AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.455

Lycklig M Roadster ägare

Sida 1 av 2
Z3
76
Z3-MANNEN
Z3 M Roadster -97
Estorilblau
M roadster... kan man få en roligare bil? Att jag ens tänkte på en boxster.. Efter att ha racat mot en på autobahn skäms jag nästan att jag tänkt tanken. Har ni andra några racing historier att dela med er av??
Nesten ingen som vil race'e med meg!! :( Spesielt inte porscher..

när köpte du din z3m...har du just köpt den eller
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Fundearde också på Boxster S, men den var både slöare och dyrare så valet blev inte så svårt.....En provkörnig av bägge modellerna avgjorde saken: M roadstern är betydligt "råare"!

/B
är det nån som tycker att boxter s är snygg eller
Sticker man ut hakan om man "råkar" tycka just så....?

Att den är snygg alltså.... hade länge den som alternativ också, men dess enda fördel ur min synpunkt var just dess design.

Och då särskilt dess bakparti.

Men nog skall väl en bil även GÅ som den ser ut att kunna gå?

Att SE snabb ut räcker liksom inte i min värld...

det jag inte gillar med boxtern är framlyserna sen att alla pratar om den så mycket som om den vore bäst....såg på top gear att z4 slog boxtern på bana....det ända boxter tycks leva på är namnet...tänk om det var samma bil fast annat märke ingen hade köpt då
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hydrolift: Jag håller faktiskt med, bakifrån (strax innan man blåser om den) är Boxtern riktigt snygg, dock extremt ful från sidan. Funderade också den bilen innan Z3'an men 200K mer för en slöare och inte lika snygg bil...

/Caspar
Z3
76
Z3-MANNEN
Z3 M Roadster -97
Estorilblau
Jag hämtade hem henne ihelgen från Munchen. Vi tog omvägen förbi N-ring men det var stängt pga regn så det blev ingen körning tyvärr, men en utekväll i Adenau var inte fel.
Estorilblå är nog den snyggaste färgen. grattis till nyförvärvet!!

Och visst är Boxter en slö rackare men med sina mäktiga bromsar och styva karross tar nog den M Rodastern på bana? eller kastar jag stenar i glashuset nu?
Z3
76
Z3-MANNEN
Z3 M Roadster -97
Estorilblau
Boxster S och M roadster har faktiskt samma tid runt Nordslingan, har jag för mig. Det beror som du säger främst på bromsarna.
Z3
76
Z3-MANNEN
Z3 M Roadster -97
Estorilblau
Jag kommer att köra med orginalfälgarna på, för att slippa spårning och onödig stötighet. Kommer jag vara ensam med dom eller finns det fler som resonarar som mig. Dessutom tycker jag dom är J*vligt snygga!
Gratulerar till roligt köp.. Hade själv funderingar kring Boxster S, och förutom bakpartiet som jag gillar, finns det inte mycket i designen som appelerar. framförallt inte ifrån sidan, då den ser både klumpig och omodern ut..

Här är tider för båda bilarna. Förvånansvärt att Boxtern kan hålla tempo med en bil med så pass mycket större motor. Chassi & väghållningsaspekten gör sig påmind rätt tyldigt här..

Round Time Nuerburgring

M roadster 8.32 min
 Boxster S 8.32 min

Round Time Hockenheim

M roadster 1.18,2 min
Boxster S 1.18,3 min

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Z3 Mannen, även jag har en Estorilblå bil. Och jag kör också med orginalfälgarna, vilka för att vara ordinal är jävligt snygga tycker jag. Det är förmodligen därför som så många låter fälgarna vara kvar!

/B
en orginal z3m är ju kanon snygg..jag hade inte ändrat nåt på den
Tiderna visar ju tydligt att antalet hk inte är allt. Visst kan den vara slö raktfram jämfört med en Z3 M men att vara först vid rödljusen och på autobahn anser jag som ganska oviktigt. Det är när det svänger som Porschen lyser genom med sin undebara väghållning och körglädje. Ett tips för dem som har åsikter om något de inte ens provat är; Får ni någongång möjlighet att köra en Boxter S, ta chansen. De flesta som har tagit den har fallit för denna skapelse direkt.

