AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.548

Bluetooth telefon opp på menyen i Navien / X5?

Sida 1 av 2
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Mitt vanliga problem. Dvs telefonen i bilen. Nu har vi testat ännu mer, men får inte startat upp telefonen. En ide, var kanske att sätta in ett helt annat system Dvs Bluetooth eller liknande. Min fråga är då; Har jag kvar alla funktioner i bilen då? Rattstyrning och alla funktioner på navin?
Om inte, vilken typ av telefon rekomenderas i denna bil?

Räknar med att BMW täcker denna utgift för mig oavsett..

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Hosse:

Vad har du för tel idag?om du inte har någon kan jag ge dig ett bra tips på en lur, som man kopplar ihop med en bluetooth cark kit

/S
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
starre; Har sån där Siemens Coordless idag. Har varit på service 5 gånger hos BMW utan att dom fått fart på den. Privat har jag en Nokia 6230 nu.

Mvh
Hosse

Länk
Hosse:

Jag har oxså 6230 och har hört att denna(se länk) ska vara bland det bättre, jag får min installerat den 17/5. Kan ge dig mera input efter instalation om du vill?

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Starre; Den är garanterat bättre, men då kan jag inte andvända det som redan sitter i bilen eller rattkontroller och navigationen.

Tyvärr..

Mvh
Hosse

Länk
Hosse,

Även om det kostar lite så kan jag rekommendera BMWs Bluetooth hands-free kit och då kan du använda knapparna i ratten och all info kommer upp på navigator skärmen som vanligt. Jag vet några som fått sina BMW Siemens Coordless utbytta mot Bluetooth kitet istället på garanti.

/RS2
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
RS2; Är det sant? Varför blev dom bytt ut? Pga SIM kort problem eller? Jag kan ju alltid ordna en telefon, typ 6310, som har full stötta för Bluetooth och köra med det istället. Dom har haft bilen på service 5 gånger nu pga detta. 6:e gången nu på tisdag. Börjar bli riktigt less faktiskt.

Kan du ge ut namnet på en som fått bytt det, som jeg kan ha som referans?

På förhand tusen tack!

Mvh
Hosse

Länk
Hosse,

Som jag har förstått det så har det varit diverse problem (och inte bara SIM kort) som har att göra med BIT II enheten så de har bytts ut till andra med nyare programvara i och även den trådlösa telefonen har bytts ut. Det lär finnas en service bulletin som beskriver allt detta. När det fortfarande inte har fungerat så har några lyckats tjata sig till en BT enhet istället. Tyvärr tror jag ingen vill vara referens då jag inte vet om de själva varit i kontakt med BMW Sverige eller om det är deras verkstäder som tagit initativet till ett utbyte. Om de inte lyckats fixa det på så många gånger så kanske de är öppna för en diskussion. Sen har det inte varit helt problemfritt med BT telefoner heller mend et beror på programvaran i telefonerna och att alla inte följer de standarder som finns. BT telefon enheten har också uppdaterats åtskilliga gånger så se till att få den senaste i så fall. Lycka till!

/RS2

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
RS2; Tusen tack för hjälpen. Jag tar en telefon till service mannen i morgon. Han var inte hetl främmande för tanken om att byta ut allt til BT. MEN vi vet ju fortfarande inte om det kanske är ledningssättet som är trasigt i bilen, och då kommer vi lika långt egentligen...

Mvh
Hosse

Länk
Hosse:

Med 610 så har du en liten display på panelen och en liten ratt där du har flera funktioner än på bmws orginal. Dock får du inte knapparna på ratten, men vem behöver det när det är röst-styrning?

RS2:

antar att du fick mejlet jag jobbar på att få loss en snart....
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Starre; Jag har sett det. Nokia har nåt liknande. Vill nog ändå ha orginal i första hand. Oavsett är det det jag måste ha om BMW norge ska täcka det är jag rädd..

