AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.421

750IA-92

Sida 2 av 2
40000:- räcker aldrig Anders, tänk på att plz 99974 är långt ner i Tyskland, sen åker du på blinkers, besiktning och skrotningsavgift på 4000-5000:- innan den motsvarar en bil som är registrerad i Sverige. Vad jag ser saknas 18" fälgar, en kostnad på 15 tusen för att motsvara den andra. Jag är allmänt skeptiskt till de billigaste exemplaren, har sett på MÅNGA 750 i Tyskland och kan intyga att det mest brukar röra sig om rishögar i denna prisklass, ser kanske bra ut men vid en närmare granskning blir man förvånad hur sliten och okomplett en bil från 92 kan vara. Men tycker man om att renovera och skruva så är den säkert ett bra objekt.
Ta en titt på följande objekt

Länk

och

Länk

När man närmar sig de priserna brukar besvikelserna vara få, det är rätt pris för sådana bilar, alltid värt att betala lite mer för ett topp exemplar, man skall inte snåla vid köp av en 750.
Det är precis som med M5:orna, allt under DM 10000.- brukar vara skrotfärdigt, man måste upp i pris för att få något som håller. Liken är alltid lik och skall inte påverka priserna på det lilla antal välskötta exemplar som fortfarande finns kvar i E32 karossen.

//Sniffer
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
En polare till mig köpte en svensksåld 750i av 92års model för 22000:-. På den bilen krävdes en del lack bättringar i fronten, nya gummibussningar i hjulupphängningen fram.
Klipp? Tja kanske....
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jo, Anders T, det ser billigt ut, men du vet inte om det är något fel på den, alltså på den som säljs nere i Tyskland. Milen är inte ens utsatt, finns risk att det kan vara en riktig långmilare. Det känns ju bättre att ha en med låg mätarställning. Jag ser inte heller några 18" hjul. Jag har varit med min far och importerat en bil nere i trakten där den där 750i:n finns och jag kan lova att det kostar mycket ju längre söder ut man kommer. Det går över 40.000 kronor.

Jag måste säga att jag också är skeptisk till de billiga 750i som ligger på mobile.de. Jag vet personer som importerat därifrån och har fått sopor med sig hem. Känns inte roligt att ha åkt så långt och så är det bara krångel med den. I och för sig är den billig, men då får du räkna med att lägga ut en hel del pengar innan den är fixad.

Det är nog mer att fixa på den där 750i för 22.000 kronor Pelle, skulle åtmindstone jag tro.
Själv tycker jag att man ska betala bra för sin 750i så man slipper de största problemen med dem. Svensksåld, borde ha varit ganska dålig lack på den. Liken ska inte få ta ner priserna på de få fina exemplaren.

//Schnitzer
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Reg bes o skrot premie 3000:- ungefär.
Tog en bil i högen men ta en närmare ta tåget dit
då är den lätt hemma i 40000:-.
Nya 17" fälgar startar på 1200:- för de billigaste.
NYA 18" med däck får man för 12-15000:-
alltså beg kostar det 6000-8000:-
Nya blinker 130:- per sida om man monterar själv.
Bilen vi diskuterar är ju en importare för 80000:-
utan bok eller nånting.
Visar bara ett priset e helt snett när du får samma bil för halva priset om man vill.
Den för 59000:- då ?
Trist men sant är att priserna på bilarna ät väldigt låga.
Tittade på dina bilar men slår vad omm att du får börja byta grejor i upphängningar osv.
Nästa mod E38 kommer ner i 100000:- till våren,det kan jag sätta pengar på.
Köper man en sån istället får man ju helt annan bil
jämfört med den 750 man kör idag.
Då pratar vi 30000:- till så kör man "nya karossen"
det måste nästan vara vettigare.

A.T
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
DEM 23.900 - EUR 12.220

Daten:
158.000 km, 240 kW (326 PS), EZ: 12/95, rot-metallic

Besonderheiten:
Automatik, Klimaanlage,

Beschreibung:
Lederausstattung beige m Sitzheizung vorne u hinten, el verstellbare Sitze, Fahrersitz m Memory, brokatrotmetallic, el Heckrollo, Mittelarm, Seitenrollos, 4x el Fensterheber, ABS, ASR, Zentral m FB, Multifunktionslenkrad, Tempomat, Alufelgen, el Lenksäule, 2 x Airbag, Klimatronik, el Stahlschiebedach, TÜV/ AU auf Wunsch NEU,
23900*4,85 =116000:-
Som sagt till våren.

