AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.979

Ska jag sälja bmw:n till förmån för en Peugeot?

Sida 2 av 7
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det e sant 330:n går väl snäppet bättre. Men å andra sidan så går 206:an betydligt mycket bättre än 325:an. Det känns ju mycket intensivare i en liten bil oxå.

Civic Type R har varit ett alternativ, men för taskig utrustning och att garantierna e på utgång vid ett eventuellt köp gör att jag håller 206:an som ett bättre köp. Likvärdig prestanda! Men som jag har skrivit tidigare så vet jag ungefär vad jag får i kvalitée.

Mini Cooper gillar jag inte. Dessutom får den pisk av 206:an!
Lexcom: Kan du berätta vad du menar när du skriver betydligt bättre än 325?
De har identisk prestanda till 100, och ja kan inte tänka mig att en 2 liters fyra har bättre högfartsprestanda än en 2,5 liters sexa.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Detta är mina källor: Länk

Samt:
Länk

330n är en hel sekund snabbare till hundra vilket bör anses som mycket i de intervallet. M3an är en dryg sekund snabbare än 330n och har 100 hk till.

Länk
E3
14
E3 bimmer
3.0s -72
3.0si -72
206 fikk ganske bra kritik i denne norske testen:

[LÄNK]www.dinside.no/php/art.php?id=98993
E3
14
E3 bimmer
3.0s -72
3.0si -72
oj...tester på nytt:

LÄNKwww.dinside.no/php/art.php?id=98993
E3
14
E3 bimmer
3.0s -72
3.0si -72
sorry! hur gör man??
så:
Länk

skriv:
http kolon frontslash frontslash
så blir det en klicklänk

/Wille
E3
14
E3 bimmer
3.0s -72
3.0si -72
ok takk, jeg misforstod en beskrivning jeg fant i forumet. Normenn...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Wendtan:
Peugeots sportbilar går nästan alltid bättre än vad fabrikes uppger. Bmw:s bilar brukar oftast gå något sämre än vad fabriken uppger. Jag fick för mig att en 325 gjorde 0-100 på ca 8 sek. Nu såg jag att det står 7,2 på en 2002:a, så omman jämför det med en 328 där det står 7,0 men den gör på 7,7 såkan man ju ändå dra slutsatsen att det säkert slutar på runt samma siffror för 325:an.

206 RC gör enligt olika tester 0-160 km/h på mellan 17-18 sek. Det tycker jag e ganska bra för att vara en småbil. Det e ju tex 2 sek snabbare än en cooper S och 5 sek snabbare än clio sport!

En 330 kör väl samma intervall på 15,5-16 sek. Men jag e övertygad omatt den e minst lika snabb som en 325 upp till i alla fall 170-180 km/h sen orkar nog den lilla inte såmycket längre. Men kul lär det vara. Och det e det som e huvudsaken!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Sen e det fortfarande viktigt att understryka att jag fortfarande e en bmw fantast som bara tillfälligt (ca 2år) söker ett billigare och roligare altrernativ. Jag har ju haft en 205 gti förr och det e fortfarande den roligaste bil jag har kört. Även fast det inte e någon raket. Hade jag aldrig ägt den bilen så hade jag nog aldrig sneglat åt peugeot hållet nu =)
Ja håller inte med dig angående bmws siffor.
Jag har hunnit äga en 323 E36, en 328 E46, Och nu en 330.
Jag har kollat alla bilarna med GPS och funnit att siffrorna inte är svåra att uppnå. 323an gjorde dessutom bättre ifrån sig än utlovade 8 sek.

Ja kollade upp lite tester på AMS som jag upplever som seriösa
och kan konstatera följande:

RC E46 325
0-80 km/h 5,1
0-100 km/h 7,3 7,2
0-120 km/h 10,3
0-140 km/h 13,5
0-160 km/h 18,1 17,8

Toppfart 220 km/h 240 km/h

Dvs att Peugeot lovar vad dom håller med absolut inte mer.
Hittar tyvärr inte exakta uppgifter i de andra intervallen. Men de ger en bra fingervisning.

Länk
Lexcom: Jag har ägt en Peugeot 206 Gti. Trots sina 137hk var den en besvikelse både när det gäller komfort och snabbhet ute på vägarna. Sen har jag testat 206 RC flera ggr och jag tycker personligen att man begära mera drag i en liten bil som har 180 hk! Så mitt råd är: köp ingen av dessa bilar om det är axxet du är ute efter. /Dosan
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Strunt samma om 325 går lite bättre i höga farter. Men med dom små skillnaderna så handlar det ändå om vem som kör och jag tror att det är roligare att köra en RC jämfört med en e 46 325:a. Det måste bli en så mycket intensivare körupplevelse med en liten bil.

