AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.961

Skriva på Stoppafartkamerorna

Sida 3 av 4
-BeeMWe-
Det är idiotiskt med fartkameror, folk gasar endå upp i 150 mellan dem och sen tokbromsar som fan när d kommer, åsså har man en bil i bakluckan.

Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Man får fråga sig vad man vill uppnå: Antagligen färre döda i trafiken. (Någon som ser ett fel i det?).

Tydligen har staten sett samband mellan färre döda i trafiken och fler farkameror. Om det är så att de gör den nytta som det sägs, så har jag inget emot dem alls.

Vissa säger att de behöver ligga några km/h över gränsen, och åker man långt så kan det nog vara skönt, men det måste hållas inom rimliga gränser. Tycker man att det är bekvämt att ligga i 125 km/h, tycker jag man ska göra det - med vetskapen att man KAN bli fotad. Då får man stå för det.

Ren fortkörning (i mina ögon allting snabbare än 140-150 nånstans) får man också stå för det, men man får förhoppningsvis hårdare straff än någon som kör i 125 km/h.

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det är naturligtvis inget fel med målet de försöker uppnå, men kamerorna tror inte jag är rätt väg mot 0 döda i trafiken! Om man satsar så mkt pengar på en sak så finns det inga pengar kvar att göra de saker JAG tror är mkt effektfullare som helhet, tex mötesfriavägar, alkolås etc etc. Som jag skrev ovan så har ju det totala antalet olyckor inte sjunkit och kommer med kamerona inte göra det heller. Bara på just de ställen där det sitter kameror! Och det har inte med den sänkta hastigheten så mkt att göra som att omkörningar knappast företas just där.....

/B
Alkolås utbildning sunt förnuft om alla hade haft sånt..!! sen så som redan sagt kamerorna lär ju inte ta fast rattfyllerister allt det handlar om är pengar pengar och åter pengar som ändå kommer till staten på ett eller annat sätt men men skulle bli kul och se hur många som kommer åka dit för fortkörning av dom som föreslog kameror...
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Är det kameraskåpens fel att det blir ryckig körning? Man måste väl lägga lite skuld på all de som kör på detta sätt också. Vill man uppnå säkrare vägar (vilket jag hoppas att alla vill) måste man ju kunna anpassa sig lite och inte klaga på att det inte går att köra för fort längre.
Men visst det kan vara svårt (om inte omöjligt) att få alla att anpassa sig.

Berga: Du skriver att "Vissa säger att de behöver ligga några km/h över gränsen". Jaha, men man har fortfarande vissa lagar att hålla sig till. Om man nu BEHÖVER bryta mot dessa ska man nog inte köra bil överhuvudtaget, då utgör man bara en fara!
Be
361
Berga

740iA -94
"Som jag skrev ovan så har ju det totala antalet olyckor inte sjunkit och kommer med kamerona inte göra det heller. Bara på just de ställen där det sitter kameror! Och det har inte med den sänkta hastigheten så mkt att göra som att omkörningar knappast företas just där....."

Då får man sätta upp dem överallt. ;) Men seriöst, om ett kameraskåp räddar ett liv om året, så är det rätt bra i mina ögon.
Håller med dig helt ang. alkolås och mötesfria vägar. Dock undrar jag om det ena behöver utesluta det andra.

Stephan: Jag kan inte stå för vad andra säger, säg det till dem, inte mig!

Sen FINNS det fall där man verkligen BEHÖVER bryta mot lagarna. Skulle någon av mina släktingar ligga i en ambulans, skulle jag hålla 190 km/h om det behövdes för att hänga på. Givetvis skulle jag inte göra det inne i en stad, eller på din garageuppfart - oroa dig inte. Det sunda förnuftet kan aldrig ersättas av en lag klottrad på papper.

Sen undrar jag om verkligen alla lagar måste hållas till 100%. Det viktiga är att så få folk som möjligt skadas eller omkommer i trafiken. Om man sedan vill riskera sitt eget liv så är det ens egen huvudvärk också.

/Berga

Be
361
Berga

740iA -94
Läste igenom den så kallade "faktan" som finns på hemsidan någon länkat till i början på tråden.

KAN orsaka cancer. - Man är exponerad under två-tre sekunder av "radar eller laser" som förvisso säkert inte är nyttigt, men radar är ljudvågor och laser är ljus som kan skada ögat - iget av det orsakar mig veterligen cancer.

KAN leda till en övervakningskamera i varje trappuppgång. - Va? Var är sambandet? Hastighetsöverträdelser när man har brottom hem?

Vissa är falska för att ge intrycket att man kan bli övervakad, men inte vet riktigt när. - Så nu är det fel att spara pengar och lägga någon annan stans än fartkameror också?

Kan kommentera mera, men orkar inte bry mig. Låter som en riktigt desperat stackare som inte vet vad han vill eller tänker...

/Berga

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Berga: Det var inget angrepp mot dig. Det var helt riktat till de personer som "måste" bryta mot lagen, som du skriver. Jag håller med dig om ambulansfilosofin.
Lite samma sak om det dyker upp en ambulans med blåljus bakom en när man ligger på enfilig sträcka med mitträcke. Då trycker iaf jag på.
Det här är ju dock väldigt speciella situationer och rättfärdigar inte på något sätt att alltid ligga över hastighetsbegränsningarna.

