|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Att ha många hästar är ungefär som att ha sparpengar på banken. En trygghet som man aldrig vet när de kan behövas. |
|
| Jag tycker Stavros liknelse är ganska träffande. Rejäl prestanda kan vara bra/kul/säkert vid vissa tillfällen. Precis som sparpengar på banken. Lika förnuftigt som att bränna alla sparpengar på onödigheter är det att ständigt utnyttja en BMW:s prestanda till fullo hela tiden. | |
|
Haglund slår huvudet på den berömda spiken! En övning på banan då och då får åtminstone mig att inse hur lite jag egentligen behärskar monstret, samt ett bra tillfälle att få busa av sig. Borde ingå som obligatoriskt moment för alla körkortsinnehavare vart femte år eller så (yeah, I wish... ;) mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
"Precis som sparpengar på banken." Nja, vet väl inte om liknelsen med just sparpengar på banken känns så där klockren med tanke på andrahandsvärdet... Ju fler kusar, ju sämre andrahandsvärde. Men visst är det roligt. Finns inget ballare än att sträcka ut på säkert, inhängnat område. De som gör det på allmän väg däremot har ett och annat att lära sig vad gäller omdöme. |
|
|
Visst, men att dö med alla pengar på banken, utan arvingar efter att ha snålat hela livet igenom gör ju bara Göran Persson och sossarna glada när pengarna tillfaller staten. Men jag ska inte säga något om själv har två bilar hemma som jag aldrig har toppat t.ex...... |
|
|
BMW_MAN: Vad är du egentligen ute efter gällande denna tråd? Att vi som har starka bilar men inte ständigt utnyttjar resurserna är hycklare? Jag förstår inte riktigt trådens syfte? Måste gasen vara planterad i botten för att få acceptans? |
|
|
Jeg ser inte riktigt paradoxen, snarare tvärtom, dom flesta prylar man har använder man ju inte hela tiden eller på värsta sätt. De flesta som har en fjällstuga utnyttjar den ju inte så mycket så att det motiverar inköpskostnaden, men när man väl är där så är det ens egen. Jag har snowboardutrustning för en stor summa pengar för att åka två-tre veckor per säsong. Vi har alla datorer med beräkningskraft att räkna på månresor tur och retur, och vad gör vi med dom? Skriver inlägg på någon elektronisk anslagstavla. Själv har jag matlagningsutrustning som skulle behövas utnyttjas dagligen för att motivera inköpskostnaden. Jag har en espressobryggare som jag behöver göra några tusen koppar i för att det skall bli rimligt pris per kopp. Om man räknade på sina kläder skulle det nog i många fall bli rätt så många kronor per dag man har dom. Det mesta för mig handlar om dom gånger när jag faktiskt utnyttjar prylarna och dessutom har möjlighet att göra dom rättvisa. Prylar som är perfekta och framförallt är perfekta för mig. Lägga en perfekt carvingsväng i en nypistad backe, göra en perfekt espresso, söka den perfekta linjen genom en kurva, känslan när en perfekt balanserad kniv skär genom en råvara. BMWn är i det sammanhanget nog nästan mest använd för den är både perfekt till vardags i utseende och kvalité, och vid mer sällsynta tillfällen prestanda. Och visst minskar behovet att vara först ifrån rödljuset när man har fler hästar under huven. Man kan hålla längre avstånd till framförvarande bil om man vet att man minska det på en sekund om det behövs. Så är det i alla fall för mig, hellre trivas med att söka det fulländade än att göra saker halvhjärtat. Allting går att hyra eller låna och göra halvdant men det är inte min grej i varje fall. min åsikt, sådan är jag /Johan Och vad det gäller Julia så skulle jag nog allt sätta på henne (men min fru skulle nog protestera) fast vad det gäller kvinnor skulle jag föredra någon med lite mera runda former och mindre mun. |