A.T
Du ser ju saken ur helt motsatt perspektiv mot mig Anders, jag ser E32:an som en mycket trevlig entusiast och sommarbil, mer bil, kvalité, utrustning och prestanda för pengarna kan man inte få.
Din syn är mer bruksbilsbetonad eftersom du blandar in E38:an och hur priserna är på den, så ser inte jag på saken, jag har för längesedan slutat betrakta E32:an som en bruksbil, den är alldeles för gammal och exemplaren har gått för långt för att tåla de påfrestningar som bruks- och åretrunt körning utsätter bilarna för. Dessutom är det näst intill omöjligt att få tag på en som är absolut fulldokumenterad sen ny, om man hittar en då får man betala för det och då kan man lika gärna leta en nyare modell som tål mer och har högre utrustningsnivå, om man ändå tänker bruksköra menar jag.
Jag tycker inte man skall jämföra E38 och E32, den gamla modellen faller ändå på samtliga punkter, den är ämnad för entusiaster och händiga personer som vill ha en fet bil till en löjligt låg penning, exemplaren som är kvar nu är mest sådana som brukskörts hårt och sedan lämnats till sitt öde, därav de låga priserna.
Men det finns sådana som hamnat i händerna på någon som ger bilen den vård den behöver, det är en otrolig skillnad att åka i en sådan jämfört med rishögarna som ligger lägst på mobile.de, jag har en under de senaste 5-6 åren intresserat mig för E32 och kan säkert säga att man får vad man betalar för, både i Sverige och Tyskland.

Där jag bor kostar det 3500:- med bes. och skrotpremie, fälgar i 17" för 1200:- har jag aldrig sett, möjligtvis per styck och utan däck, betivlar att 18" med bra däck som var fallet går att köpa för 6000-8000:-. Det är inte vanligt med 18" på E32, bör höja värdet med minst 10000:-.
Blinkers för 130:-/sida, vad handlar du då? Biltema universal? Förstöra framskärmarna med runda blinkers a la Opel Kadett -86. Tror inte man klarar av att montera blinkerserna bättre själv än vad BMW gör, meningen med det hela, förutom att få bilen genom SBP är ju att det skall se fabriksmonterat ut, det kan man inte göra själv för 130:-. Säg 700-800:- på BMW då blir det bra. Finns alldeles för många importbilar med blinkers uppåt motorhuven och av annat bilmärke, såg SAAB 9000 blinkers på en M5 -94, inte roligt, nya skärmar och lack behövs för att få ordning på den.

Visst kan man få hem (eller åtminstone börja köra hem) en 750-92 från Tyskland för 40000:-, jag kan ordna hit en 750 87-88 med 30000+ mil för 15000:- förutsatt att den den håller resan hem, men då får jag räkningar på minst 50000-60000:- innan den är tillbaka i fint skick.
Tycker därför det är bättre att handla välvårdat från början istället för att snåla, i och för sig är det roligt att renovera bilar men man vill ju köra med dem också, inte bara till verkstaden med pengar.

Beträffande en 92:a för 22 laxar så är det ett klipp oavsett hur bilen ser ut, den optimala reservdelsbilen ser jag det som, mycket nya finesser på 92:an, kan nog säljas i delar för 40000:-.
Såna här ex brukar dock inte rubba priserna, inte ens påverka dem, det är ju vänskapspris eller liknande, det finns de som får en M3 i present, 0:- alltså, av någon släkting och det brukar bormalt sett inte skaka marknadspriserna.

Nåväl, 80000:- kanske är i saftigaste laget om det inte finns ett enda papper på bilen, men det är själva fordonet ändå som står i centrum, litteratur kan man köpa på bokhandeln.

Skulle tänka mig omkring 65000:- om den är maskinellt frisk och inga påtagliga brister. Rostfri skall den förstås också vara.

//Sniffer
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Jag köpte vita blinkers till min på motornord har jag för mig, fanns gula/vita a 130:- st
Blinkers har jag monterat på flera st bara mät ut hålen på en annan borra o en liten handfräs inte märkvärdigt.