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
RS2; Vilket BT KIT och telefon är det på tal om här? Tänkte att jag kunde på BMW till att betala KITet, så köper jag en egen telefon till bilen bara. Ex Nokia 6310?

Mvh
Hosse

Länk
Hosse,

Det är original BMW telefonförberedelse med Bluetooth (option 644) som kan beställas ifrån fabrik eller som eftermonterings kit.

Dock så tror jag att det är relativt få delar som måste bytas på din bil eftersom du redan har Siemens telefonen och allt kablage redan är installerat i din bil.

Jag tror att det som behövs bara är själva kontrollenheten, en extra antenn förstärkare, en Bluetooth antenn (inne i bilen) och telefonboxen med en adapter för just din mobil.

De Bluetooth mobiler som är godkända idag (och som det finns adaptrar för) är Siemens S55, Nokia 6310/6310i, Sony Ericsson T39/T68/T68i/T610 och Motorola V600 (precis blivit godkänd så det finns ingen adapter ännu).

Observera att om du inte vill ansluta mobilen till den yttre GSM antennen eller ladda telefonen via den specifika adaptern så finns det många fler Bluetooth telefoner som du kan använda men alla funtioner (automatisk synkronisering av telefonboken, mm) kanske inte stöds fullt ut av alla!

Här är en bra länk med lite mer praktisk info.

Unofficial BMW Bluetooth FAQ: Länk

/RS2

Här finns lite mer länkar och info samt installations anvisningar.

Länk

/RS2
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
RS2: Coolt! Tusen tack.
Tar med detta till BMW killen på tisdag.

Mvh
Hosse

Länk
Här har du också en direkt länk till BMWs egna installations anvisning för X5an. Lycka till!

Länk

/RS2
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
RS2; Nu är bilen på service iallafall. Frågade om dom sakerna du har nämnt här, men allt det var gjort. Dom har bytt ut alla delar utom ledningssettet nu. Allt programvara är uppgraderad oxå. Han lät väldigt tveksam till att byta till BT kit, men vi får se hur det går. Han behåller oavsett bilen tills allt är löst säger han.

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
OK, har kommit lite längre nu. Kanske iallafall. Dom ringde från BMW nu och har gått igenom min utrustningslista. Tydligen eftersom jag har i stort sett all utrustning, så måste det vara en helt annan styrenhet til telefonen. Den är beställd och kommer på månad! Spännande!
Tror jag ska ta med en liten vinflaska till han stackarn på verkstaden:-) Vad tycker ni? Han har haft den inne totalt 7 dagar..

Mvh
Hosse

Länk
Hosse:

Hur har det gått?

Om det inte blev som du tänkte dig så kan jag varmt rekomendera Nokia 610 med 6230. Bättre lösning för du nog leta efter:))Om du har blåtanden aktiverat och närmar dig bilen så godkänner du med en knapptryckning så vips så har HF tagit över detta medan telefonen finns kvar i fickan. Givetviss kan du sköta alla(99%)funktioner med styr ratten som man har monterat på ett bra ställe alla funktioner kommer upp på displayen. Fördelarna med ett sim kort kan du säkert lista ut :)) det enda som jag inte har provat är kalandern dvs om man får upp den på displayen.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Starrre; Nja.. Det var inte styrmodulen givetvis.. Nu har dom iallafall hittat ett kabelbrott i bilen. Rätt under armstödet är en coaxial ledning av. Den nya ledningen har kommit och ska monteras i morgon. Funkar inte det så blir det garanterat BT kit til den. Köper en Nokia 6310 och trycker i den. Synd bara att jag och frugan har en varsin 6230. Vad menar du med Nokia 610?

Mvh
Hosse

Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
starre,

vad menar du med att alla funktioner kommer upp i displayen? i navidisplayen eller vad? det går inte att styra funktionerna med telefonmenyn i bordmonitorn? anledningen till att jag frågar är att jag måste få in en telefonlösning i X5:an, och vill absolut helst få tillgång till telefonfunktionaliteten i bordmonitorn.

mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.