|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
->berga Radar är inte ljudvågor, Radar är radiovågor i GHz området. Cancer-risken när man kör förbi i 3 sekunder är försumbar. Däremot finns en fartkamera mellan husen där jag bor, den strålar ju 24 timmar om dyngnet, 7 dagar i veckan, 365 dagar om året rakt in i lägenheten/huset tvärs över gatan, skulle själv inte vilja bo i det huset. |
|
|
BMW_MAN: Jasså? Jag trodde att det var samma radar som på båtar, och det är väl ljudvågor? Eller blandar jag ihop något annat? =/ Nåja, säger du att det är radiovågor så får jag la tro på dig. |
|
|
AEG: Ok, hade bara inte hört något om det förr, och VV var minst sagt tvetydiga i sina pressmeddelanden: Länk "De som kör för fort registreras av kameraögat, fotograferas och bötfälls. Hastighetskameror är alltså ett sätt att försöka komma tillrätta med ett av våra största trafiksäkerhetsproblem – de alldeles för vanliga hastighetsöverträdelserna." Just användandet av termen att bötfälla fick mig lite konfunderad... Mvh Elvis |
|
| skrev på direkt | |
|
->Berga Japp, radar är det, jobbar på K eller X bandet har jag för mig... |
|
Len |
OM DET SUTTIT EN KAMERA var femtionde meter, där i backen på RV31 i Jönköping, då hade kanske tre oskyldiga trafikanter varit i livet i dag. OM ingen gnidde i pappas lånta bil hade farit med låsta hjul, tvärs över mittlinjen, så hade kanske tusentals kameror varit en träffande investering..... När det rullar så rullar det! Och när det rasslar så kostar det. len |
|
bara ta bort främre skylten när man kör på sådana sträckor me kamera. Typ ha fast den med kardborreband. /Stefan K |
|
|
fartkontroll, hastighetsövervakning, bestämning av fordons färdhastighet och rapportering av förare som överskrider fartgränsen. Polisens föreskrifter reglerar användningen av: a) radarhastighetsmätare (dopplerradar) som visar tillfällig fart; b) tidtagning vid uppmätt sträcka (minst 300 m) med stoppur och kommunikationsradio; c) tidtagning från helikopter mellan gula märken i vägbanan på 505 m avstånd; d) tid- och längdmätning (minst 500 m) från följebil med s.k. polispilot, som beräknar medelhastigheten; e) med laserinstrument. Källa: NE. |
|
|
Finns det någon anledning att bry sig om dessa fartkameror?? Kanske, men själv skiter jag fullständigt i dom även om det är en del storebrordmentalitet över det hela. Det står ju varningstexter långt innan kamerorna så det är ju bara att sakta ner.......en stund. Nä, gör som tyskarna och sätt upp fler kameror vid bevakade övergångsställen och ljussignaler. Rödljuskörare finns det så gott om att staten skulle gå med vinst enbart med hjälp av dom. Satsa sedan mer på att sätta åt rattonykterhet och rattfylleri. Det är nämligen det största trafikproblem vi har i dagsläget. Min åsikt är; Köra rattonykter/full = mordförsök och ska bestraffas därefter!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.