|
|
ganska intressant ändå, det här med bilar. För mig som tillbringar ett par timmar med att försöka behärska mig i kö finns det lite att fundera på. Till exempel att min ynkliga bruksbil ofta är rena rödljusräsern jmf med de andra såskopparna i stan. Så ur den aspekten, visst är det onödigt med stora motorer. Så fort hastigheten rör sig över 70-80 km/h är jag däremot ganska chanslös. Inte bara att bilen är tröttare än en sengångare, det bullrar så helvetiskt att över 100km/h i princip är okörbart. I det läget är en tyst BMW rena drömmen... ni har bergis stereo i dem oxo! ;) mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
En sista (?) parallell: Jag gillar att köra bil (är säkert inte ensam om det här), men bytte ner mig från 321 hk till 115 för ett tag sedan - dock kör jag lika fort/långsamt som jag gjorde då...men jag har inte hälften så roligt när jag gör det! + Att acc-skillnaden på 5,6 sek och 10,0 märks GANSKA tydligt... :-) (Jag bytte även ner mig märkesmässigt, tyvärr) |
|
|
Jag håller med bjoerck, vad är du ute efter, kan man inte äga en motorstark bil och samtidigt anse att man ska ta ansvar i trafiken och köra någorlunda reglementsenligt? Är det så fel att äga en BMW och samtidigt inse att t.ex. fartkamerorna har en nyttig funktion för att förhindra olyckor vid typiska dödsfällor ute på våra vägar. I närheten där jag bor sitter det kameror i 2 korsningar nära varandra på E18 (Alster och Skattkärr i Karlstad) Tidigare har flera dödsolyckor inträffat där, ingen brydde sig om att hålla de 70 km/h som stod på skyltarna och blåste 100+ förbi korsningarna jämt och ständigt. Efter att kamerorna kom upp håller de flesta 70 km/h förbi korsningarna, jag vet för jag åkte denna väg till jobbet varje dag i över ett år. Jag är ganska övertygad om att en och annan olycka sparats in då folk gjort vänstersvängar ut på vägen jämfört med om hastigheten på vägen hade varit de 30 km/h+ som rådde tidigare. Kanske sparat liv t.o.m. Detta tycker jag är väldigt lyckat. Men det är ju dubbelmoral då jag har 211 hk i min bil och så klart kan blåsa i 200+ förbi korsningarna med enkelhet eller? ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Det´jag inte förstår är varför man måste gå på någon som ställer en enkel fråga med uttryck som "Vad är du ute efter?". Vad leder det till? Tycker att stämningen på forumet är lite hård emellanåt, endast i någon tråd då och då men det räcker. BMW - När du älskar att köra! |
|
|
Jag tycker varken mitt inlägg eller någon annans heller har varit hårdare än de BMW_MAN har lagt. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Var inte ute efter något speciellt, kanke mest en fråga till mig själv också. Jag har själv en rätt vass sommarbil som mest står i garaget och häckar, en dubbeltuurbo som gör 0-100 på 4.9 och toppar 300km/t. Men till vad nytta har jag börjat fråga mig, man får ju bara köra 110 i alla fall, Det var inte meningen att kritisera någon, jag undrar mest själv och tycker det är lite absurt bara. |
|
|
BMW_MAN: Hmm det kan jag förstå... Jag brulakr ofta ifråga sätta sånt jag äger.. inte för att jag äger nått sånt extremt men ändå! Det kosta rju att äga rejäla grejer... __ M5 Touring, You wish! I do actually! /JB |
|
Paap Reeder |
Hej BMW MAN! En ytterligare strecksats till din trådöppnare: - som att ha överdragsklädsel (pepitarutig) på läderklädseln man betalat extra för. Vem gagnar det? .... jo den man sedan säljer bilen till. Själv har man kört omkring i en ful inrdening för att näste man skall få njuta..... om inte han också är samma typ. Till sist är det skrothandlaren som sätter in de oanvända skinnstolarna på sitt kontor.... he,he. MVH /// Paap R |
