|
Tycker att kvaliteten på plastdetaljer i både e32 och e34 håller hög standard bortsett från nämnda fläktkåpa i min 740 så finns knappt något kvar av den och den smulas sönder bara man tittar på den men det är väl värmen under huven som är boven i dramat. BMW CS #5139 |
|
|
Min 523 har också rullat 20000mil och jag har inga problem med plasten. Tycker att det är allmänt mycket hög kvalitetskänsla. /Micke |
|
|
Engång skulle jag dra åt luftingspluggen på kylaren och den gick av, jag vred inte hård alls. En annan gång så tryckte jag lite hårt på fotstödet och den gick i två bitar den oxå. Ha den en E36:a när jag skulle dra kabel för slutsteg så fick jag byta hela vänstra sidan av plast detaljer. Jag tycker att BMW plast är SKIIIIIIIIIIIIIT Allt annat är mjuk och fin som en blondin tills hon fyller 30. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.