|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Undrar lite om ett ungefärligt värde på en 750IA 1992. Kom till sverige 1995 Flera svenska ägare Servicebok saknas all utrustning utom navi och TV hel och fin 18" med bra däck Mvh John | |
|
Kanske 60-65'? Kan dock vara väldigt fel eftersom det inte är angivet hur många mil den har gått. Simon |
|
|
Tjena Jo jag nämnde inte det eftersom det inte finns nån bok så är det ganska osäkra mil. Den står på ca 13500mil.. och det låter ju lite väl bra... //John |
|
|
johnjohn: 13500 mil är lite väl bra. Då serviceboken saknas vet du i princip ingenting om hur den är skött. Du kan hos BMW kolla upp ev. garantiservisar som gjorts (kostar 200-600papp beroende på BMWverkstad). Att den sedan haft flera ägare låter inte heller så bra... Mitt tips är att avråda dig för att köpa en fifflad BMW i allmänhet, och just 750 i synnerhet då denna är mycket dyr att reparera. Tips är att välja en fullservad 20 000 milare istället för en fifflad 13000 milare. |
|
|
Tjena Jo jag skall byta min Porsche mot något billigare skoj till nästa sommmar och har en kille som en vill byta med en del pengar imellan. Tycker dock att denna bil låter farlig. Menmen till rätt pris är den ju intressant men han vill ha närmare 80000 för den och det tycker jag är mycket när det saknas bok... //John |
|
|
Byt inte Porschen mot en 750! Det kallar jag att byta ner sig i "rolighetsgrad". Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag. |
|
| Kanske... vill ha något roligt som är billigare bara. Helst en 944:a med tak för runt 80000 men men vi får se... | |
|
80000:- hehe tror han på jultomten oxå hahahaha... Jo säg till han med 750:n att han får 40000:- punkt slut..ingen s bok e fan helkass på en sån bil,köpte en 88:a för 16000:- o fixa till den för 15000:- så det mesta i bussningar o sån te byttat, ny kylare ny generator(beg) o diverse grejor så nu går den bilen bra men tänk om du skulle ge 80 papp för den o sen fixa till den för 15-20000:- då är det ju skoj. Min egen 750 il gav jag 35000:- med full dokumentation o den har jag lagt 20000:- så den är en riktig pärla nu. Så säg till han 40000:- A.T |
|
intemartin |
låter biligt anders t tänk på att dessa bilar är nere i sitt grundvärde dvs vad man får för bilen i delar skulle man sälja i delar på annons så skulle man få en slant 40000 för en sån är inte ens möjligt. 60-65000 är däremot mer lagom. det är ju kul att du fått en billigt men man betalar ju hellre 60000 för en utan fel (m-testa) än 40000 och laga grejer för 20000 och det är ju skicket som avgör. martin_750 |
|
Hallå. 40000:- är på tok för lite, bara för att boken är borta betyder det inte att det är en skrothög, jag ägt flera bilar som saknat bok och det har aldrig varit några större problem med dem än de som haft en ifylld bok, man får ju syna fordonet ordentligt, inte bara gå på dokumentationen, det finns bilar med ifylld servicebok som är rena liken.. Tänk på nypriset på en sån bil, 700.000:-, och utrustningen, nappaskinn, klima, antispinn, elmanövrerade säten osv osv osv. Sen har man M5-jämförlig prestanda, 12 cylindrar, perfekt stabilitet och komfort. Tycker man att det är dyrt att lämna bilen till BMW för service så kan man göra det själv eller lämna till annan verkstad, det är inte svårt, förutom stiftbyte då kanske. Som intemartin skriver så är bilarna nere i pris vad de kan slaktas för, du har ju skinn, färddator och en massa annat som folk är ute efter, 30-35 tusen är nog inga problem att få ut i delar om man har en fullutrustad. Tror inte att priserna kommer att gå därunder, om det inte är rena rostburken det handlar om, det finns snart inte många ex att välja på, så ta chansen nu innan det är för sent! //Sniffer |
|
|