Efter att ha kört både Z3 M och Boxter S blir mitt val Porschen även om BMW'n också är en underbar bil. Porsches design går inte hem hos vissa medans den faller andra i smak. Ungefär som med Bangles senare skapelser. Det enda jag egentligen har mot Boxtern är priset vilket jag tycker är i överkant. För det nypriset får man ju nästan en begagnad C4, vilket också verkar vara en trevlig bil, dock så är det en annan klass än de som diskuteras här. ;)

Faktum är även att Boxter S testades mot Z4 i tidningen Road&Track. Z4'an var snabbare men man var även överrens om att Boxter S lämnade en betydligt bättre körglädje och kontroll. Jag tror även att dem testades i någon svensk tidning och även där vann Boxtern pga köregenskaperna. Det är inte för inte att många kallar den det bästa cabköpet man kan göra om man vill ha en lite "sportigare" cab.

För att avsluta det kan man väl säga att Boxter S är ganska anonym på vanlig väg medans den rockar på bana.

Och, mitt råd är att lämna Z3'an orörd. Det är mycket, mycket vacker orginal inklusive fälgarna. Det finns inget värre än massa påhängd plast och övrigt bling-bling. Det är oehört sällan man ser någon form av orörd M nuförtiden vilket gör mig lite sorgsen. Det är väl kanske dock inte lika vanligt med överdriven styling på Z-modellerna som det är på övriga, exempelvis E36.

Tack för ordet och jag ska köpa en Alpina snart. Jag lovar ;)

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Som jag skrev tidigare så har jag provkört även Boxster S, så mitt bilval var fullt medvetet. Och visst: boxstern hade bättre väghållning Än m Roadstern, men det gjorde den inte roligare att köra enligt mig. Det är varken "formelbilsegenskaperna" eller "dragsteregenskaperna" som gör en bil rolig enligt mig, utan det är en mängd olika diffusa faktorer,som tex motorljud, kontrollbarhet på ställ, utseende mm mm som gör en bil rolig.

/B
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Boxter... bara det ordet gör att jag får volvo tankar. Jag tänker på Volvos egna reklam i england o USA där dom säger i stil med.
- It's a nice but BOXY car.... :-)

Beppo o Z3 Mannen: Visst är estorilblå den snyggaste färgen, men ack så svår att få tag på, jag letade i två år för att få tag på en men fick ge upp och gick på en svart istället (alltså här i svedala).

När det gäller fälgar så har jag Anteras 18" 309 fälgar dom har samma stuk som original BMW fast även en kromring runt fälgkanten, mycket snyggt tycker jag.

Mvh
PG
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
lustigt att det är just baken på boxster som tilltalar er - det är just den som jag tycker är knepig! Som en polare uttryckte det: "man ser ju f-n inte vad som är fram och bak på den"... ;)

Och precis som Beppo skriver är det oerhört många faktorer som avgör bilval. Boxersexan låter betydligt mer annorlunda än en rak 6a, insugsljudet bakom vänster öra vid gaspådrag i en Boxster S gav åtminstone mig gåshud! Det är inte antalet hästar, utan hur de levereras, eller hur? :) Själv hade jag inte valt en cab om alternativ med tak finns, så smaken är väl som baken... :)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
Firren: om alternativet fanns? men M coupe då? den sopar golvet med boxter S på vilken bana som helst. är inte det ett alternativ?
Z3 mannen.. Vad fick du ge för din bil.

Hämtade själv hem en 1997 med 6000mil. Som ny, fanns inget att klaga på. Silver med rött och svart skinn.

Mvh Sunken

Lotus Omega No 940 under kraftig moddning.
Livet börjar vid 600HK..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.