AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.149

Obalans? Vibration inbromsning vid 90

Sida 1 av 2
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kan det vara så att det är obalans i däcken som är orsaken till att nästan hela bilen vibrerar vid relativt hård inbromsning från 100 till 70?

Har bromsar in hårt från 80 till 40 utan problem med vibrationer, inte heller från t ex. 120 ner till 70 om man bromsar hårt och jämt hela tiden.

Det är viss vibration vid ratten då jag kommer upp i hastigheter mellan 75-90 sedan blir det mindre med ökad hastighet, låter som klassiskt obalanserade däck.

Men vid inbromsning, ökar vibrationerna då, förstärks de via bromsarna?

/Hammar
mr
309
mr_bmw_
E46 330xi Touring -04
E34 525 2,8L E85 Touring -94
kan vara att bromsskivorna e ojämna eller tar ojämt..

//E28 POWER :P
Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
Hade samma symptom på min bil. Provade balansera om däcken byta skivor. Till slut bytte jag dom främre länkarmarna och då försvann vibrationerna. Kullederna var glappa.
Kan vara svårt att upptäck om dom inte avlastas.

/Rogga
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Klonkar dom. Har själv klonk i framvagn som sbp inte hittat vid 2 tillfällen. Har ochså pulseringar ibland och endast vid första inbromsningen, detta på samma sida som klonket.

W
Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
Min klonkade i gropar, särskilt när jag körde sakta. Lyckades också få igenom min hos SBP utan att dom upptäckte det. Så det är nog inte omöjligt att det är samma fel på din. Kan nog även vara den bakre bärarmen. Den är lättare att byta då man slipper ta loss fjäderbenet.

/Rogga
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Kan vara så simpelt som fel i hjulinställningen.
Jag gjorde nyss en fyrhjulsinställning pga vibrationer och bilen är som ny efter det.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Då jag besiktigade bilen i januari, så hade de väldigt bråttom och det kändes som de inte gick igenom den ordentligt så de kan ha missat något.

Jag kan inte säga att jag kan höra något missljud inne i bilen, ska se om jag kan hitta några gropar, som om det skulle vara så svårt att hitta, och veva ned rutan.

Har inte balanserat däcken i år ännu, så jag kommer att pröva det först också, men sedan är det väl kanske som ni säger, kanske tid att byta lite leder, bussningar och lager...
Ska pröva det ni säger och se om det försvinner.
Får kolla upp vad saker kostar att byta.

Tack så länge...

/Hammar
Da
8
DanneSvenne
e28 528i -3.5l
Gissar på länkarmslagringen,,,
in
438
inkognito
E34 535-92
har samma problem vid inbromsning skakar ratten. inte när man kör 220 o bromsar in men från vanlig landsvägsfart =)

/Stefan K
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Finns några saker som påverkar:

Casterstagen och dess bussningar, alltså bakre övre länkarm, är den dålig blir det vibrationer, kolla dom, montera 750 E32 bussningar för bättre funktion.

Bromsoken kärvar, om en kolv i oket kärvar och inte kan röra sig som den ska så uppstår vibrationer vid inbromsning.

Skeva bromsskivor som slår mer än 1/10 mm, kan redan då ge kännbara vibrationer

Är något annat glappt eller slitet i framvagnen så förstärks alla vibrationer därigenom, ex.vis styrväxeln, rattaxeln, styrleder, spindelleder mm.

///Magnus
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad heter Casterstag på BMW-språk?
Det finns tvärstag, tryckstång och knäled hos BMW.
Ro
53
Rosberg
528i-99
Jag gjorde det samma som Jan-E alltså en hjulinställning och det visade sig att hjulen verkligen stod fel. Jag fick dock byta framdäck då det blivit "klackar" på dom, och nu går bilen som en bmw ska, dvs som en dröm.

/Jonas
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Konstigt, nu känner jag inte samma vibrationer längre.
Det är som om det kommer och går.

I går var det som om hela framvagnen skakade och hoppade då jag bromsade in.
Men i dag vibrerar det bara lite vid 80-90... skumt.
Men då borde det vara som ni säger, leder och bussningar.

Vad ska man börja byta först tycker ni?

/Hammar
Pa
4
PatBen65
525iTouring -94
Jag hade lätt vibration i 80-90 som blev kraftig vid inbromsning. Visade sig vara centrumringarna i alu-fälgarna fram som hade lossat vid transport från vinterförvaring till hemmagaraget. Nya centrumringar (som behövs om man inte har orginalfälgar) kostade 50:-/par.

/Patrik
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Hade samma problem, skiftade runt hjulen och det försvann.
Obalans....

/J
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kan berätta att jag skulle lämna in den för balansering av däcken men jag påpekade att jag egentligen misstänker någon annan orsak till vibrationerna.
De kollade därför på däcken och såg att det var onaturligt mycket slitage på sidorna av däcken så deras slutsats är att "hjulinställnignarna är åt h-vete" för att citera dem (fritt översatt)...

Så jag ska få det åtgärdat idag och se hur det blir, kostar nog mindre än att byta diverse delar.

Funderar på att lämna in bilen till ett M-test någon gång efter sommaren.
De borde väl kunna se om några leder/bussningar bör bytas... eller vem kan se sådant?

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Uppdatering:

Suveränt!!!
Bilen känns mycket stabil på vägen och inga vibrationer förutom de "naturliga" från vägen.
Eftersom jag har sportdämpare så ställde de in dem efter inställningar som liknar M5:ans och snacka om skillnad! :-)

Nu är jag glad... och inga vibrationer,

/Hammar
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Grattis Hammar!

Själv håller jag på att bli tokig på min 528. I dag hissade jag upp den bak för att kolla lite om jag såg något fel på bussningar mm. Efter att jag släppte ner den och körde kändes den mycket bättre. Men efter att den stått i 3 timmar var vibrationerna tillbaka igen.

Vad kan detta bero på? Har nya däck o originalfälgar. Nogrannt balanserade. Varför var den bra när den varit upphissad?
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Är det dämparna som är slut? Har funderat på att byta dem.
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Hammar
"Eftersom jag har sportdämpare så ställde de in dem efter inställningar som liknar M5:ans och snacka om skillnad! :-)"

Vilka sportdämpare har du? Samma som mig? Vem är duktig på 4 hjulsinställning? Jag litar inte på verkstäder och det är svårt att kolla om en 4 hjulsinställning blev bra, så vem ska man välja? BMW aukt. även om jag inte litar på dem?

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag har Bilstein sport, ej sänkt bil.
Jag kan starkt rekommendera Fälgfixarna vid göteborgsvägen.
780:- för en komplett inställning.

Var "tyvärr" tvungen att återkomma till dem eftersom jag fortfarande har aningens vibrationer vid 80-90 fortfarande, men fyrhjulsinställningen gjorde mycket kan jag tillägga, trodde först att vibbarna var borta men de fanns där ändå, lite placebo-effekt var det nog till en början... ;-)

Det visade sig vara ett av däcken som var fel, ingen obalans eller så, utan däcket snurrade inte riktigt på fälgen så att säga, troligen felmonterat, men på något vänster fick de till det rätt bra ändå, är helnöjd med deras service och de ger ett professionellt intryck och de vet vad de talar om.

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.