AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.302

Är BMW övermotoriserad

Sida 1 av 2
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
En fundering.....

När man läser här på siten så är ju majoritet för fler fartkamror, att inte köra över fartgränsen, köra mjuk och spara bensin osv. Kanske inte alla, men de flesta verkar förespråka detta.

Sen kör man runt med bilar med stora motorer, bra bromsar och suverän väghållning. Biler med mycket prestanda helt enkelt.

Det känns rätt underligt. Som att t.ex:

- Ha en stuga i fjällen, men aldrig varit där.

- Laga god mat varje dag men ändå alltid äta blodpudding.

- Ha en fin stereo men bara lyssna på dagens eko nyheter.

- Vara gift med Julia Roberts men aldrig haft sex.

Är ni känslomässigt nöjda med att vet att ni har prestanda, ni behöver aldrig använda den? Bara undrar.
Har du druckit? Lite tidigt, eller är det väldigt sent? :)
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jag har stor snopp, men jag har inte sex hela tiden...

Ibland är det dock skönt att sträcka ut den på inhägnat område...

;-)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

:))

Den var bra Pompe !

/Anders
Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Bara för att bilen KAN gå för fort så betyder det ju inte att man måste göra det. Alla bilar idag kan ju gå för fort, det är ju ingenting speciellt för BMW.

Sen så har ju inte alla BMW "mycket prestanda", och även om man har det så kan ju den prestandan användas för omkörningar, att snabbt komma upp i fart mm. Det behöver inte betyda att man måste köra för fort för känna att man "utnyttjar" prestandan, som dina exempel antyder.

Det skulle i så fall betyda att i stort sett ALLA människor kör omkring i övermotoriserade bilar, för att de aldrig utnyttjar toppfarten?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
det varierar..ibland kan det gå långa perioder utan att jag har det minsta behov av att gasa, men emellanåt gasas det en del :) styrs av humöret antar jag.

Det är ju även vid "vardaglig" körning fördelaktigt att bilen har bra bromsar, väghållning och lite pulver under huven..tex vid en omkörning eller varför inte om man vill "gubbrejsa" vid rödljusen...
Det är gött att ha lite kräm i motorn.
Det känns att motorn aldrig blir ansträngd vilket kändes ofta
när jag hade 518i

Bmw är rätt okey!!
Snabbast upp till laglig hastighet vinner...
En BMW kan aldrig bli övermotoriserad!
Dessutom kom jag på att Vi Bilägare och andra motortidningar säger ju ofta att bilarna känns undermotoriserade om de har mindre än 150 Hk.

Bmw är rätt okey!!
Pompe
Ha ha ha ha kanonbra ha ha ha

-----
Mvh
Nisse
Länk

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Pompe: Hoppas du har trevligt sällskap då du "sträcker ut den" ;-)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jag kör hellre mot klockan än att trängas med andra...
Hahaha det var blend det roligaste jag hört på länge Pompe!!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Pompe: Nu blir jag förvirrad. Jag förstår att en välutrustad som du håller till på inhägnat område när du sträcker ut den. Men, klockan? Varför ha bråttom när men idkar sex?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
I det fallet är vägen ingenting och målet allt...
Bromsar kan väl ändå aldrig bli för bra? Även om man inte tvärnitar dagligen så tror jag man lovprisar BMW's bromsar den dagen man upptäcker en gångtrafikant framför bilen...

Mvh Elvis
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Sen ska vi väll inte glömma bort att det finns Racing Banor och att man faktiskt kan ta in sin Familje bil dit och köra av sig lite och då är ju Bra Motor och Bromsar ett måste! Sen vill jag gärna ha lite att ge då man måste köra om! Eller då det kommer en Micra i häcken på en och tror att den hör hemma i mitt bagage utrymme!

__
M5 Touring, You wish! I do actually!
/JB
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Värst vad ni hetsar upp er.......

Det ni säger känns ju helt i linje med vad stämningen här på siten verkar säga. Det räcker med att veta att man har en snabb bil, man behöver inte utnyttja bilens resurser, vetskapen är nog.

Det med att köra på bana låter ju rätt intressant. Hur många BMW ägare gör det av och till, har ni någon aning 50%, 5% 0,5% vore kul att veta.

En fråga, om man kör på bana, måste man vara Rickard Rydell och köra skiten ur bilen och alla andra, eller finns det tillfällen man vågar komma och gasa som en glad amatör som inte har råda att byta däck varje helg?

Konstigt förrensten, har kollat upp min hastghetsmätare så den slår rätt och försöker köra lagligt, men nästan varenda kotte kör ju om mig, ingen av dessa kan ju finnas på detta forumet då. Här kör jag alla bara lagligt.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Visst kan du köra på bana utan att vara som Rickard Rydell. BMW Sport Club anordnar flera banträffar per år där medlemmarna kan komma och köra med sina gatbilar. Ett krav är visserligen tävlingslicens, men det är mest för att mota bort de som inte är seriösa vad avser säkerhet.
Gå in på www.bmwsc.com och läs mer. Klubben har dels en tävlingsverksamhet (BMW Cup), dels banträffar med mycket bankörning. De som kör på banträffarna för gatbilar skiljer sig en hel del åt i fråga om snabbhet.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
BMW_MAN: Det jag sa var min högst personliga uppfattning! Vad andra gör vet jag redan.. det syns på försäkrings premien... och att man blir rundad likt en 8:a om man kör lagligt! Precis som en av de högre hönsen på vägverket sa Qoute: "Kör man enligt hastighetsreglerna idag blir man Mobbad i trafiken" och det är så jädra sant!
Ja man kan åka och bara ha lite rolgit på banan! Det gjorde jag i somras.. hade 15":are och dåliga michelin Primacy på och hade kanon roligt utan att behöva köra som en rydell!
Det jag körde på krävde inte licens då de är ett tajt gäng som kör för skojs skull mest! Men att ta licens är verklgien inte dumt och attans roligt! + att man får veta mycket om säkerhet och körteknik!

__
M5 Touring, You wish! I do actually!
/JB
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det är nog förhållandevis vanligt bland BMW-ägare att man kör lite bana då och då. Ändå är det nog för sällan. Alla borde testa sin bil på bana egentligen för att se var den har sina begränsningar, för även om man har en M3 E46 med SMG II m.m. så är bilen ingenting om man inte kan hantera den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.