AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.250

hetare ljud i v8

Sida 1 av 2
Re
17
Redfield
530i -93
Tjenare alla bmw ägare. har bara ett par frågor om tips.
Kan nån ett bra knep för att vässa motorljudet, den låter i ju ingenting orginal...
Finns det nått bra/billigt sätt att skrämma upp motorn lite utan att pung ut med tiotusentals kronor?!

Ha det gött!
rostfritt ferrita avgasystem för ca 8000:- är väl enklast

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jadu, ett egentillverkat 3" system skulle nog göra susen.
Juhas 530i
Med ett stort hål i den bakre dämparen låter min V8 i alla fall rätt så porrigt. Och det blir bara bättre å bättre med tiden. Bäst av allt, helt gratis

Allting i en BMW går sönder
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
ett remusavgasystem låter gott med!!! men det är lite dyrare!! ca 10tusen mvh Micke

Vaför måste det låta så mycket.
Jag tycker det räcker att det ylar när man gör kickdown.
Annars är det trevligare med en tyst bil när man skall köra långt.
Åkte med en Golf GTi engång som hade sportsystem.
Det bullrade så förbannat att efter fyar mil tog det flera timmar innan lomhördheten försvann.

Bmw är rätt okey!!
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Det skulle vara trevligt att verkligen höra 8:an lite mer när man plattar på lite. Vilken avgassystemstillverkare var det som hade spjäll vid slutrören? Har för mig att dessa öppnade upp helt vid ett visst varvtal och då gav ett lite trevligare (läs råare) ljud.
Visa användare
279
norda
540iA -93
Jag har en granne som har en e34 v8 med ferrita system på och jag kan säga att den låter så in i..så köp ett sånt om du vill ha ljud i v8:an..

själv så blir det eisenmann.

/norda
Håller med Norda, köper jag ett system blir det Eisenmann, väldigt förfinade avgassystem som går att leva med gott till vardags.

MVH,
E38B12
Var hos Ferrita, Köping igår och fick ett system monterat på min 540 (tog en hel dag).
Brutalt V8-muller blev resultatet. (hoppas man inte ångrar sig :-|)

/Lazze
Länk
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
personligen har jag kört och sett många v8, men aldrig upplevt någon där avgassystemet är ombyggt.

skulle vara kul att höra framförallt en 530 på kickdown!

BmW - enjoy!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
-> Lazze,

Vad kostade kalaset?
BMW_MAN: 8.500:-

/Lazze
Länk
Visa användare
279
norda
540iA -93
har hört en 530 e34 med ferrita system på och det låter skapligt!

tror ändå att eisenmann blir valet!
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Jag har ett rostfritt avgassystem typ avloppsrör och man tröttnar på mullret
Vist kompisar tycker det är häftigt, men har man passagerare där bak så efter en timmer stats körning är dom lomhörda, landsväg slipper man mullret den går tyst efter 70km

Men det som är häftigt det är om man har sport luftfilter.
Men jag tycker inte om dom för att dom renar luften så dåligt, fast man oljar in dom (min erfarenhet).
Så det jag gjorde var att öppna upp luftintaget i original, filtret märkte inte någon skillnad i effekt i alla fall men ljudet var kvar
Det ska höras att man har V8 under locket

Oo=[][]=oO
Länk
norda: Jag valde mellan Eisenmann och Ferrita (har hört och sett bägge), det blev Ferrita och det ångrar jag inte en sekund. Nästa bil blir det Ferrita på oxå, låter underbart + toppkvalitet.

/Lazze
Länk
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Jag har haft Ferrita på min gamla 730 v8 och nu på 540 och jag tycker det är bra grejor.
På tomgång och lugn körning är det diskret, men gasar man på då är det fin sång som kommer ut.

Ja
760
JanF
530i-93
->fredrikb

Genom att öppna orginalboxen får man oftast mera bröl och lägre effekt.

Detta på grund av att man suger in varm luft istället från motorutrymmet.
Visa användare
41
GlockmaisteR
540ia-96 bottsänkt%breed
Är den "lägre effekten" kännbar? är nog väldigt få som har öppna filter och har BRA avskärmning...jag menar att dett gottiga ljudet kanske väger tyngre änn en kuse hit eller dit om det skulle vá så, dom flesta tävlings kör nog inte..tror inte att öppna filter smutsar ner så mkt att man ska avstå för den sakens skull,filter rengöring är inte jobbigt men det ska göras likväl...

I.P.S.C Skaraborg
Visa användare
279
norda
540iA -93
japp har också hört och sett både eisenmann och ferrita.
men jag tycker att grannens 530 v8 med ferrita låter så mycket!
kan ju vara modifierat det vet jag inte.
När man köper Ferrita så bestämmer man själv hur man vill ha det - ljud - dimension på rören - utseende.

/Lazze
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.