AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
28.599

Tips om dålda prylar.

Sida 4 av 7
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Tozzy
Klämstoppet finns nog på alla bilar, det skulle vara lite farligt annars :)

Upptäckte att E34:an är lite smart med wirevinschen som höjdjusterar bältet efter hur långt fram/bak du har stolen. Kan dock vara irriterande om du har korta ben/lång överkropp eller vice versa... =)

Tankar billigt på SÅIFA, men hur länge till?
Tozzy: OBD-II är obligatoriskt på bilar inom EU efter -97 eller -98 och i stort sett övriga världen också. Sitter t.ex i min, som är importerad, ännu en skröna om skillnader på import och svensksålda kanske..?

FP
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
folke: jag har letat både ögon & fingrar blodiga efter OBD-II uttaget på min -99a men det finns inget på den. Den ska ju sitta i "taket" på facket till vänster om ratten men mitt fack har inget sådant uttag och innanför hittar jag inget som ser ut att kunna vara ett uttag. Vet du om det kan finnas alternativa placeringar i E-39or? Uttaget ska ju sitta max ca.90cm från ratten enligt OBD-II specifikationen och jag tycker jag kollat alla ställen inom den radien. Har planer på att bygga en adapter till PC men har lagt det på hyllan då jag inte hittat OBD uttaget.
/Thomas

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Sitter inte ODB-II uttaget i motorrummet på BMW?

/Johan

-Hellre en rak fyra än en sned sexa-
I motorrummet sitter det stora diagnosuttaget, OBD-II är avlångt och ser lika ut i alla bilar (skiljer dock en aning på styrstift osv).
Funktionen är dock inte samma som det stora diagnosuttaget, verkar skumt att du inte hittar nåt i din E39. Standardplaceringar på olika bilar är nånstans under ratten eller i mittkonsollen, under askfat eller förvaringsfack osv. Man skall kunna nå uttaget utan verktyg, det skall sitta max 90cm från ratten osv.

FP
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Nu har jag hittat mer OBD-II info: 1998 lagstadgades att bilar tillverkade från Januari 2000 måste ha OBD-II uttaget.
/Thomas

Ursäkta en okunnig men vad står ODB-II för?

/Udo Dirkelsniff
OBD-II = On Board Diagnistics, ver. 2, efterföljare till OBD som funnits rätt länge. Åter igen, dessa har inget samband med diagnosuttaget i motorrummet som många bilar haft sedan länge.
Kollade i en -97 och en -98 (ej BMW), båda hade OBD-II uttaget i kupén, varierar tydligen lite.

FP
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
folke: Jag har funnit att ODB-II verkar vara i direkt förbindelse med DIS uttaget i motorrummet, har tittat på ett blockschema över E46 elsystem och det ser ut som att samma uttag som OBD-II ska gå att hitta bland stiften i DISkontakten i motorrummet. Tänkte labba lite med detta när jag får tid..
/Thomas

Det kan stämma att K och L-line finns framdragna även till diagnosuttaget, plus 12V och jord finns ju där redan. Isf kunde man köra en OBD-II diagnos där. På blockschema ser du nog bara grovt att bilens olika buss och diagnossystem går till båda uttagen. Obs att det är olika hårdvaruinterface och programvara på OBD och det andra diagnossystemet.

FP
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej alla
Vad kan man görs med ODB-II (OBD-II = On Board Diagnistics, ver. 2,)? Kan man typ koppla upp sin egen laptop? Vad kan man göra då? Vilka mjukvaror och kablar behöver man?? Mycket frågor men hoppas mes lite svar!!
WILLE!

Var fick du tag på denna optionskatalog?

To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
civ98ssu: här hitar du lite info om OBD-II:

Länk

/Thomas

nsumar
Frugan märkte att när man kör förbi 70 km/h vallen så ökar volymen på stereon, och det samma när man passerar 170 km/h, hon märkte inte mer ändringar men det bör vara ett intervall mellan där också. BMW 528 E39
(170 var när vi körde i Tyskland)
GAL, hastighetsberoende volymkontroll.

FP
Paap Reeder
Hej!

Kanske ngn redan skrivit om detta men på min 750 så går torkarna ner på intervall när man kör i gångfart eller står still.

Säkert nått helt onödigt men en kul grej i a f.

MVH /// Paap R
Paap

HELT onödigt!
Det är ju ändå "samma mängd" väta som träffar din ruta per tidsenhet, vilken hastighet du än har...

Camata:

Jag vet inte om du driver med oss andra men dit påstående är väll ändå helt upåt väggarna.

Låt oss anta att bilen står still och den tidenhet som förflyter under betraktelsen är 1 sek. Då kan man säga att rutan träffas av en kontrollvolym X av det regn som rammlar rakt ner på rutan. men om du ökar farten till hundra så får man först en hastighets vektor i bilens färdriktning och sedan samma hastighets vektor på regnet som när bilen stod stilla. Detta leder till att vindrutan har passerat en större kontrollvolym Y under den sekund som har förflutit.

Man får mindra vatten på rutan om bilen står still än om den har en hastighert större än noll. Alltså är funktionen med intervalltorkning vid stillastående en lysande idé
jimcar-9

Jämförelse:

1. Du går lugn i ett regnväder.
Regnet kommer på dig.
Du blir 100% blöt uppifrån.

2. Du springer fort i ett regnväder.
Du springer "in" i regnet/regner kommer på dig
Du blir 70% uppifrån och 30% framifrån.

Hur ställer du dig till det praktiska exempel, då?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.