|
Som man ropar får man svar heter det ju. BMW_MAN gör i sina båda första inlägg grova generaliseringar angående benägenheten att hålla hastighetsbegränsningar av de flesta här på forumet. Min uppfattning är att de flesta här oftast inte alls sticker under stol med att dom kör för fort. I första inlägget kommer han dessutom med liknelser som troligtvis inte en enda av användarna på forumet kan ställa upp på, än mindre identifiera sig själv med. Som frågan är ställd har jag också svårt att förstå syftet och tolkar den som rätt så nedvärderande av de flesta på forumet. Men det kan ju mycket väl vara så att syftet döljs bakom den något aggresiva formuleringen. Jag tycker nog att BMW_MAN generellt har fått bättre svar än vad hans ursprungliga fråga var värd och att lägsta nivån är i paritet med ursprungsfrågan. Det handlar mycket om att tänka igenom sin ursprungsformulering så att man får dom svar man vill ha. mvh /Johan |
|
|
Oj oj, vad arga alla verkade bli, känns som att det bästa vore om moderatorn tog bort denna tråden snarast. Ok, jag uttryckte mig nog fel, det som låg bakom mina grubblerier kom inte fram vilket ger fel signaler. Det jag inte skrev men som låg i botten vara all dubbelmoral som jag tycker finns i trafik/fordon i dagsläget, den gör i alla fall mig grubblande. t.ex. De sista frifarts vägarna krymper snabbt, några bitar av Autobahn som oftast ändå är fulla med köer, Sverige och europa fylls av fartkameror. Samtidigt så pumpar industrin ut bilar men grymma prestanda, V10or, AMG med 1000 Nm, Hayabusor, M5or, dubbeltubos... alla ska vara snabbast, vi drunknar i deras rekalmbudskap.. Miljön, Bosse ringholm säger att skattesänkningar inte finns för trafiken, går vi över till bränslesnålare/ miljövänligar bilar så måste skatten upp så att inte staten förlorar. ALLA vet att oljan tar slut en dag, det enda man är oense om är när. Ändå pumpas SUVar ut över hela värden, Tunga, mycket luftmostånd osv gör att det alltid drar mer bränsle än småbilar. Det gäller tydligen att göra av med kvarvarande olja fortast möjligt Visst pågår forskning på alternativ, men i blygsam skala, att byta ut alla bilar och distributionsapparater för drivmedel ar ju en stor apparat. BMW t.ex som har vätgasdrivan bilar låter ju fint, men hur får man fram vätgasen? Genom elektrolys som drivs med Polsk brunkolsel eller.... Nollvision och säkerhet. Såg att man skulle bygga några mil motorväg, det skulle spara 25 liv. Byggnaden skulle visst kosta 10.000.000.000 kr, Samtidig dör 10.000 av rökning 6000 av alkohol, 800 av radon osv... eller om man skickade dessa tio miljarder till aAfrika för vaccin och friskt vatten så skulle man rädda livet på flera milioner människor, istället för på 25 svenska motorvägsbilister. Fartgränser, jag känner bara EN människa som aldrig brutit mot fartgränserna i hela sitt liv, han är en nitisk körkortutredare på länsstyrelsen, hans motto är att han inte skulle kunna jobba kvar om han hade kört för fort någon gång i livet. Annars har väl alla andra kört för fort åtminstone en gång, vad är det för märkliga lag som alla personer har brutiti mot någon gång...verkar som de flesta är ögontjänare om en polis fins inom synhåll Sådant här får mig att grubbla i alla fall.....jag har inga svar....eller vill hoppa på någon.....känner bara mig förvirrad. |
|
Paap Reeder |
BMW_MAN! Håller i princip med dig i allt du skriver. Men var finns det inte dubbelmoral? ... både här och där. Både i himlen och hos hinhåle. Först tjatar man i högan sky om tio-guds och kristi brud. Sedan skruvar man på barnflickan och ber henne sätta ett skott i pannan på hustrun ......!?! MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.