AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.267

Dieselskatt förslag

Sida 1 av 2
or
725
oreo
323i -85
Teknikens Värld har nu gått ut med information om vad dieselskatteutredningen förväntas lägga fram för förslag i slutet av månaden. Enligt vad som framkommer där kommer vägskatten att trappas ned i några steg samtidigt som bränsleskatten höjs med totalt 2.20 + moms/l. Skatten (för dieslar från 1989 och framåt) kommer i första läget att sänkas till:

Årsskatt=(360+((CO2 utsläpp g/km)-100)*12)*3.2

och efter alla höjningar av bränslet att hamna på:

Årsskatt=(360+((CO2 utsläpp g/km)-100)*12)*1.3

Detta ger för de flesta en sänkning av driftskostnaderna på några tusenlappar per år och inte att förglömma ett (som jag tror) bättre andrahandsvärde på bilarna som om det nu blir så här får en betydligt större kundkrets!!

//Örjan C
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ska bli intressant och höra vad som kommer att gälla för lastbilar talade med en kille förra veckan som läser Entreprenad och det finns visst risk för en eventuell km skatt igen,så buden är många

Om jag fattar rätt det du skrivit nu så är årsskatt 3600 kr + för utsläpp ?

Hur gick det med din TDS du sålde den aldrig ?
or
725
oreo
323i -85
gto80:

Ett exempel kanske förtydligar det hela:

BMW 530dA-04 släpper ut 208g CO2/km och får därför följande skatt i steg 1:

Skatt=(360+108*12)*3.2=5299 kr/år

och i slutändan:

Skatt=(360+108*129*1.3=2153 kr/år

För att få reda på din egen skatt behöver du därför ta fram information om bilens koldioxidutsläpp.

//Örjan C
or
725
oreo
323i -85
gto80:

Tds'n kommer min bror och far att ta över så snart jag får hem 530d'n. Om allt går som det skall så blir det imorgon!!

//Örjan C
"Oreo", var har du hittat infon från Teknikens Värld? Skulle vilja veta mera om t.ex. de 2 andra "stegen" och tider för införande mm.
or
725
oreo
323i -85
Baggis:

I senaste numret av Teknikens Värld som kom med posten i fredags. Har inte exakta detaljerna i huvudet, men i steg 2 och 3 kommer "miljöfaktorn" att sänkas till 2.7 resp 2.2 och dieselpriset att höjas med ungefär 60 öre /l i varje steg. Tidsplanen finns inte fastlagd och eftersom detta är ett förslag, så kommer det slutliga utfallet och tidsplaner för detta att tas fram under beredningsarbetet i riksdagen under hösten. Jag tror att målet är att steg 1 skulle påbörjas under hösten 2005, så det är ett tag kvar ännu..

//Örjan C
gto80: Jag pratade med en lastbilschaffis som påstod att det kan komma att bli olika regler mellan bilar och lastbilar (C-klass), han funderade på att köpa en tungreggad Van eller liknande.
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
BoogieElvis; Jo det var var han jag talade med förra veckan sa också att det troligen skulle bli olika regler..och det är väl till för att slå ut åkerinäringen ändå mer i Sverige än vad det redan är
gto80: Ja, det verkar ju inte bättre än så dessvärre, svenska fjärrtransporter är snart ett minne blott, det lutar väl åt att svenskar lotsar, drar trailers till och från båtar i hamnstäder samt kör distribution så tar polackerna, ungrarna och holländarna hand om allt annat...
Men det lämnar fortfarande en lucka för privatpersoner att köpa en lite större bil för att slinka undan den värsta smällen, för troligen kommer privatbilisterna att få det värre efter vad han trodde.
Ja, ett dieselpris som ökar med bortåt 3 kr/liter klarar inte lastbilsnäringen i Sverige, så nog måste det bli andra regler för dem. Det är ju redan "lovat" att bönderna ska få lägre dieselskatt, så olikheter verkar det bli. Frågan är dock hur man hanterar olika skattesatser på "vanlig" diesel? Vad hindrar att t.ex. bonden "råkar" tanka personbilen från sin farmartank..? Såvida det inte blir så att traktorer får köra på den "lågskattade" gröna dieseln (igen). Det är numera inte tillåtet vad jag vet, endast tillåtet i "stationära" motorer + pannor o.d. förstås.
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
BE:Jo tack..det vart jobbigt då km skatten infördes och den gav tydligen inte så mycket i slutänden heller den var dyr att administrera..det var mycket skönt då den försvann..jag var åkare med grusbilar 74-93 och kan väl säga att vad mina kompisar som fortfarande har tunga bilar säger så det har ju inte blivit bättre
Baggis: Då blir det nog gröndiesel igen, annars blir det ju omöjligt för dem att kontrollera. Men hur ska de se om man slangat diesel från lastbilen till personbilen? Ytterligare en färg? :-)
gto: Nä, det är en knepig bransch det där, själv har jag jobbat åt åkare som nätt och jämnt haft råd att hålla igång firman, men även för ett par som tjänat ganska gott, det verkar bero oerhört på avtalen...
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det bästa skulle väl ändå vara att inte ha någon foronsskatt utan att all skatt låg på soppapumpen då betalar man bara när man kör
Det bästa är nog att lägga benen på ryggen och springa för livet om man har den möjligheten. Nere på kontinenten verkar det ju inte vara sådan hetsjakt på oljebrännare...
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
BE: Min morsa bor i Spanien det var visst något dyrare att ha diesel där men inte mycket..men det var en kille som skrev här för länge sen minns inte om han bodde i Holland eller Belgien hur som helst så var det dyrt vill minnas skatten var högre än här
gto: Oh shit, jag trodde det skulle vara vettigare där nere med tanke på hur många som kör diesel där... Tji fick jag visst...
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
BE: Killen kunde Svenska rätt bra för han skrev och undrade varför Svenska mackar inte hade diesel överallt..troligen hade han vart på sedeltankar och letat...sen kom frågan hur dyrt det var att ha diesel här, då talade han om hur mycket han fick betala ..jag har senare letat efter det inlägget men inte hittat det
Då är det väl bara att kolla vad det kommer att kosta för C-bilarna, en uppreggad pick-up med tvillingmontage är ju lite macho att dundra runt i också... ;-)
Chattade just med en belgare. Hans Golf diesel kostar 330£/år(ca 3000kr). Han har även en Mazda MX5 bensin som kostar 210€/år(ca 1900kr). Så diesel verkar vara något dyrare, dock inte alls så mycket dyrare som här i Sverige, vilket torde förklara varför dieslar är så vanliga där. Går kommande förslag igenom så blir det väl liknande förhållanden här, man kommer att kunna äga en diesel fast man inte kör så mycket.
Ra
15
Rave
525 TDSA Touring -93
Om dieseln blir 2kr dyrare i förhållande till bensinen så finns det väl ingen anledning att köra diesel även om skatten bara är lite dyrare än på bensinare??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.