AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.980

Ska jag sälja bmw:n till förmån för en Peugeot?

Sida 5 av 7
to
144
topbone
320d -03
M5 -89
E34 535 585hk
E30 318is -banbil
E30 345i 617hk
Körde ifrån en 206RC ett par gånger när vi racade med min E28 528 och det enda jag har hade gjort är ställt upp tändingen lite o lite bättre flöde i avgassystemet o dumpat luft ur bakdäcken har liiite mer vrid än i en myggpeggamotor, han som körde såg ganska besviken ut *haha* och han var en ganska bra förare.
och det där med inte samma klass när det svänger.
Bilstein sprint och fjädrar råder bot på det för inte så stor PENGAR...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
TheHenk: Jag menar inte att RC e "en gåva till mänskligheten". Men jag har läst i stort sätt alla tester som finns (i sverige) och därav lärt mig ett o annat. Dom brister som beskriva e inget jag e orolig för.. bla bullrighet, stötighet osv... Men det som alltid återkommer är den fina motorn och vägegenskaperna! Det e dom jag e ute efter! Sen hade bilen inte kommit på frågan om den hade kostat 200k! Men nu gör den inte det. Bra prestanda till ett förmånligt pris är det som utgör stor del av beslutet!

För övrigt så finns det en länk till den här diskutionen på Peugeots forum.
Länk

Det finns nog en och annan därifrån som reggat sig och lagt in synpunkter i den här tråden... =)
WoberT: Du inser kanske var du påstår i ditt inlägg?
Dvs att RCn presterar en sekund bättre till 100 än vad tillverkaren samt alla andra biltester påstår.
Det är vad som krävs för att åka jämnt 330n nämligen.
Du påstår dessutom att han åker ifrån den....

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
LexCom: "guds gåva till mänskligheten" är en överdrift som Johan99 tyckte att jag var i närheten av att använda... vad gör då inte du? :) Skämt åsido, du behöver inte förklara. Jag märker att du läst på om RC:n och jag tycker definitivt inte det är nåt fel på bilen! Den verkar motsvara din kravspec till 100%...

/TheHenk

Ps. Vilket guldproblem egentligen: Att välja mellan 206 RC, Cooper S eller Civic Type R... Jag hade aldrig bestämt mig... det är ju ett grymt skönt "problem" att sitta och fundera på! :)

__
En gång BMW - Alltid BMW
wendtan: JA den presterar en sekund bättre än vad peugeot själva anger, det är uppmätt o bevisat. Men han som äger bilen har inga framdäck kvar eftersom han övat på starter i ett par månaders tid =).

Jag va inte där när det hände men han tog en 330, en S60 T5 och en SLK 230 Kompressor samma kväll. Kan ju va så att föraren i BMW:n inte va så duktig eller att han fick en dålig start eller vad som helst, mycket som spelar in där.

Jag har aldrig klagat på BMW o tänker inte göra det heller, jäkligt fina bilar enligt min mening, försöker bara försvara Peugeots dåliga rykte här.
Hade jag varit på jakt efter någon bil i detta segment så hade jag provkört samtliga intressanta, pratat med folk på respektive forum typ; Honda CTR=Hondaklubben, 206RC=Peugeot Sport Club of Sweden.
Det minst naturliga hade varit att skriva på ett märkesinriktat bilforum som inte har någon bil i segmentet.
Det kanske bara är jag?

Har du bestämt dig så är det bara att gratulera, det är ju det man vill, d.v.s. hitta en bil som passar en själv.

Mvh,

/Wille
WoberT:
Hmm...
En sekund är jättemycket...några tiondelar kan jag köpa att en bra förare kan kapa i sin egen bil med bra startteknik.
Hur har ni testat 0-100? Armbandsklocka? G-Tech?

/Wille
Wober: Om den presterar en sekund bättre än Peugeot själva uppger så ska den ligga på 6.4 sek? inte sant?

Ja läste alla tester ja hittade kring RC häromkvällen och inte något test presterade den bättre än runt 7.4 sek.

Du skriver att de är uppmätt och bevisat, hur och var?

En 230 SLK har iregel automatlåda och är allmänt trist temperament. 190 hk 4 cyl motor med kompressormatning.
Den har inte en cahns mot en 330.

En S60 T5 är en snabb bil, men lider av problem med fästet till 100, den blir ifrånåkt av 330 0-160 trots sina 250 hk.

Jag skulle tro att din kompis åkt mot en 330 step(automat) eller att föraren av bmwn inte rikigt kunde uttnyttja sin bils prestanda.

Länk
jag citerar killen med RC:n

"Tsss.. Ja har bara blitt omkörd EN gång.. De va mot en trimmad EVO..
Men så har ja haft tur oxå!
Några bilar ja mött (I streetrace)

BMW 535i (Race upp till 180+)
BMW 328i (Race upp till 180+)
Saab 9-5 Aero
Vw Corrado VR6 (Race upp till 180+)
Audi A4 2,4
Suzuki Swift GTI (Turbokonverterad, ladda 0,8bar)
Honda Integra Type R
Renault Clio Sport, med fullt 2,5", filter, chip & lättad (drog jämt)
Drog relativt jämt mot BMW bilarna.."

