AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.597

Tips om dålda prylar.

Sida 5 av 7
:-)
Nu börjar det bli en såndär kul diskussion igen. Går säkert över till filosofi inom 20 inlägg he he....

camata:
Du kommer fortfarande att bli lika blöt uppifrån hur fort du än springer. Lägg sedan till det du 'samlar upp' genom att röra dig snabbare vågrätt än vad dropparna rör sig lodrätt = Mer blött då det rör sig :)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
..och en liten korrigering: Du behöver såklart inte röra dig fortare vågrätt än vad dropparna rör sig lodrätt :)

att dina procentsatser är tagna ur luften.

Kom tillbaka med mer kött på benen när du har läst lite mer Fysik, speciellt strömningslära. Det finns vetenskapligt bevisat att man blir blötare ju snabbare man springer. Dvs du passerar en större kontrollvolym per tidenhet. En kontrollvolym innehåller lika mycket vatten per kubikmeter luft.

Alltså ju större kontrollvolym man passerar per tidsenhet desto mer vatten träffas man av, man blkr blötare.

Ps: Förresten så har du vänt på procentsattserna under punkt 2: 70 skall vara 30 och vice versa.

jimcar:

Och vart hittar du vetenskapliga belägg på att procentsatserna är så? Och att de ens är korrekta och att jag inte hämtade dem ur luften?
Teoretiker som du verkar vara, så kan din tolkning av MINA procentsatser liknas med att du skulle lägga på en extra, egen, påhittad decimal på ett tal.

--------------

Åh nej.

"Kära med-BMW-diggare, vi har en oäkting ibland oss..."

Min uppfattning av forum var att ge feedback, råd, stöd, förslag, åsikter etc. till BMW:are, inte underliggande påhopp och arrogans från "viktigpettrar". (Tilltalande tillrättavisningar som erito ger praktexempel på är dock helt tillåtna!)
Men jag kan ju ha fel..?

Detta beteende skrider ju mot SKOLANS värdegrunder och då kan de ju allmänt gälla här också, eftersom att vi alla vet att det är skolan som lär. Tihi. =)

Ärligt talat; "Nu ska vi vara milvus milvus!"

Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till?
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Det är ju självklart att rutan får mer vatten på sig ju fortare man kör, har man kört bil när det regnar behöver man inte ens fundera på en sån sak.

Men snälla Camata tog du så illa upp av en liten disskution.... i sådana fall ber jag om ursäkt

....men det verkar som att du har insett att även du kan ha fel...

Är man en "viktigpetter" bara för att man kan något som inte du kan ???

Min definition på "viktigpettrar" är folk som uttalar sig om saker de inte förstår sig på.

Sånt skitsnack vill jag inte höra talas om. Jag har inte snackat skit om dig och då förväntar jag mig att bli bemött på samma sätt.

Det enda jag har sagt om dig är att du skulle skaffa mer kött på benen och det är enligt mig inte skitsnack.

Vem av oss två är det som visar prov på "underliggande påhopp och arrogans" det är upp till alla andra på detta forum att uttala sig om och inte du eller jag.

Paap Reeder
Hej!

Grejen skulle kanske vara att man mera kontinuerligt behöver se ut när man kör vice versa när man stå still.

MVH /// Paap R
Helga
jimcar-9 har helt rätt ang. regn på rutan plus att han inte
är arrogant!!.
Vid stillastående så är man inte i behov av att torkarna går på halv eller full fart. Då är det prfekt med intervalläge såvida inte det regnar som faen. På min gamla 535 -90 var det automatisk intervall vid hastighet noll km/tim.

MVH Helga

Helga
jimcar

Du står på ekvatorn och tittar ner i en 100m djup brun. Du hittar en sten som du bestämmer dig för att kasta ner.

Beskriv händelseförloppet från det att stenen lämnar din hand tills den har v=0.

Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till?
det säger PLASK
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
camata: Jag kan inte ett skit om fysik men säger som Richard V8; ut och testa när det regnar så ser du effekten. Man FÅR mer regn på rutan när man kör jämfört med att stå stilla. Klart bra funktion således.

__
Mvh /Pewe
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
camata.

Tyvärr är det som så att pragmatik ger den bästa erfarenheten. Vilket även i det här fallet visas av att rutan de facto blir blötare när du kör än när du står still. Sedan vilka bakomliggande faktorer som avgör "blötans" effekt, volym och dyligt kvittar.

Det kan nog finnas en och annan utvecklingstekniker på BMW som kan ge en fysikalisk-kemisk-biologisk förklaring till varför de har intervalltorkare och varför intervallet är som det är men jag tror i ärlighetens namn "att de har stått med en slang och sprutat över rutan i olika scenarion" och därigenom kommit fram till en bra lösning.
En bra lösning blev ju t.ex regnsensor. Voila! Nu kvittar fysiken. Regnar det så swosch! Torkarna startar, oavsett den bakomliggande fysiska orsaken.
End of story.

Ett tips camata. Ge upp nu och gå vidare. Det finns andra saker i världen som väntar på förklaringar ;)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
För övrigt så gjorde torkarna precis likadant på min 325 E36. Smart funktion man inte tänkt på innan man haft en bil med det, men sedan tycker det är urbota dumt att inte alla bilar har det.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Hrm. Funderade ut en liten förklaring till varför det blir mer vatten på rutan när man kör än när man står still.

Om vattendropparna hade stått helt stilla i luften så hade bilen inte blivit blöt om den stod still. Hade däremot bilen rört på sig så hade den krockat med vattendroppar och blivit blöt. Ju fortare den körde desto snabbare hade den blivit blöt.
I verkligheten står inte vattendropparna stilla, men de faller inte så fort så att de helt plötsligt är nere på marken så fort de lämnat molnet. Alltså finns det en hel del vattendroppar framför bilen som bilen kör på (krockar med) och de droppar som faller ner på bilen när den står still blir ju inte färre för att den förflyttar sig. Vattendropparna faller ju lika fort ner oavsett var bilen är och därmed blir bilen våt på taket (om inte bilens aerodynamik gör att luften skjutsar undan vattendropparna).

Kanske gjorde detta att någon som inte trodde på resonemanget nu förstår liite mer. ;)
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Hagalund: det är som om de stod stilla.

Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Förvaringsfacket bakom ratten finns inte på bilar med elratt, på min är det bara ett litet fack på vänter sida utan lucka.

LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Nu kommer en del att bli irriterad på min stereo tjat, men det är ett tips faktiskt.

På min bil kan man endast och endast ha bmw orginal stereo.
Det finns inga adaptrar att tillgå.

Ni som har BMW RDS DSP pro, var vänlig och ge er inte på ett sådant uppdrag.

be
250
benny
535im-86
Hej! jag satte mej och lusläste min instuktionsbok för några år sen och såg att det i säkringslådan fanns en säkring som gick till lås uppvärmning då hadde jag haft bilen i 3 år och varje vinter fick jag stå med tändare o värma på nyckeln för att få upp låsen det va en fröjd att bara lyfta dörrhandtaget några sec och sen va låset som smör

mvh.benny
Klart du kan byta din stereo, varför skulle inte det gå?
Här kan du se exempel på en adapter, finns några modeller till för E39.
Länk

FP
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
folke, läste du överhuvudtaget vad jag skrev.

Om du har ett steg i bilen som endast aktiveras med bandare/cd orginal från BMW. HUR f*n ska du då sätta dig en ISO adapter om du inte har ljudkablar att koppla de?????

Jag har testat att aktivera steget men då får man ljud från en extern ljudanläggning om och endast om bandare/cd sitter kvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.