|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Dags att skriva på... Länk |
|
Skrev på direkt... :-) Mvh Jocke W |
|
| Deras lista över varför fartkameror inte bör finnas var delvis tämligen banal. Att fartkameror kan orsaka canser måste väl ända anses vara ett marginellt problem? Då orsakar nog en fortkörande bil mer canceroena ämnen med tanke på de ökade utsläppen. Därmeot håller jag med om det obehagliga i att ej veta när det bruna kuvertet dimper ner i brevlådan och vad dess innehåll är. Bötesbelopp bör deklareras i direkt samband med förseelsen. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Att det kan orskaka canser eller inte kvittar väl, DDT var inte farligt heller.. Jag tycker de ska bort, tycker man lika, skriva på. |
|
Jörgen: Tror du verkligen upphovsmannen till protestlistan vill ha bort kameraskåpen på grund av att han är rädd att få cancer av dem? Det kändes mest som ett oerhört krystat argument för att få ytteligare en punkt i listan över negativa effekter med kameraskåp. Kamerskåpens vara eller icke vara kan diskuteras. Vad tycker egentligen trafikpoliserna om dem? De flesta andra yrkeskårer brukar protestera när deras arbetsuppgifter automatiseras. Kanske saknar trafikpoliser den yrkesstolthet som en industriarbetare har? |
|
|
Jag skulle helre se en lista för att höja maxhasigheten på våra bättre vägar! Kör du för fort görs det på eget ansvar. Om böteslappen kommer från en trafikpolis eller i brevlådan från kameraskåpet kan väl kvitta?! ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Man slutar aldrig och förvånas över oliktänkande, men skall givetvis respekteras. Vare sig Jörgen eller undertecknad (och fler med oss) inbillar sig att upphovsmannen till protestlistan största oro är cancer risken. Om man anser att ekonomiska resurser skall användas till den typen av övervakning så låter man bli att skriva under listan. Eller som både Jörgen och jag anser, att dessa ekonomiska resurser kan placeras mycket bättre, tex på grov brottslighet dvs narkotika och våldsbrott. Vi väljer en fungerande "ordningspolis "före kameraskåp. Givetvis så är fartöverträdelser lagbrott, men prioritering bör ske. "Jaga bovar istället för bilister" Mvh Jocke W |
|
|
Jocke W: Finns inte möjligheten att plåtpoliserna frigör trafikpoliser som tidigare stått i buskarna med laserinstrument? Dessa poliser kan nu istället syssla med "riktig" brottsbekämpning medan plåtpoliserna står för hastighetsövervakningen. Kameraskåpen är alltid i förväg skyltade så det krävs ett riktigt klantarsle eller nonchalant förare för att torska. |
|
|
på debatt igår diskuterades hastighets bestämmelserna och jag tycker dom ska höjas och att vägarna ska kostas på. Skamligt att alla som använder vägarna betalar MASSVIS med skatter och får väldigt lite tillbaka. Är inte autobahn en rätt så olycksfri väg? |
|
|
"Skamligt att alla som använder vägarna betalar MASSVIS med skatter och får väldigt lite tillbaka." zag : Vi är relativt få invånare som betalar skatt i förhållande till storleken på vår infrastruktur. Vägunderhåll kostar! ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
![]() 2.226 530d G31
Ja, kör man 6000 mil per år, kan du ju räkna på vad jag betalar. Bensin är ju inte grattis, och hur mycket skatt är inte det ? Läs gärna: Länk |
|
Bones, Skatter (vägskatt, fordonskatt etc) minus kostnader för bilismen = JÄTTEVINST för staten. Vi snackar många miljarder... /Anders Länk |
|
|
Anders S. : Kan vara lätt att tro det om man endast läser skattabetalarnas rapport som Jörgen länkade till ovan. Bilismen kostar pengar, rapporten redovisar endast hur mycket av skatterna som läggs på vägunderhåll. Måvara att vi har en jätte till ineffektiv apparat i våra myndigheter men det smusslas knappast undan pengar nånstans. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Att kameraskåpen kostar tror jag inte kan sättas på minus-sidan för OM de nu skulle rädda ETT liv så har de betalat sig. Däremot så skriver jag på för att bara tanken på ett 'storebrors samhälle' med övervakning lite här och där inte känns lustigt.... Hellre en riktig polis i trafiken än 50 skåp... skåpen kan inte ta någon pga. rattfylla tillexempel. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Vet att följande är att slänga ut en brandfackla på ett forum där det till och med finns individer som lägger ut egenproducerade filmer där de skryter med sina extrema hastighetsöverträdelser Länk MEN, jag applåderar initiativet med fartkamerorna. De hastighetsbegränsningar vi har på allmän väg är fullt tillräckliga och det finns ett tydligt samband mellan hög hastighet och ökade dödsfall. Dessa kameror skall förövrigt sättas ut på just de mest olycksdrabbade vägsträckorna. Tokkörning hör hemma på BANA och blott på BANA. Kreti och pleti skall inte behöva riskera liv och lem på allmän väg. Nej, lägg några skattemiljoner på att bygga ett par fina banor runt om i Sverige där vi som älskar att köra hårt kan leva ut. Fartkamerorna behövs. Tyvärr... |
|
|
"Hellre en riktig polis i trafiken än 50 skåp... " Visst. Grejen är bara den att en polis kostar ungefär lika mkt som 50 skåp och kan bara kolla av en femtiondedel av vad kamerorna klarar. |
|
|
Är det inte så att de flesta (jag skrev inte alla) inte gillar kameraskåp av den enkla anledningen att man inte kan ligga en bit över hastighetsbegränsningen? Att det kostar pengar kan man ju naturligtvis reagera över, men tänk på att dessa kameror i första hand placeras på olycksdrabbade vägsträckor. Om man därmed kan sänka hastigheterna och minska antalet olyckor har jag faktiskt inget emot att vara med och betala dessa skåp. |
|
|
"bryter mot hemfriden eftersom de fotograferar rakt in i bilen" Det är fullt tillåtet at fotografera människor i bilar och i deras hem genom fönster. Om det är speciellt lyckat kan diskuteras, men det är definitivt inte ett brott mot "hemfriden". |
|
| Varför har ingen kommit på idén att åka runt med flakbil å kränga på svarta säckar på dem?? Antingen gör man nåt handlingskraftigt mot denna stasi stragei elelr så köper man aktier i företaget som gör dem. | |
|
Griseknoen: Jag förstår dig, men jag vet också att EN polis kostar väldigt mycket. Min poäng är att rattonykterhet och en hel del andra trafikbrott resulterar i mycket fler och allvarligare olyckor än hastighetsöverträdelser. Skåpen på väldigt olycksdrabbade vägavsnitt kan vara befogade, men det skall inte 'gödslas' med skåp enligt vad B Rosengren sade, fast har han någonsin haft rätt i något? :-) |
|
| Erito: Visst är det så att rattonykterhet och en hel del andra trafikbrott resulterar i mycket fler och allvarligare olyckor än hastighetsöverträdelser, men det är ju inte ett argument för att man inte ska ta itu med hastighetsöverträdelser ifall det är möjligt. Det skall inte ställas mot varandra. Självklart håller jag med om att rattonykterhet är klart värre än hastighetsöverträdelser som företeelse. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.