Bara för att en bil inte har servicebok så behöver det inte vara något fel på den. Av alla de bilar som inte har servicebok så finns det många fler bilar av de som det inte krånglar med. Men det är ju sånt som man får se upp med när man är och kollar på en bil. Klarar man inte av att göra alla de kontrollerna när man är och tittar på en bil så föreslår jag att man ska ta med sig en mekaniker eller en kunnig person inom området. Ok, visst är det bra att ha servicebok, men den kan också vara fejkad på mycket bra sätt. En av mina kompisar köpte en bil som hade servicebok som var fejkad, men han märke inte någoting alls när han tittade på den vid köpet. Han fick dessutom problem med bilen vilket kostade honom en del, men det kan man ju få med vilken bil som helst. OBS, bilen var dessutom svensksåld. Efter det köpte han sig en bil som inte hade servicebok och den har fungerat perfekt. Alla verkar bli helt rädda när det inte finns någon servicebok, men jag kan tala om att det finns många personer som sitter och fejkar sina böcker. Detta förekommer varje dag. Det finns personer som har lagt ut annonser som det bara är att ringa upp så man kan få mätarställningen dragen till ett betydligt mindre miltal. Jag vet en kille som hade en 525i -91 som han hade servicebok till som hade gått 14.500 mil, efter det så körde han så mätaren stod på ungefär 18-19.000 mil. Då ville han byta bil och tog upp telefonluren och beställde tid hos en som drar mätarställningen. Redan på kvällen så var problemet fixat och mätarställningen stod bra för att serviceboken skulle stämma ihop med milen. Redan dagen därpå så var bilen såld. Jag tycker att det är för lätt att få en bil skruvad med servicebok och många tycker att det är värt den summan som det kostar att dra tillbaka mätarställningen. Även om bilen har servicebok så behöver det inte vara något bättre med den, men det känns förstås bättre att ha boken men den kan också vara ett stort skämt. En 750i för 16.000 kronor, den kan inte ha varit fin, renoveringsobjekt eller reservdelsbil enligt min mening. Det kan ju i och för sig ha varit en kille som verkligen var i behov av pengar så då förstår jag honom. Men låt inte oss andra 750 ägare få skit för det. Det känns bättre att ha betalt mycket mer för sin 750i än 16.000 kronor. Ok, även om bilen har varit billig så känns det ändå inge roligt att lägga ut pengar på ny kylare, bussningar och generator mm. Även om bilen är i bra skick så får man ändå räkna med att lägga ut ett antal tusen lappar innan man lär känna bilen helt. Om man tror att man ska kunna ha en 750i för småpengar och åka året runt med den så kan jag lova att det kan kosta mycket mer än vad man tror. //Schnitzer |
|
|
Det kostar aldrig lite att köra 750... Men varför har man inte en service bok på en bil som kostade 650000:- ny för ? Slarv ? nä tror inte det,man slarvar inte bort en välskött bok på en lyxbil tycker jag iallafall.. Det är väl inte att ge andra skit för att jag köpte en billig bil ? Saken är den att jag bytade alla grejor själv på bilen skulle man lämnat det så kan du lägga på 20000:- i verkstads kostnader + 15000:- för delarna + 16000:- i inköp summa 51000:- det är vad en fin 88:a kostar. Det jag menar är att man kan ju inte begära fullpris på bilar som man inte nån dokumentation på,då syftar jag på 80000:- bilen. Om man köper en med fejkad bok är det ju trist men då har man ju iallafall blivit lurad i god tro . Till min egen bil fick jag med alla böcker o alla nycklar ink fjärrnyckel även bok till original radion(va jag nu ska med den till :))+ alla besiktnings protokollen på bilen + M test det känns lite roligt att ha detta tycker jag. A.T |
|
intemartin |
håller med snitzer och sniffer ialla fall. punkt slut. go jul martin_750 |
