AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
10.505

Vaxa rutorna

Sida 1 av 2
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Är det någon som har erfarenhet av att vaxa rutorna. Det finns ju speciellt vax för detta. Hur blir resultatet och går det att använda vanligt vax.
Vet att många är emot det, men är det någon som har testat och som har konkreta argument?

Har aldrig själv testat det men låter ju lite lockande.
Scheckheft
Hej
Jag vaxar sidorutor samt bakruta med vanlig bilvax (Sonax professional). Fördel: lättare att hålla rent. Däremot vaxar jag inte framrutan.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Av vilken anledning vaxar du inte framrutan? Har du upptäckt några nackdelar?
Scheckheft
Hej
Jag provade en gång. Resultat: vid småregn rinner dropparna av. Problem uppstod dock när vindrutetorkarna gick igång. För några sekunder blev det en hinna på rutan som försämrade sikten. Därför avstår jag från att vaxa framrutan nu.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Jag vaxade framrutan och är nöjd med det.
Kanske inte lika effektivt som Rain X och liknande men fullt godkönt. Lättare att vaxa på i alla fall än de andra medlerna som e gjorda för rutan.
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Jag använder glaspolish på alla rutor, både in- och utvändigt. Funkar alldeles utmärkt, fin lyster och lätt att hålla rent. Dessutom immar det mindre.

Hans Olof BMWCS Nord #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
///M.D
enligt bosse bildoktorn så skulle man vaxa rutorna(:

-----------
G2styling.se Länk
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Glaspolish fungerar enligt min erfarnhet mycket bra. Likartat pris som bilvax, så en flaska är en vettig investering. Turtle (som är lätt att hitta i butiken) har tex en Extreme glaspolish, men jag har mest erfarenhet av Autosmarts produkt.
Svärd
enligt Bosse Bildoktorn ska man använda wiskey och mjölk som skärvätska och champange som spolarvätska.

Själv kör jag med Turtle Glas Polish inne och ute där det inte är tonat, där kör jag bara utsidan. Blir kristallklart och immar mindre. Har varit med om biltvättvax på vindrutan en gång och det var läskigt. Som Scheckheft säger så gick det inte att se framåt när man slog på torkarna. Kanske finns det vax som inte har den biverkningen.

///Martin

Turtle Extreme Car Wax (tror jag det heter) har funkat alldeles utmärkt för mig på min framruta. Det fick inga negativa effekter när jag satte på vindrutetorkarna, tvärtom verkade det som om jag köpt nya torkare, vattnet rann av väldigt fort.
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Jag köpte nåt medel som heter RainX tror jag. Dyrt tycker jag, 108kr för en liten gul flaska på OKQ8. Men jäklar så bra det var!! Vaxade övriga bilen med Sonax pro samtidigt och avrinningen på glaset är överlägset sonaxen på plåten!

Har haft "turen" att det regnat mycket här i trakten nu de senaste veckorna så medlet har verkligen bevisat att det fungerar. Körde till Katrineholm och tillbaka från västerås i regn och jag använde torkarna extremt lite. I ca 90kmh eller snabbare ser man bäst om man låter torkarna vila eftersom vattnet pärlar sig och blåser av direkt utan torkare.
Jag provade en gång att vaxa alla rutorna (även framrutan)
med Sonax hårdvax. Jag blev mkt nöjd, det blir en bättre lyster tycker jag. Vid regn så var det inga som helst problem, snarare tvärt om. Man slapp använda torkarna så mkt.
Tror att sido- och bakrutan är ok att vaxa men framrutans egenskaper vid regn beror nog på vilket vax som används.
Sonax hårdvax fungerade iaf. på min framruta.

/Peter
Visa användare
14
iS-glass
BMW 523iA Steptronic -99
Jag skulle avråda från att använda vanligt vax på vindrutan. Det fungerar ofta bra i början och så länge man kan låta dropparna rinna av utan att använda vindrutetorkarna, men precis som Scheckheft säger uppstår med vissa vaxer en mjölkig hinna efter ett tag... Vilket medel som används borde emellertid som så ofta vara avgörande för resultatet. Själv provade jag för övrigt med lite Turtle Vax daterad 1984! Nostalgi var ordet! :)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag och min kusin testade på hans bil att vaxa rutorna. Resultatet blev bra! inga som helst problem. Han kör dock uteslutande landsväg och då behövs inte torkarna alls när det är välvaxat. Sonax Flytande Hårdvax på röd plåtburk användes.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Har någon märkt om regnsensorn påverkas av vax/glaspolish?

/Jonas
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
ja73:
Jag vet inte hur den påverkas. men lättast är väl att inte vaxa just på regnsensorn.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Enligt min erfarenhet påverkas inte regnsensorn alls av vaxning/rain x.

Länk
Mo
176
Moe
Cykel
Efter en kompis uppmaning (han hade sett bosse bildoktorn) vaxade jag också framrutan med Sonax Flytande Hårdvax (tänkte det var lika bra när jag ändå vaxat hela bilen :-). Effekten blev både bra och dålig:
Fördelar: Vattnet rinner lättare av rutan, mindre repor i rutan syns inte längre, skiten fastnar inte lika lätt på de områden där torkaren inte tar..
Nackdelen är att jag fått lite skumma reflexer i rutan vid gatlysen, kvällstid, det verkar som ljuset bryts lite annorlunda.

Jag kommer nog avstå att vaxa rutan i framtiden, möjligen börja använda medel som är avpassat för det.
"a
104
"aka"
325i Cab -94
jag vaxar rutorna med samma vax som jag har på bilen.
kommer inte ihåg märket men det funkar kanon
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
vaxade alla rutor i måndags(sonax flytande hårdvax) när jag polerade bilen
att man inte tänkt på det tidigare kanon..behöver knappt använda torkarna när det regnar annat än när man står still i kö körning...
ic
237
icho
320i, -04
vaxade oxå alla rutorna i helgen, och resultatet var väldigt bra. Specielltt framrutan som då var rätt blästrad. Den verkade inte lika repig, och sikten blev bättre i motljus. Rinner av när man kör så torkare används bara när man smyg åker. Dessutom så tar torkarna så mkt bättre nu...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.