AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.150

Obalans? Vibration inbromsning vid 90

Sida 2 av 2
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Hammar
göteborgsvägen? I vilken stad? Du har sagt tidigare var du bor men minnet sviker en gammal man... :)

Jag tror inte jag behöver en hjulinställning, jag vill mest göra det för att bilen ska vara perfekt. Hmm, jag tror jag börjar bli pedant... :)

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Göteborg är det jag refererar till.

Ja pedant det är vi nog allihopa till viss del.
Hur många är det inte av oss som byter en del innan den går sönder istället för att vänta tills den går sönder?
Ständigt strävande efter pefektion och toppskick. ;-)

/Hammar
Hej,

En fundering:

När däcken har slitits snett på grund av felaktig hjulinställning och hjulinställningen korrigeras så kvarstår naturligtvis snedslitaget på däcken. Däckens kontakt med vägbanan kan alltså inte vara optimal?

Borde inte en del av eventuella kvarvarande vibrationer efter en hjulinställning ha sin orsak i de snedslitna däcken? Borde inte i så fall dessa vibrationer bli mindre och mindre allteftersom däcken "slits rätt" igen?

Är jag helt ute och cyklar?

Mvh

Erik, Bromma
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det borde vara så, det kommer jag att märka i alla fall.
Kommer dock att få köpa nya däck bak eftersom de har slitits ner ganska mycket pga. "inspirerande" körning.
Köpte däcken förra året... men jag räknar med att bilen äter däck till frukost, det är inte så mycket att göra åt om man inte kör extremt varsamt. ;-)

Jag återkommer om jag märker någon skillnad med tiden som däcken slits ner, så vet vi om det stämmer.

/Hammar
Toppen, återkom gärna. Det blir intressant.

Är det ingen annan som har synpunkter på min fundering?

Mvh

Erik, Bromma
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
"Casterstagen och dess bussningar, alltså bakre övre länkarm, är den dålig blir det vibrationer, kolla dom, montera 750 E32 bussningar för bättre funktion."

På vilket sätt blir det bättre, jag ska kolla mina bussningar snart om de behöver bytas, eftersom min bil också vibrerar i 80-100km/h, om det blir bättre med 750 bussningar så monterar jag såklart dessa..

//Mvh Simon
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Har hittat ett glapp i länkarn höger fram, ska byta den nästa vecka. Hör av mig om vibbarna försvinner. Tror att det är "felet".
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
ngn som bytat sina casterstag (bakre länkarmarna fram) och blivit av med vibrationer?

Har vibrationer i min 528 -98 vid bromsning.

Hade ungefär samma på min förra e34a då bytade jag båda länkarmar fram på båda sidor sen var vibrationerna helt borta. Ngra nämner casterstagen här så gissar e39 dras med samma problem.
På min e34a var det ej glapp eller så mer att bussningarna var slappa/mjuka och då kunde vibrera. Så svårt att diagnostiksera hur mjuka de får vara då man har bilen uppe och kollar.
pe
98
perrab55@spray.se
528iA Touring -98
Hej p er alla,något som dom flesta glömt när dom t,ex bytt belläg är att kolla så att Bromskolven eller kolvarna går lätt det är glidok på bilarna så det är lite o tänka på gör rent ordentligt där beläggen ska glida o ta en stor polygrip o ha en till hjälp o bromsa så att ni ser att kolven, arna går lätt, sen är det en sak till o det är att ni måste bromsa till ordentligt ngn gång i månaden et bildas ngt som man kallar Glas på beläggen o det får man bort om man bromsar till ordentligt då o då har man det så kallade glas på beläggen då bromsar det inte ordentligt så fräs ifrån Svennson o bromsa hårt när ni kommer till nästa korsning,Glad Påsk.Perra

perrab
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.