|
Det står en enägar bil på Jarls bilservice i Helsingborg, en 92:a för 69000:- oprutad, tror du får ett års garanti på bilen. 24500 mil har den på mätaren fullutrustad. Den har stått där i ett år nu. Det jag menar är att en som begär 80000:- för en importare med ett antal ägare o utan bok är inte klok. När man kan få samma bil med garanti en ägare o dokumentation via en bil firma för ca:60000:-. A.T |
|
|
Ok, Anders T du skriver att man får en fin -88 för 51.000 kronor. Jag håller med dig, men lite konstigt då att en -92 ska kosta 60.000 kronor då? Jag tycker bara att det är ett plus med servicebok, men jag ser inte det som ett krav. Det viktigaste för mig när jag köpte min 750i var hur skicket var och hur den gick i motor och växellåda. Det är också väldigt bra med kvitton typ oljebyte, reservdelar mm. Vad mätarställningen stod på var också ganska viktigt, jag är ju ändå i god tro till vad mätaren står på. Det känns ju bättre att ha en med låg mätarställning. Jag vet ju inte om den är dragen i mätaren. En svensksåld bil kan också vara dragen i mätaren, men vad jag har sett så tycker alla om det är en import till salu att de har rätt till att pruta mer vilket är helt fel. Man ska inte tro att man är säker bara för att man köper sig en svensksåld bil. En importare för 80.000 kronor låter mycket tycker jag, men man ska ändå veta att det finns fortfarande exemplar i Tyskland för 80.000 kronor. Jag hade själv kontakt med en tysk som sålde ut sin -94 E32 för 25.000 DM. Den var i mycket bra skick och hade i och för sig inte gått långt, men han fick sålt den också. Jag tycker inte att du har gett någon nått skit för att du har köpt en så billig 750i, men man får den uppfattningen när du skriver att du har gett 16.000 kronor för den. Personer som inte förstår sig på de här får fel uppfattning om de bilarna och tror att det är så billiga som 16.000 kronor, så är det faktiskt inte. När någon ska sälja sin 750i så ringer det upp folk och prutar överdrivet och säger att de inte är värda mer än 16.000 kronor, de säger att de har sett en för 16.000 kronor givetvis. Den här killen som vill ha en -92, tycker du bara ska ge 40.000 kronor för den. Inge illa menat men om en fin -88 ska kosta 51.000 kronor så kan inte den -92 vara fin. Den infon som jag fick bl.a med de 18" hjulen, fullutrustad utom navi och tv, hel och fin så verkar den vara ganska bra. Och en -92 är alltid en -92. Ganska så ny för att vara en E32:a. Jag tycker att den är värd ca 60.000-70.000 kronor. //Schnitzer |
|
|
Det jag menar är att om man sen får lägga 25000:- på bilen så står den i helt fel pengar när man då kan köpa en fin med garanti för 60000:-. Fälgar idag är ju inte värt nått... Det är väl rätt o pruta mer på en bil utan dokumentation ,sen bryr jag mig inte om det är en import eller inte. Bilen går ju inte sämre för att en tysk har kört den. Samma sak gäller i tyskland ,en tysk som har en välskött bil skänker ju inte iväg den precis. Det blev kanske lite fel det jag skrev med 16000:- Bilen var en riktig rishög när jag köpte den förutom lacken,så det kostade ju mycket att göra vid den. Min kusin som har den nu servade den precis o bytade lock o rotorer så han fick pröjsa 6500:- för det. Det kostar alltid lite extra att köra 750 En fin 92:a kostar runt 80 helt rätt,40000:- som jag skrev var jju en början till prutning,säg att han hade släppt den för 55 o sen får man lägga 15-20 på den inom ett halvår då är den uppe i 70-75 o ¨å har man gjort vid den o har en bra bil. Som jag ser det finns det nästan ingen 750 man inte behöver fixa till. Om man nu vill åka med den komfort som bilen kom med. Många köper bilar o sen lägger på stora hjul men skiter totalt i om det knakar o smäller i bilen bara det ser bra ut. Jag åker hellre med mindre hjul o lägger pengar på att bilen ska fungera ordentligt med alla finesser som dessa bilar har. God Jul Schnitzer,, trevligt att konversera med dig. A.T |
