AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.984

Ska jag sälja bmw:n till förmån för en Peugeot?

Sida 1 av 7
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag har bestämt mig för att sälja min 320 och köpa en bil med mera krut i. Men vad ska jag köpa? Jag vill ha en så ny bil som möjligt. Och det har dykt upp en het konkurent för mig. Peugeot 206 RC. Kostar 180k NY! Man får en 1000 milare för 160k. Det ska tydligen vara en riktigt kul bil. Och betydligt billigare att äga än bmw. Och ska man jämföra prestanda så måste man ju upp till 330:n och då blir det genast väldigt mycket pengar inblandade. Jag har ägt en peugeot förut så jag vet ungefär vad man får kvalité. Men samtidigt gillar jag bmw skarpt.

Vad ska jag göra???

Men hallå. Titta bara på vilken kvalite en peugeot med några år på nacken har. Inget roligt ägande skulla jag tippa på. Skulle satsa på nästan ny bmw istället. Det blir nog roligast och mest ekonomiskt med tanke på vilken skillnad det är i andrahandsvärde i jämförelse.Sen lär du trivas bättre i bmw:n i längden.
///M.D
tror du e lite fel forum för att fråga(:

hade du frågat om du ska byta mellan 320 å 325 så hade du fåt lite bättre svar(:

-----------
G2styling.se
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Hade en 307:a som hyrbil i helgen och måste säga att det var en klart positiv överraskning (OK, den driver på fel hjul men ändå), mycket gokartkänsla i den, klart mycket roligare än Golf (samma storleksklass) i min mening. Att det är en fransk bil märks dock, lite lustiga lösningar på småsaker och ett sabla plingande och blippande om man inte släckte ljuset eller tog ut nyckeln när man öppnade dörren. Nu är ju visserligen inte 307:an jag hade en 206:a men jag misstänker att det inte är någon större skillnad i detaljkvalitet mellan modellerna. Som folk brukar säga, provkör och bilda dig en egen uppfattning.
Hejsan!

Jag och en polare provkörde en Peugeot 206 RC för inte så länge sen. Det va den äckligaste bilen jag någonsin åkt i! Ratten ryckte åt högen å vänster som en galning när man gasade. Sen vart det världens resonans i kupén så fort motorn gick över 4000varv. Usch och fy vilket skräp säger jag bara. Det fanns inget i bilen som utstrålade något som kallas kvalité. Kan ju bara säga, provkör den gärna men du kommer ångra att du gjorde det. Skulle mycket hellre köpa en fräsch M3 E36 för omkring 180k om jag hade haft de slantarna :)

Det va bara lite av mina egna erfarenheter!

Mvh Tobias
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Att det rycker i ratten är inget som är speciellt för 206 RC, det gör de flesta framhjulsdrivna bilar när de spinner eller är på väg att tappa greppet.

//Thorssa
Jo det e sant... men denna va inte kul alls :) Finns ju framhjulsdrivna bilen som inte känns så värst äckliga när man gasar :)

Mvh Tobias
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Som jag skrev så har jag ägt en Peugeot förut så jag vet fördelar och nackdelar. Och jag vet att det är lite fel forum. Men ställer jag frågan på ett peugeot forum så får jag ju samma svar fast från andra synvinkeln. Men varken buller,kvalité eller andra saker skrämmer mig. peugeot gör bra bilar nu för tiden.

Sen är andrahandsvärdet på 206:an det ablsolut bästa, alla kategorier! Så det e ingen nackdel.

Anledningen till att jag vill ha en så ny bil som möjligt är att det blir billigare i försäkring, plus alla andra garantier som medföljer.

Jag har ångest, tro inget annat. För jag älskar min 320. Men den e tyvärr för slö för min smak.

Men att köpa en 11 år gammal M3 som någon föreslog e inget för mig. Då köper jag helldre en ny 206 RC och busar med några år... Sen när jag har mognat lite kan jag slå mig till ro med en 320 igen =)

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Sen inspireras man ju av alla motorjournalister som prisar bilen för sin grymma väghållning och underbara motor!!!

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Peugot har ju otroligt bra andrahandsvärde! 206 och 307 är ju väldigt dyra begagnade så på så vis är det ju ett bra köp.

Mr C
har du funderat på en 206gti är nog en bit billigare..dem har väl 137hk och det räcker i en så liten bil
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Min far köpte en ny Peugeot varje år under 70-talet och alltid ljusgrönt, med undantag för en sliver, som han snabbt bytte mot en ljusgrön igen. Jag minns det som om det vore igår. Frågar man min pappa varför han bara köpte Peugeot under 70-talet så svarar han att "Hur kunde jag vara så dum". och jag håller med:)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag körde en Seat Cupra för några år sedan. Den gick utav h*vete. Det var kul i 5 minuter. Sen tröttnade man på max-min spelet på gasen och kopplingen.

Kanske är Pegeuoten likadan?

Min gammelbil är ju oxå lite busbil men betydligt skönare i längden. Men prova dig fram är mitt tips!
Aldric
Slå till, prestanda är kul och tom en 206 X16 går att busa med :). Du kan ju som du sa alltid skaffa BMW igen när du "gasat av" dig!

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
Rekommenderar Honda Civic Type-R istället, kostar runt 200' ny, har sett begagnade från 160', ligger i samma prisklass som RC'n, går bättre än man tror, speciellt när det svänger. Dessutom är den högvarvig, max effekt 200 hk på 7400rpm :)
Kul bil

/Wille
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Instämmer med WilleW;

Type-R:en är snabbare, har bättre kvalitét och utrymmen samt ännu högre andrahandsvärde än RC:n. Personligen tycker jag att den är snyggare också, men kanske mest pga att "alla" inte kör omkring med den..så som folk gör med 206:an!

Fast Hondan kommer tvåa, jag tror att Mini Cooper S passar dig bäst (efter BMW'n o allt) - och då bibehåller du din popularitet här på forumet också... :-)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Varför framhjulsdrivna även drar mer åt ett håll beror på att det är kortare väg till ena hjulet från drivningen från motorn, eller nåt sånt, vet ju inte om det stämmer 100%, men så var det på min kadett(ja tyvärr jag har ägt en sån).

//Mvh Simon
Håller med Sani, Cooper S eller Civic Type R måste bedömas som både bättre och roligare köp, dessutom snyggare.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Xtracrispy: japp det är en av anledningarna. mitt ena framhjul är betydligt mer slitet än de andra. 216Hk och framhjulsdrift sätter lite krav på gummit...
Detta kan avhjälpas till viss del med ett fjäderbensstag.
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Lexcom: här kan du läsa vad testare tycker om 206´an Länk

Jag får en känsla av att detta är fel forum att diskutera bortbyte av en Bmw :P

BMW4EVER!
Köp en 206 RC vet ja! Du verkar ju nästan bestämt dig redan, du blir säkert nöjd.

Prestandan är däremot inte i närheten av 330ns.
Dock är den i samma region som 325.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.