Sen e jag inte bara ute efter accet då finns det betydligt bättre alternativ! Jag hade en chipad 900 turbo innan bmw:n och den gick jämt med en m3 3,0 rakt fram. Både billigare och snabbare än både 325 och 330. Fast jag vill ha något riktigt nytt relativt billigt. Då passar RC:n. Hyffsade prestanda och till ett mycket bra pris. Fullutrustad redan från början.

Ska man köpa en 325:a så får man lägga 200k på en 2001 och då finns det ingen vagnskadegaranti kvar plus att dom flesta andra garantier har gått ut.

Det e ju ändå priset det handlar om i slutändan.
Nytt + Billigt + roligt = Peugeot 206 RC

Men jag har inte bestämt mig än. Jag e en sån som kan svänga på ett par dagar =)
Du får väl beställa en 1-serie!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Dom kommer ju inte fören i höst. Sen e motoralterativen för dåliga till än början. Jag vill byta bil nu innan sommaren.

Wendtan:

Jag kollade lite tester på bmw prestanda.

328 ci Uppger BMW 7,0 Enligt Teknikens värld 7,7 till 100 km/h
540 ia uppger BMW 6,4 enligt AMS 7,7 till 100 Km/h (se länk)
528 i uppger BMW 7,5 enligt AMS 8,4 till 100 Km/h (se länk)

Länk

Så enligt dessa tester så håller inte bmw vad dom lovar i prestanda!

Sen för att lägga till så fick 206 RC i teknikens värld bättre tid 0-160 Km/h än AMS. Låg 17 tid har jag för mig att dom fick (har kastat tidningen).

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
I länken ovan finns det även 0-160 km/h tider för 540 och 528. Och enligt det testet så är inte RC så långt efter 540. Och dessutom 2 sek snabbare än 528. Och det måste anses som mycket bra enligt mig...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
LexCom;

i vanliga fall skulle jag instämma i ditt påstående om "likvärdig prestanda" på Type-R och RC...men i och med att du är på tiondelarna och synar måste jag ju påpeka att ex 0-100 avverkas på 7,4 sek av RC:n och 6,8 av Hondan = "avsevärd" skillnad! (Och konstigt vore annars; 200 hk vs 178(ja))
Hondan genomgick ju dessutom en face-lift 2004 där prestandan ytterligare finputsades ngt.

"..att garantierna e på utgång.." tolkar jag som att du talar om en begagnad Civic kontra en ny RC? Annars förstår jag inte.

"Dessutom får den pisk av 206:an!" ?? Identisk prestanda 0-100 iaf! (Cooper S:en kan dessutom tas in riktigt billigt från Tyskland, se bara:

Länk

..Men du verkar ha bestämt dig redan om jag ska vara ärlig? :-)
Du gör precis som du känner, du verkar ju uppenbart ha bestämt dig men Peugeot är väl inte direkt något jag skulle ha köpt. Båda mina föräldrar har kört Peugeot (mor en 205 + 306 och far en 605) och det har bara varit problem tycker jag; takluckor som börjat släppa in vatten när det regnat, mätare som lagt av, elhissar som strulat usw, alltså inga stora fel men en h-es massa småfel, hela tiden...

Mvh Elvis
Lexcom: Allt går ju att vinkla, ja skulle kunna länka till typ 85% av testerna på deras sida där Bmw får samma prestanda som utlovas från fabriken.

Visa istället de test där RCn gör bättre ifrån sig till tex 100 än vad som utlovas.

Dina jämförelser med trimmade bilar är ju som vanligt helt oväsentlig. De är konstaterat att både saab 9-5 aero 250 hk och volvo s60t5 250 hk blir ifrånåkta av 330n 0-160.
De är ungefär som o skriva att en kompressormatad 330 är snabbare än en ferrari i vissa intervall.

Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Sani:
Det finns ingen som fått ner Hondan snabbare än 7,1 sek till hundra (seriösa motortidningar). Inte vad jag har sett iaf. RC gör en ligt Både tekniken värld och AMS samma intervall på 7,3. Sen e det möjligt att hondan kommer mer i högre farter. Den lilla marginalen handlar mer om "dagsform".

Du tänkte rätt angående garantierna =)

RC - 0-160 km/h 18,1 sek
Cooper s - 0-160 km/h 19,2 sek
Clio sport 172 - 0-160 km/h 23,0 sek

Detta enligt seriösa tester av AMS
RC piskar alltså Cooper s.

Wendtan:
Jag har väl inte jämfört någon trimmad bil??? Jag har bara skrivit att jag har ägt en och att det var ett betydligt billigare och snabbare alternativ till både RC och BMW om man vill åt accleration!

Jag vet att det finns många tester som stämmer och många tester som inte stämmer. Det e väl helt normalt. Men eftersom du hävdade att BMW till och med visar bättre siffror än fabriken anger så ville jag bara visa motsatsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.