|
|
Tjena Oj har detta blommat upp igen, trevligt. Jag tycker inte heller denna bil var helt fel, 79000kr oprutat..skulle hamna på ca 70 prutat och klart i inbyte på min sommarbil.. och då hade jag som krav ett bra M-test. Om man kan få en mkt fin 750, 130000mil med massa utrustning och 18" som klarar ett M-test bra så tycker inte jag att det är mycket pengar. Kan man få mer bil för pengarna idag??? :p (visst den kan vara skruvad men den skulle ju isåfall ändå klarat stora M-testet) Tyvärr verkar det som om killen i fråga har svårt att få ihop mellanskillnaden så det kanske skiter sig..Får bli att åka öppen tysk i sommar igen :) God jul på er, fortsätt gärna denna diskussion, intressant. //John |
|
| 13000mil givetvis.. | |
|
Jag håller med dig Anders T om att man ska pruta så mycket som möjligt, men jag tror inte att 50% rabatt är möjligt. Jag hade åtmindstone inte sålt en bil med 50% rabatt som jag hade lagt ut för 80.000 kronor. Det är ju nästan ett skambud att pruta från 80.000 kronor ner till 40.000 kronor, men det finns folk till allt så det skulle inte förvåna mig om någon som har en sådan bil skulle släppa den, men i de flesta fall kan det bli svårt. Jag har importerat bilar från Tyskland och jag vet att det är verkligen svårt att pruta ner bilarna där, ibland låter inte de en inte provköra bilen. Svensken är också ganska så envis. När jag hade ute min 735i i annons så var det mycket snackare som ringde och bjöd mycket låga priser. Så det har man erfarenhet av. Det ringde en kille som sa att han var intresserad av min 735i, men hans kompis hade en 750i till salu för 20.000 kronor. Jag vet att det bara var ett prutningsargument, men hade det varit sant att det hade funnits en 750i för 20.000 kronor så kan man räkna ut att det bara är sopor. Kan i och för sig ha varit en som varit ute efter snabba pengar, men han får mer än 20.000 kronor vid snabb affär. Jag tror att fälgar nästan har ett bättre andrahandsvärde än bilar, rent procentuellt. Fälgarna sjunker inte lika mycket i värde som en bil. Jag håller med dig att man ska pruta mer på en bil som inte har någon dokumentation, men det betyder inte att det ska vara service-bok. Personen som har haft bilen i ägo kan ju faktiskt ha haft den ett tag och har kvitton på den som också går att visa upp för köparen. Den dokumentationen tycker jag också räcker samt att man har kollat igenom bilens skick, motor och växellåda mm. Men det är ju ingen som blir ledsen för att få en service-bok heller, men det behövs inte. Kul att diskutera med dig Anders T. God Jul och Gott Nytt År!!!!!!! //Schnitzer |
|
|
BMW BMW 750IA -92 Sedan Mgråmet 16.000 mil 59.000 kr - Försäljare: Europe Bil Center AB, Söderköping hmm oprutad...typ 50 prutad känns dyrt med 80000:- BMW 750i SEK 33.533 - EUR 3.528 Ort: D-99974, Nyregistrerad: 03/92, 220 kW, röd, bilprovning 10/03, Doppel- Ärbag, klima, leder, el- sitz... Står i 40000:- hemtagen o klar... A.T |
|
|
Ja det är ju sant det där med fälgar, förstår inte vad folk menar att stora fälgar inte skulle vara värda ett skvatt. Det är ju hur lätt som helst att sälja 17-18" fälgar som begagnade. Hade 17" fälgar från 1995 som kostat 20000:- i inköp, när jag sålde dem nu fick jag 10000:-, halva nypriset alltså, ta en bil från 95, en M3 3,0 exempelvis, den går inte att sälja för halva nypriset (ca 250.000:-) idag. Det är ju väldigt mycket lättare att sälja en bil som står på 17" eller 18" fälgar än en som har 15" originalfälgar. //Sniffer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.