"Jaha.. Så har de vart rejs idag igen..
Man han inte mer än & komma hem från Lunda & käka föräns de bart iväg igen.
Har några bilar & tillägga min lista över omkörda bilar! *Skratt..

Seat Leone med 220 HK
Volvo S 60 T5
Mercedes SLK 230 Kompressor..

Rejsade mot några fler, slöa bilar.. Men dom bryr ja mig inte om att skriva upp!

Iaf.. RC:n går tydligen rätt bra ändå! Längtar tills ja får mer pulver i den bara.."

Sitter o funderar på var jag fick BMW 330 ifrån, kan va så att jag blandat ihop saker o ting *ber om ursäkt* sen har jag sökt på peugeotklubbens forum efter hans tider 0-100 men har inte lyckats hitta nåt än, vet iaf att han skrev 6.8sek eller nåt sånt, alltså inte en hel sekund snabbare men bra mycket snabbare ändå. Ska leta vidare.

WoberT : Nu känner ja inte denna killen, men de han skriver får mig att ta infon med en stor nya salt.
både saab 9-5 aero och s60 t5 är bilar med 250 hk under huven.
Deras högfartsegenskaper är inte att leka med!

Om han drar jämt mot en 328 vilket är en bedrift isig, så har du svar på vitt att bilen inte gör 6.8 sek till 100. 328an gör 7.3.

Länk
wendtan: jag känner honom inte heller, bara träffat honom på bankörningen i Lunda i helgen o snackat med honom på forumet men jag har ingen anledning att tvivla på det han säger. Visst har dom högfartsegenskaper men frågan är om dom accar lika snabbt som en RC? Borde dom nästan göra men det kan ju va kassa förare o att han är duktig, mycket som spelar in som sagt. Han säger själv att han kört på 6.8 men det kan ju va så att han lyckades med det nån gång men inte alla.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Wendtan: Kan va den har killen dom menar...
Länk

Tack Lexcom, där bekräftade du vad jag undrade:
"0-100 = 6,87 Med full tank, 1 passagerare & lite för mycket hjulspinn.. (Mätt med G-Tech)"
Lägg på en sekund så kanske du har riktig tid, det finns ingen som mäter 0-100 på en vanlig G-Tech, då den är totalt oförlitlig på denna mätning...

/Wille
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Wille: Jag vet! Det var ju en test ev g-mätare i bilsport för ett par år sen. Vissa var bättre än andra men ingen var riktigt tillförlitlig... Men å andra sidan kan man ju inte automatiskt säga att en g-tech visar snabbare tider än verkligheten det kan lika järna vara tvärtom. Så va det i bilsport i alla fall. Men det som felade mest var sluthastigheterna vid test 402m.

Det skulle va kul att vata om biljournalisterna som testat RC har testat med eller utan antispinn. Jag läste i nån tråd på deras forum att samma kille får ca 7,4 sek till hundra med antispinn, men att det går mycket bättre utan...!!??
Detta bekräftade även mina misstankar.

Om jag inte missminner mig helt från "mätar" testet i bilsport så visade g-tech väldigt konsekvent 1 sek för "snabbt" Den var konstant felvisande lixom.
Jag ska leta efter testet när ja kommer hem för att säkerställa att ja kommer ihåg rätt.

Att den skulle visa långsammare tider än verkligheten ser ja som högst osannolikt, speciellt med "full tank o mycket hjulspinn"

Seriösa Biljournalister använder i regel GPS utr, vilket aldrig diffar mer än 0.1 sek från verkligheten i de tester ja läst.

Länk
ormen
jag har bara kört 205 GTi o 405 Mi16, men det var rena skiten! säkert mycket bättre idag, men hur mycker "mer" bättre har inte BMW blivit då? (bortsett från typbrister) bara senaste halvåret har jag sett 2st. splirrans nya 406 coupé dö rakt av på gatan utanför mig, gissa förarnas miner.... så driftsäk. är inte nån vidare heller...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Hittade en tråd om just G-Tech här i forumet.
Länk

Alla G-tech verkar ju inte slå fel då denna bmw presterar ungefär vad den ska enligt tidigare motortester! För inte gör väl en m3 3,0 0-100 på över 7 sek som "wendtan" isåfall påstår...!
Länk

läs där om att den alltid visar "konstant fel"

De som är intressant är om g-tech eller g-tech pro använts.
Första generationen var en riktig glädjemätare, andra generationen verkar vara lite mer tillförlitlig.

Jag kan tillägga att ja kört 6.1-6.2 sek 0-100 med g-tech pro.
Enligt min GPS låg jag dock på 6.5-6.6.

Länk
Är de någon som sitter med bilsport numret där g-tech mätare testades i närheten som kan ge oss lite info?

Länk
Lägg ner den här diskutionen, en vanlig (gammal) G-tech ÄR en glädje mätare, punkt. (Jag har inte testat G-TECH/Pro COMPETITION)
Det kan skilja från bil till bil (självklart), men i detta fall väljer jag att lita på de tidningar som har testat RC'n och inte på en gasglad kille med G-Tech som tror att mätarfart är verklig fart, så här skriver han i sin presentation:
"Toppfart 220 Km/h
Toppfart.. 230 på mätaren! :)"

/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.