Håller också med dig om att "argumenten" de har på protestsidan är tämligen låga. Ger ett allmänt lågt intryck!
Berga, med all respekt - du är en paragrafryttare med väldigt lite körvana. Du vet inte att man kan åka både fort och säkert. Det stadium nu nått kallas regelstadiumet i körkortsboken, säg till när du passerat det.

/Erik
Be
361
Berga

740iA -94
Stephan: No problems. =) Håller med helt, vart ska man ta vägen om han har bråttom? Klart man får skynda sig till första ställa där man kan akta sig. Argumenten ja... ;) Jag kunde inte låta bli att flina lite åt dem. :D

M-Pire: Med all respekt, jag kommer köra ifrån dig (samtliga distanser) när jag fått körkort. =) Säg till när du passerar mig.
(Du som fortfarande citerar "körkortsboken" verkar inte ha kommit mycket längre).

/Mattias

/Berga

Nja, man ska nog inte underskatta trafikläromedel, det står faktiskt ganska mycket nyttigt där...

Mvh Elvis
Be
361
Berga

740iA -94
Det gör det säkert! Har faktiskt inte mer än bläddrat igenom en sådan.

(Hoppas att alla förstod att mitt föregående inlägg ska tas med ett par säckar vägsalt...?)

/Berga

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Eftersom det inte finns hur mkt pengar som helst så utesluter det ena det andra! Därför är jag emot kamerorna. De gör sin nytta där de sitter, men sätter de upp dom i kombination med mötesfria vägar då är det något fel.....
Om 90% av trafikanterna kör för fort på en given sträcka: är det då fel på dem eller på hastighetsbegränsningen?
Mer pengar till differentierade fartgränser i fall kamerorna skall utökas!

/B
Be
361
Berga

740iA -94
Om 90% kör för fort där det är stor risk för något (ex. att djur korsar vägen, att det är lömska kurvor, att det kommer bostadsområden tätt intill vägen osv. osv.) så är det fel på dem som kör för fort - helt säkert.

Om 90% kör för fort på en sträcka utan några som helst risker, får förståndet avgöra. Är det lämligt att köra i 130, OK, gör det, men det står 110 på skyltarna och det vet 99% om. Därför får man skylla sig själv, eller vänta med att köra 130 tills att Sverige EU-anpassat sig även på den fronten...

Ja, som du säger... Differentierade fartgränser är ju också en idé. För det FINNS ju faktiskt raksträckor där det är viltstängsel och långt bort från bebyggelse. =)

Det enda argument som i mina ögon är hållbart, är att man inte kan se ifall någon kör rattfull. Där är en vanlig polis outstanding jämfört med ett skåp!

(Något måste väl inte vara fel om de sätter upp dem på mötesfria vägar? 200 är en risk över allt. Man kanske kan "sätta upp" gränsen till 130 eller så istället på sådana sträckor).

/Paragrafryttaren
Lite o.t. men satt å lyssna på två gentlemen vid bordet breve för inte så länge sen. Där de garva åt polisen som köpte kameror för runt 70 papp st fast att samma kamera gick att köpa över disk för 7' st. De satt å klappa händerna för de bra affärerna gick. Undra varför :/

Sen gillar jag inte skåpen för att jag tappar så jävla mycket fokus på körningen. Jag som har min inkomst beroende på kortet och kör 50 mil om dan är livrädd för att missa en kamera nångång.
Kommer ge mej hjärtinfark före 40.
Det går "bra" på vägar där jag vet vart skåpen står men är förjävligt på okända vägar.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Konstigt när man reflekterar över risken att förlora inkomsten i samband med en fortkörning, och inte risken att förlora livet. Man kan vara hur skicklig förare som helst, det kan ju vara motparten som dabbar sig, en älg som inte ser sig för eller nåt liknande som kan ske så plötsligt att man egentligen inte hinner reagera. När det väl händer, är hastigheten en viktig faktor som kan utgöra skillnaden mellan liv och död, mellan kärnfrisk och kolli. Hög hasighet ger kraftigare krockvåld.

Kameraskåpen (bara skåpen) sänker snitthastigheten på vägsträckan. Det är just där vinsten med skåpen ligger. Är man så rädd för skåpen att man förlorar uppmärksamheten i stort, låser man förslagsvis cruisen eller gasfoten på laglig hastighet vid infoskylten innan stäckan.

Bristen med skåpen är som sagt att dom inte gör utandningsprov. Men när jag blev stoppad för fortkörning av en alldeles levande polis, av kött och blod, togs inget utandningsprov. Anser det vara tämligen självklart att någon som just begått ett trafikbrott alkotestas, det är ju så enkelt. Så den bristen finns inte enbart hos kameraskåpen.

Bäst att tillägga att jag kör ofta fort, men försöker i alla fall vara riskmedveten.

Sex på alla fyra, roligast så!
Vad är det som är konstigt med att reflektera över inkomsten?
Jag kör sällan mer än 10 för fort ofta cruisen inställd på 90 på mätarn, dvs 85 för då går det lika fort som för lastbilarna. Men vad händer den dan jag missa en 70 skylt? Körde om en lastbil? Är det schyst att jag ska behöva böta dryga 40 tusen för att jag körde för fort? (2 månadslöner)
Be
361
Berga

740iA -94
Har jag missat något, eller är böterna dryga 40 papp för fortkörning?! :S Jag trodde det var dyrt om man fick en lapp med 2500 kr på jag...
AEG: Du kan väl inte förlora körkortet via fotoboxarna? Måste det inte vara manuell kontroll för det?

Mvh Elvis
Det går lika bra att förlora lappen i en box...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.