A.T
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag håller med Sniffer. Man kan inte jämföra E32:an med E38:an. Som du säger 30.000 kronor upp till E38:an, finns ändå folk som kanske inte vill ha E38:an med tanke på att det är en bil med ännu mer eletronik och andra svåra detaljer som kan kosta mycket. En 750i E32 kan kosta tillräckligt mycket om någonting händer. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att en så bra bil som 750i E32 blir smutskastad. Om det är så att man får en 750i till ett bra pris och då menar jag riktigt bra pris så ska man inte sprida ut det. Det finns så mycket folk som inte förstår sig på dessa underbara bilar och tror inte att det har ett bättre värde. De tycker nästan att folk som sätter ut en E32:a för 70.000-85.000 kronor är idioter. De som äger de E32:orna blir ganska så besvikna när de har lagt ner sig mycket på bilen. Det känns inte roligt att ha en massa oseriösa personer med skambud på bilen när man har den ute på annons.

Tänk också på att den E38:an som var som exempel är bland de billigaste på mobile.de. Kan vara en fullt fungerande bil, men som sagt, nästan vilken bil man köper måste kostas på med något. Så det blir ett par tusenlappar här och där. Räkna dessutom med dyrare delar till E38:an.

//Schnitzer
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Jag har aldrig smutskastat E32 tycker det är den bästa bil jag har kört.
Ska behålla min så länge jag kan,jag skulle själv inte betala 75-80 för en 92:a i och med att jag gör vid bilarna själv.
Det jag vill säga är att man ska kolla upp bilen mycket noga om man ska köpa till dessa priser,finns det inget att anmärka på bilen då kan man ju köpa,
bara man är nöjd med bilen sjäv så kan man iofs strunta i om priset är lite för högt.
Men folk som inte vet vad det innebär o "fixa" till dessa bilar ska definitivt inte köpa ngn billigare variant o själv fixa med.
Tänk om en sån person köper en sån bil o sen ska lämna den på BMW o få fixat lite på den han /hon blir garanterat upprörd över slutnotan.

A.T
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
QUALITY 7,5*17" Lagervara

Begränsat Antal

Tillverkas i 4 & 5 bult. 5900:-
(4 st.)
235/45-17 NYHET FRÅN DUNLOP!
REKOMMENDERAS! 6500:-
(4 st.)
VENTUS 405 ZR 255/35-18 Mycket Bra & Prisvärt
HÖGFARTSDÄCK!
Bra Slitstyrka!
REKOMMENDERAS !!! 7500:-
(4 st
SCHNITZER Copy 8,5*18" KLASSISK BMW Fälg !!!
BMW 5/6/7/8 serien.

LAGERVARA
(BMW emblem finns) 8300:-
(4 st.)
Köper man sen dessa som paket så får man ungefär 15%
på priserna.

17" paket 5900+6900 =12800*0,85=10880:-
18" paket 7500+8300 = 15800*0,85=13400:-

O detta är alltså splitt nya grejor...
Känns ju inte som om det höjer värdet på en bil med 10000:-

A.T
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tycker inte direkt att du har smutskastat E32, men jag tycker inte att man ska nämna de billiga priserna, det är ju inte marknadsvärdet direkt. Speciellt som det här är ett värderingsforum så kan folk få felaktig uppfattning. Hellre slaktar jag min 750i än att sälja den billigt, man skäms ju, åtmindstone gör jag det.

//Schnitzer
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Funderar på att ställa min på pallbockar i garaget när jag inte ska ha den mer , så kan jag gå ut o sätta mig o mysa i min pärla när jag känner för det.

A.T
Visst höjer fälgarna värdet ordentligt i de flesta fall, det beror helt enkelt på vem som skall handla, äldre gubbar och riktiga brukskörare brukar föredra standardhjulen men många andra vill ha snyggare och exklusivare grejer. Sen beror det på märke, skick och däcken, handlar det om nya hjul så är det ställt utom allt tvivel att de kommer att höja värdet med minst 10000:-, förutsatt att man hittat en köpare som gillar sådant.

//Sniffer

An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Om man då köper en bil med original fälgar 10000:-
billigare så kan man ju ha vinterhjul på dessa när man har varit o köpt helt NYA för dom där 10000:-
o fått kvitto på sin inköpta fälgar, nått som brukar saknas när man köper dom på bilen.

A.T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.