|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Erito: Glömde tillägga att det ju börjar komma kostnadseffektiv teknik som även kan få bukt med rattonykterhet såsom alkolås. | |
|
Jo, men i det här fallet så står de lite 'mot varandra' eftersom kameraskåp inte kan upptäcka de andra brotten, men det kan en polis och då borde man satsa pengarna på polisen istället... Sätt några skåp på de mest olycksdrabbade avsnitten, inte mer. Min personliga åsikt såklart.... och självklart håller jag med om att det bör byggas några banor för de som vill köra hårt :) |
|
|
Jo det är bra med teknik sålänge den använder upp skattepengar rätt :) |
|
| Erito: Glömde tillägga att det ju börjar komma kostnadseffektiv teknik som även kan få bukt med rattonykterhet såsom alkolås. | |
///M.D |
snart är det ganska dyrt att vara stockholmare,först benisen(lika för alla)sen tullavgiften.kommer att bli dyra biobesök(: ----------- G2styling.se |
| kamerorna ska bort! Läste en artikel om de nya kamerorna som ska sättas upp, skrämmande läsning, vart är vi på väg?! | |
|
protestlistan verkar inte funka så bra.... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt! |
|
|
Bra med kameror på olycksdrabbade vägavsnitt och det är bevisat också med minskad olycksstatistik.Varför har folk så jäkla bråttom jämt till inget viktigt.Bättre att börja med motorsport på bana om man är gasglad av sig än gnälla på regler å lagar om hastigheterna i Sverige ...//dutta |
|
|
Tricky??? Vad f*n menas med det då? Två bilar är fler än en.. |
|
|
Ser ut som om någon hackat sönder sidan.. eller kanske bara nåt tillfällit fel? BMW4EVER! |
|
|
jag kör förbi sträckan Borås Ulricehamn på "riskväg 40" två gånger i veckan, och det mest störande med skåpen är helt klart trafikrytmen de skapar. Det blir snabbt kö och gummibands effekter kring vartenda skåp. Först tvärnit och sen rivstart...förklara gärna för mig hur detta är trafiksäkrare än en något högre snittfart. Skåpen är en vacker tanke, men de fungerar inte något vidare till annat än att dra in bötespengar. |
|
| Jag skulle hellre se att de la de miljonerna på bättre vägar istället. Det skulle garanterat rädda lika många liv det... | |
|
Yes..!!! Bättre vägar, mitträcken, ordentliga 2-filer, och väl anpassade av/påfarter... Här i närheten kan man tro att det är någon mindre belevad som utformat av och påfarterna.... Hiskeliga olycksfällor..!!! Plus...ett vettigt sätt att tänka hur man beter sig på vägen. Vilka vill vi inte se..?!?!? Jo, de som absolut håller sig vid(på) mittlinjen och definitivt inte överskrider km begränsningen. Skapar idiotiska omkörningar av vissa och extrem irritation hos många andra... ;) Jag menar inte att man skall köra hur som helst, vissa med alldeles för tung högerfot borde skaffa trampcykel istället. Och andra tror att de är bäst i världen på att köra bil...Vilka är det som krockar????!!!! Men kameror i massor behövs inte..!!!!!!! kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
|
Man säger att man bevisat att kamerorna hjälper, men som vanligt med statistik så går det ju att tolka på flera olika sätt. Det är säkert riktigt att olyckorna minskar på just den sträckan där kamerorna sitter, MEN det tror ia f jag beror på att där kör ingen om av rädsla för att bli fotad. Kamerorna sitter ju alltid i slutet på rakstäckor och så och omöjliggör därmed omkörningar. När kamerorna upphör så ska man till varje pris om bilarna framför då de har skapat en väldig irritation genom att köra 15-20 km/h för SAKTA av rädlsa för att bli fotad..... Och Då smäller det! Så på just de sträckorna som övervakasd av kamerorna så sjunker säkert olyckorna, men knappast pga av att farten är lägre. Men den totala olycksfrekvensen minskar knappast! Mötesfria vägar är det mest effektiva sättet att undvika allvarliga olyckor, och DET vill jag att mina skattepengar skall användas till. Om man på dessa vägar sätter upp kameror är det som att använda blöjor för att inte skita ner blöjorna........ /B |
|
|
Kamerorna kränker bara en individs integritet om man begår ett lagbrott. Och det är just det kamerorna gör fotograferar endast vid hastighetsöverträdelse. Vill man köra för fort får man ta den smällen. Mellan Hässelholm och kristianstad finns det fartkameror och där har olyckorna minskat. Och jag tycker att det är bättre att spara människoliv än att kunna köra för fort utan kameror. Innan kamerorna kom upp på väg 21 var det rena racerbanan där. Jag välkommnar absolut fler kameror på våra vägar. Bmw är rätt okey!! |
|
|
Jag håller med Heli, det blir fort en "gummibandseffekt", men å andra sidan kan man känna sig bra mycket tryggare att gasa som en blådåre mellan kamerorna då det är färre riktiga poliser ute. Sen kan man ju som motorcyklist bara ignorera kamerorna helt, det är bara att vinka och le när man passerar! ;-) Nä, fler kameror! Mvh Elvis |
|
|
Jag kör mellan Vara och Vårgårda flera gånger i veckan, och har gjort i 10 år nu, och sen kamerorna kom upp är tempot betydligt lungnare. Kan kameraskåpen spara liv, får man sätta det i relation till att vara övervakad. Och håller du hastigheten blir du ju inte fotad, så för mig är dom inget problem. BMW CS #5206 |
|
|
Kamerorna har både för och nackdelar. Bland fördelarna är ju just den önskade hastighetssänkningen. Nackdelarna är, som jag ser det, att dessa kameror tar bort uppmärksamhet från övriga delar i trafiken. Här hos oss finns flertalet kameror och några sitter i direkt anslutning till korsningar. Om man iakttar människor som kör förbi tittar de mer på kameran än trafiksituationen i övrigt. Jag ser det som farligt, framför allt i samband med kornsingar mm. Dessutom tror jag att du skulle få ännu större effekter om kamerorna syntes bättre. Då skulle ju ingen missa att sänka hastigheten, vilket ju är den önskade effekten. All typ av synlig övervakning är att föredra enligt min mening. Men i vissa fall känns det som om det viktigaste är att sätta dit människor istället för att förhindra att brottet begås. |
|
|
Jag tycker att det är bra med kameror på rätt platser. I Lundbytunneln i Gbg var normaltempot runt 90 istället för 70 innan kamerorna kom upp. Olyckor i tunnlar ska man ju helst försöka hålla nere... |
|
|
Jag är inte så förtjust i kamerorna, men jag tycker den där sidan verkar lite oseriös. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.